הסנדק איננו: כריס קורנל השאיר מורשת מפוארת

האבא של הגראנג', הקול האהוב על עשרות מיליונים, הלך מוקדם מדי והשאיר אחריו עולם רוק המום, עשרות שירים גדולים ואלפי ביצועים חיים שמעריציו ייקחו איתם להמשך החיים

זמן צפייה: 00:32

כריס קורנל, שהלך אתמול לעולמו בהפתעה גמורה בגיל 52, היה קודם כל זמר מחונן. הקול שלו נמתח על פני ארבע אוקטבות ונחשב לאחד הקולות הגדולים בעולם המוסיקה בכלל והרוק בפרט, עם יכולת להישמע רך כמשי ותוך רגע לדלג לצליל של נייר זכוכית שחורק למאזין ישר לתוך הנשמה. להאזין לקורנל שר נטו הייתה חוויה בפני עצמה, ותעיד על כך ההצלחה הגדולה של סיבובי ההופעות האקוסטיים שערך בשנים האחרונות - איתם אף הגיעה לישראל ב-2012 לצמד הופעות באמפי שוני וההיכל ביד אליהו - במקביל לאיחוד של להקת-האם שלו "סאונדגארדן".

כריס קורנל
כריס קורנל | צילום: רויטרס

הקול, הכריזמה, המנהיגות שהפגין כסולן "סאונדגארדן", אותה הקים ב-1984 עם הגיטריסט קים ת'ייל והבסיסט הירו ימומוטו, הפכו אותו לסנדק הגדול של הגראנג', אותו זרם רוקנ'רול כה מדובר שפרץ מסיאטל, העיר בה נולד וגדל, לעולם בסוף שנות השמונים ובמיוחד בראשית שנות התשעים והביא את בשורת הגיטרה החשמלית הקטלנית לכל בית.

לא להאמין. כריס קורנל המנוח
לא להאמין. כריס קורנל המנוח

"סאונדגארדן" עם קורנל בפרונט, היו להקת הגראנג' הראשונה שהוחתמה בחברת תקליטים גדולה ופרצו את הדרך למי שהפכו לכוכבים גדולים מהם, נירוונה של קורט קוביין ופרל ג'אם של אדי ודר. גם אליס אין צ'יינס של ליין סטלי וג'רי קנטרל הושפעה מקורנל וחבריו, שהניחו את היסודות הראשונים להשתלטות של הגראנג' על עולם הרוק בשנים הבאות.

[youtube_embed youtube_id='3mbBbFH9fAg']

שנה קודם לכן, ב-1987, הוציאו סאונדגארדן צמד אלבומים קצרים בחברת סאב-פופ המיתולוגית. השיר שהוביל את "Screaming Life", האלבום הקצר הראשון, היה סינגל הבכורה של הלהקה "Hunted Down". קורנל בן ה-23 נשמע כאן כבר אז חזק ויציב, כמו הבטחה להיות מזמרי הרוק הגדולים בכל הזמנים. הביקורות שקיבלה הלהקה היו מצוינות. "כולם אהבו אותו", סיפר קורנל עבר.

[youtube_embed youtube_id='pmHozPLY2Ig']

באוקטובר 1988 יצא האלבום הראשון של סאונדגארדן, " Ultramega OK", שנחשב לאלבום הגראנג' הטוב ביותר בעידן שלפני נירוונה. הוא כלל את הסינגל והקליפ "Flower" ששודר הרבה ב-אמ.טי.וי. בטקס פרסי הגראמי של 1990 זכה השיר במועמדות לפרס הופעת המטאל הטובה ביותר, בזמן שהמונח "גראנג'" עוד לא היה שגור.

[youtube_embed youtube_id='brOPaxbz1CU']

"Loud Love" שכתב והלחין קורנל היה הסינגל הראשון ששחררה סאונדגארדן מאלבומה השני "Louder Than Love" שיצא שנה לאחר מכן ב-1989.

[youtube_embed youtube_id='j0xosEFe8Ik']

שנתיים לאחר מכן ב-1991, כשמסביב גועשות ההצלחות של נירוונה ופרל ג'אם, יצא האלבום השלישי של סאונדגארדן "Badmotorfinger" עם הלהיט  "Rusty Cage", שלימים כוסה על ידי ענק הקאנטרי ג'וני קאש.

[youtube_embed youtube_id='pBZs_Py-1_0']

[youtube_embed youtube_id='EtbuUlSGXzc']

לשיא ההצלחה הגיעו סאונדגארדן באלבום הרביעי "Superunknown" מ-1994, שכלל שורה של המנונים, ביניהם "Black Hole Sun" ו-"Spoonman". כאן בהופעה חיה מ-1994

[youtube_embed youtube_id='oer9gZsazMI']

סאונדגארדן הוציאה עוד אלבום אחד לפני שהתפרקה, כשהחל מ-2001 טיפח קורנל את להקתו השלישית "אודיו-סלייב", עם שלושה מחברי רייג' אגיינסט דה מאשין בראשות הגיטריסט טום מורלו. הלהקה פעלה עד 2007 והוציאה שלושה אלבומים. הנה "Be Yourself".

[youtube_embed youtube_id='WC5FdFlUcl0']

קורנל הופיע בישראל ארבע פעמים, ב-2009 במופע סולו בגני התערוכה. ב-2012 במופע אקוסטי באמפי שוני והיכל יד אליהו, ב-2014 עם סאונדגארדן באצטדיון בלומפילד ובשנה שעברה במופעי סולו באמפי קיסריה והיכל התרבות בתל אביב. צפו בביצוע ל- can't change me ב-2106:

[youtube_embed youtube_id='-mF_GLkCpMk']

ובביצוע בבלומפילד ב-2014:

[youtube_embed youtube_id='-u583YfXuzE']

אמור שלום לגן עדן

עד אמש ראה קורנל את חבריו לסצנה מתים טרם זמנם. קוביין ירה לעצמו בראש בשיא ההצלחה ב-1994. סטלי נפטר, כנראה ממנת יתר של סמים, ב-2002. ואת " Say Hello 2 Heaven" של להקתו השנייה " Temple Of The Dog" (עם ודר, מייק מק'ריידי, סטון גוסאר וג'ף אמנט מייסדי "פרל ג'אם") כתב קורנל על שותפו לדירה אנדי, אנדרו ווד, סולן להקת "Mother Love Bone" שמת מהרואין כבר ב-1990. "כתבתי את השיר הזה ישירות על אנדי ומאז ביקשו ממני אינספור פעמים לשיר אותו לזכרו של מישהו אחר שמת", סיפר קורנל, "זה נהדר כי השיר הפך להיות מעין המנון שגורם לאנשים לרכך את המכה כשהם מאבדים מישהו, אבל עם הזמן נהייתי יותר רכושני כלפי השיר, כי הוא נכתב למעשה עבור אדם מסוים, שאותו לא שכחתי, ואני מזכיר אותו בהופעות כשאני מבצע אותו". אמש הצטרף גם כריס קורנל עצמו ללהקה הגדולה שם בשמיים, שבטח מנגנת כרגע לכבודו את השיר הזה.

[youtube_embed youtube_id='dwXBfbCfbro']

בחלק מההופעות, אגב, ביצע קורנל את " Nothing Compares 2 U" שפרינס כתב לשינייד או'קונור. מאז מותו של פרינס בשנה שעברה קיבל השיר עבורו משמעות מיוחדת. "לא הייתי מעריץ גדול של פרינס, אבל אי אפשר היה שלא להעריך אותו", אמר קורנל. "הוא עשה דברים ייחודיים שגרמו לרבים, ואני ביניהם, לספוג ממנו הרשאה, למשל מהגדולה שלו כפרפומר. כתיבת השירים שלו הייתה מאוד מגוונת והוא שלט בכל כלי שלקח לידיים".

[youtube_embed youtube_id='IuUDRU9-HRk']

השיר הרשמי האחרון שהוציא כריס קורנל לפני מותו הוא "The Promise", שיר הנושא לסרט חדש על רצח העם הארמני בכיכובו של כריסטיאן בייל. "גם אם לא היה לי כלום חוץ מתמונות שלך שהצלתי מהלהבות, זה כל מה שאני צריך בעצם", הוא שר בו. "חקרתי הרבה את הנושא", סיפר קורנל, "והתברר לי שכאשר אנשים ברחו מבתיהם הדבר הראשון הם לקחו היה תמונות, אפילו לפני תכשיטים". זה מה שניקח מקורנל, את תמונות החיים והקריירה שלו.

[youtube_embed youtube_id='WPiJ79Ure1I']

שעות לפני מותו, קורנל הספיק להופיע בפעם האחרונה בדטרויט במסגרת סיבוב ההופעות האחרון שלו. צפו ברגעיו האחרונים כאשר הוא שר את"Rusty Cage"

[youtube_embed youtube_id='KaRK9HBtndQ']

עוד ברשת תרבות ובידור:

חדשות המסך: הטריילר החדש של וויל וגרייס

תכתוב עליו שיר? לטיילור סוויפט יש חבר חדש