מכתב שכתב מוצרט ב-1782 יועמד למכירה פומבית: "צפוי להימכר ב-500 אלף פאונד"

בזמן שהקריירה שלו נסקה מעלה, חיי האהבה של המלחין הנודע החלו מעט להסתבך - ולא נותר לו אלא לשפוך את ליבו ולבקש עצה מחבר טוב • 241 שנים אחרי, המכתב שכתב יועמד למכירה, כשמחירו ההתחלתי הוא כ-300 אלף פאונד • "מוצרט היה במשבר ושפך את ליבו על הדף בצורה לא מסוננת"

מכתב שכתב מוצרט
המכתב של מוצרט | צילום: בית המכירות כריסטי'ס

לא בטוחים שניקח הלוואה בשביל זה: מכתב שכתב המלחין האוסטרי מוצרט לפני 241 שנים יועמד למכירה פומבית, וצפוי להימכר בסכום של בין 300 אלף פאונד ל-500 אלף פאונד (בדקנו, ובמקרה הטוב המכתב יימכר בסכום של 1,382,610 שקלים). באתר רויטרס דווח הבוקר (שני) כי המכירה תיפתח בחודש הבא בלונדון. מישהו מעוניין?

את המכתב כתב מוצרט בקיץ 1782 כשהיה בן 26, זמן קצר לאחר שהגיע לווינה. בזמנו, הוא גר תחת קורת גג אחת עם ארוסתו קונסטנצה - מה שלא בדיוק מצא חן בעיני אימה. זו, ובכן, החליטה לקרוא למשטרה ולהשיב את ביתה על מנת "להציל את המוניטין שלה". הפיתרון היחיד עליו חשב מוצרט הוא להקדים עד כמה שניתן את החתונה עם קונסטנצה.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

תומאס ונינג מבית המכירות הפומביות כריסטי'ס, סיפר כי במכתב בן שני העמודים שנכתב בגרמנית, ביקש המלחין עצה מחבר קרוב. "מוצרט היה במשבר. הוא חשש שקריאה למשטרה תפגע במוניטין שלו ושפך את ליבו בצורה לא מסוננת". לדבריו, המכתב הנדיר היה ברשות אוספים פרטיים ולא נראה על ידי הציבור או החוקרים מאז 1989.

זהו כמובן לא המכתב היחיד שכתב מוצרט במהלך חייו, אולם במכתב הספציפי הזה נחשפים לרגשות הפנימיים של המלחין הנודע שלאו דווקא הכרנו עד כה. "נדיר לראות מכתב כזה במכירה פומבית ולגלות את רגשותיו ברגע כה מכריע בחייו".

ואם תהיתם מה עלה בגורל חיי האהבה שלו, נספר לכם כי מוצרט וקונסטנצה נישאו זמן קצר לאחר כתיבת המכתב וחיו יחד עד מותו בשנת 1791, בגיל 35.