דרך ארוכה: המלחין קובי אשרת בוחר את 11 השירים שלו שהוא הכי אוהב

יותר מחמישים שנה שקובי אשרת נחשב לאחד מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית, כשמאחוריו מאות שירים שחלקם הפכו לנכסי צאן ברזל. לרגל השתתפותו בפסטיבל מספרי הסיפורים, בו הוא יספר את הסיפורים מאחורי השירים, ביקשנו מאשרת לבחור את השירים האהובים עליו ביותר ואלה שהוא מחובר אליהם רגשית. הבחירות שלו אולי יפתיעו אתכם, אבל דבר אחד אפשר להגיד – הבן אדם יודע להלחין

קובי אשרת
קובי אשרת | צילום: Whale Studio

"למה עכשיו" – הקוביות (קובי אשרת וקובי רכט)

מילים: קובי רכט

"זה השיר הראשון המשותף שלנו יחד והראשון או השני שיצא לאור. קובי רכט ואני נפגשנו קודם לכן במחזמר שנקרא 'קרחת' שעלה לבמות בשנת 1970. יהונתן גפן כתב אותו והפיק מיקי פלד והוא היה התשובה הישראלית למחזמר 'שיער'. אני שיחקתי בהצגה הזו כשחקן זמר. ההצגה פחות הצליחה אבל היה חיבור טוב ביני ובין קובי רכט".

 

"חלק בעולם" – אילנית

מילים: רחל שפירא

"טקסט מדהים של רחל שפירא. זה שיר חזק מאוד מבחינת המילים שלו: 'אנשים צמאים לקשר, אנשים זקוקים לגשר, על הגשר הנטוי, יש תקווה ויש סיכוי'. זה השיר השני שהלחנתי בחיי. הוא לא היה מגה להיט אבל זה שיר שנמצא באוויר וההצלחה שלו אצל מאזינים רבים היא בעיקר בגלל הטקסט שלו".

"אי שם בלב הים התיכון" – גלי עטרי

מילים: דודו טופז

"דודו טופז ז"ל ואני תמכנו מאוד באייבי נתן ז"ל שהפעיל את תחנת הרדיו 'קול השלום'. עשיתי לו בזמנו את כל הפרסומות בהתנדבות מלאה וביקרתי אותו מספר פעמים כשהיה בכלא. הוא היה איש מיוחד במינו ואמיץ מאוד. דודו כתב מילים נהדרות וראיתי בזה זכות להלחין שיר לאייבי. את גלי עטרי הכרתי עוד כשהחליפה את רותי נבון בתוכנית הטלוויזיה המיתולוגית 'ראש כרוב'. ראיתי בגלי פוטנציאל וכך יצא שאת אלבומה הראשון, 'נסיך החלומות', עיבדתי והפקתי מוזיקלית".

"דוד ויהונתן" – אריק לביא

מילים: יהונתן גפן

"אריק לביא ז"ל הוא אחד האומנים שהשפיעו עליי הכי הרבה, הוא היה פרפורמר אדיר. אריק היה אחד מהזמרים שהיו מגיעים לאולפן ההקלטות להקליט שירה כשהנגנים מנגנים בלייב. הוא הכניס את כולנו לדרייב מטורף וזרמנו איתו כי הוא היה מעיף את השיר לכל מיני מקומות שאם הנוכחות שלו לא הייתה קיימת, זה לא היה קורה. יהונתן גפן כתב מילים מלאות בהומור עם רמיזה עבה על דוד שהיה ביסקסואלי. אריק לביא עם ההגשה המיוחדת שלו עשה את זה בצורה נפלאה".

"השיר הבא" – קובי אשרת

מילים: אהוד מנור

"את אהוד מנור ז"ל הכרתי בשנת 1971 כשהוא צלצל אליי יום אחד וביקש ממני להלחין שיר שכתב לבתו עבור פסטיבל שירי ילדים ('גלי'). 'השיר הבא' הוא שיר שנכתב בשנת 1989, בתקופה שיצא יצא ספר השירים שלי ואהוד כתב לי את השיר הזה במתנה ועמד על כך שאני אקליט אותו. הוא לא היה להיט, אבל לאט לאט הוא צמח וטיפס בעיקר בזכות המילים הנפלאות שלו. זה אחד השירים הנפלאים שיצא לי להלחין".

"אולי עוד קיץ" – חלב ודבש

מילים: שמרית אור

"אם נוציא מהמשוואה את אהוד מנור, מסתבר שאת כל השירים החזקים שלי כתבתי עם נשים. יש לשמרית אור תכונה נפלאה בכתיבה – היא יודעת לצייר את הטקסט בצבעים עזים, היא ממש גורמת למאזין לראות ציור אל מול עיניו רק בעזרת המילים שלה. באותה התקופה, תחילת שנות ה-80, עבדנו הרבה עם חלב ודבש, ומלבד השיר הזה כתבנו להם ביחד עוד מספר שירים. 'אולי עוד קיץ' הוא משפט אלמותי. זה משפט ששרו אותו אלפי מחזורים של בתי ספר והוא תמיד מצליח לרגש".

"ערי נעורי" – צילה דגן

מילים: דוד פוגל

"אחד התזמורים הסימפוניים הראשונים שעשיתי בחיי. 'ערי נעורי' השתתף בפסטיבל שירי משוררים שהפיקו גלי צה"ל. דוד פוגל היה משורר שחי בתקופת השואה ולקח לי הרבה זמן מהרגע שהגיע אלי הטקסט עד שהצלחתי להלחין אותו, בערך שבועיים. ידעתי שצילה דגן תשיר את השיר הזה הכי טוב שאפשר".

 

"דרך ארוכה" – גלי עטרי

מילים: תלמה אליגון

"בשנת 1978 אבי נשר צילם את הסרט 'דיזינגוף 99'. אבי ביקש מכל מיני אנשים לכתוב שירים לסרט ולא ממישהו אחד ספציפי. נפלה בחלקי הזכות להלחין את שיר הנושא של הסרט לטקסט של תלמה אליגון. האמת היא שהלחנתי את השיר הזה ממש מהר על הפסנתר של תלמה בבית שלה. היתה לי הרגשה טובה לגבי השיר, בייחוד כשהוא נכתב במיוחד עבור גלי עם הקול הנפלא שלה".

"הגבירה מול האגם" – יגאל בשן ומיקי גבריאלוב

מילים: יאיר לפיד

"לפני ארבע שנים בערך עינת שרוף העבירה אלי את הטקסט של יאיר לפיד שנכתב כמחווה לנעמי שמר. כשהלחנתי אותו חשבתי שזה יהיה נחמד אם גברים ישירו אותו. פניתי למיקי גבריאלוב ויגאל בשן ונכנסנו לאולפן להקליט סקיצה ראשונית לגמרי כדי להבין מי שר איזה חלק וקבענו להיפגש שבועיים לאחר מכן להקליט אותו. יומיים לפני שהיינו אמורים להקליט את השיר התקשר אלי יגאל ואמר לי שהוא לא מסוגל לעמוד על הרגליים, וכך יצא שלא נפגשנו שוב להקליט אותו. השיר הזה נשאר במגירה ובשנה שעברה ציינו 90 שנה להולדתה של נעמי שמר ובגלל הקורונה לא עשו שום דבר. התקשרתי למיקי לשאול אם הוא יכול למצוא את הסקיצה, ואחרי שהוא מצא אותה ושלח אותה אלי עשיי עיבוד חדש וכך נולד לו שיר חדש".

"הצריף של תמרי הנגר" – ריקי גל

מילים: תלמה אליגון

"תלמה כתבה את כל שירי הסדרה של 'הצריף של תמרי' בה כיכב יוסי גרבר עם בובות. יום אחד היא קראה לי להלחין את שיר הנושא של הסדרה. כתבנו אותו ביום חורף סוער. יום אחד פגש אותי פולי (הגשש החיוור) ברחוב ואמר לי שהוא התחתן עכשיו עם בחורה צעירה ששירתה בלהקת חיל הים, ושאל אם אולי יש לי שיר בשבילה. אמרתי לו שבדיוק יש לי שיר בשבילה וכך יצא שריקי גל הקליטה את השיר שהפך לאחת הקלאסיקות של שירי הילדים".

 

ראש כרוב" – חבורת ראש כרוב

מילים: תלמה אליגון

"יום אחד התקשרה אלי צלילה רוז, מפיקה בערוץ הראשון, וביקשה שאפגש איתה ועם תלמה אליגון. היא ספרה לנו שהיא רוצה לעשות תוכנית טלוויזיה חדשה לילדים ותלמה הביאה את הרעיון של 'ראש כרוב', סדרה של ילדים על גג בתל אביב, וכל תוכנית מורכבת מסיפורים מצחיקים ושירים. הצוות של התוכנית היה פשוט מדהים. היו שם רותי נבון, אלי מגן, חנה לסלאו, מנחם עיני ז"ל, אלונה טוראל ומאוחר יותר גם גלי עטרי שהצטרפה. יכולתי לעשות מה שרציתי וככה יצא ששיר הנושא של התוכנית היה רוקנרול לילדים".

קובי אשרת ישתתף בפסטיבל מספרי סיפורים ה-28 שיתקיים בין 18-28 בספטמבר בתיאטרון גבעתיים, ויעלה את המופע המשותף שלו ושל המנהל האמנותי של הפסטיבל, יוסי אלפי – "קובי ויוסי – סלוניראקים": מופע קברטי בו שניהם, יוצא עירק ויוצא סלוניקי, מחפשים דרך להיות ישראלים ומספרים את הסיפור של כולנו בשילוב שירים, הומור וסיפורים מרתקים. המופע יתקיים בשבת, 25.9, בשעה 20:00.

קובי אשרת ויוסי אלפי
קובי אשרת ויוסי אלפי | צילום: גיל לופו