האליטות החדשות: חמישה סינגלים ים-תיכוניים חדשים

אסף נבו מסלסל לכם את השבוע ומדרג עבורכם את הלהיטים המזרחים החדשים

ֻ|  דודו אהרון – "השיר שלך"

חמישה ימים בלבד אחרי הפרסומים אודות הפרידה מארוסתו שיר רוזנבלום הוציא דודו אהרון שיר חדש העוסק בפרידה ומוקדש לארוסה לשעבר, בצירוף קליפ תואם. האם מדובר בשיר אותנטי וקליפ אותנטי המספר על פרידה אותנטית? האם אהרון מצפה שנקבל את העובדה שבחמישה ימים הוא הספיק להתגבר על עצב הפרידה על ידי כתיבת שיר, להלחין אותו היטב, יעקב למאי הספיק לעבד ולהפיק, אהרון והנגנים הספיקו להקליט אותו וכמובן לצלם קליפ ולערוך אותו? ברור. אפשרות נוספת היא שהפרידה התרחשה לפני כן, תהליך היצירה התרחש בשקט ורק הידיעה היא זו שדלפה לתקשורת לפני חמישה ימים, כשלאהרון יש שיר וקליפ מוכנים או כמעט מוכנים. כך או כך, קשה לראות כאן מהלך ספונטני במאת האחוזים.
כשיר פרידה "השיר שלך" עושה את העבודה, למרות שהוא עמוס בקלישאות, כולל הקלישאה הגדולה מכולן, החרוז "כאב" ו"לב". הוא משתייך לז'אנר השירים הדוקומנטריים, כמו למשל "קל כל כך", שאייל גולן הקליט לגרושתו אילנית לוי בעקבות ראיון חושפני שנתנה. אם בעבר שירים כאלה נהגו לגלות טפח ולכסות טפחיים או להשתמש במילות קוד ובביטויים שיש לפענח, כאן, וברוח עידן הריאליטי, אהרון מטיח את כל האמת בפרצוף. המילים שלו מדברות אל הקהל בגובה העיניים וגובה הלב. הוא לא מתיפייף ואומר בבירור: "ושוב נגמר לו יום, וריכולים זולים בשקל, שוב עוד כותרות, תניחו לי לכאוב בשקט...". נשמע קצת כמו תגובה מנוסחת היטב לתקשורת. האם מדובר כאן במהלך מחושב? ימים יגידו.
ציון: 3 כוכבים

 

| פאר טסי - "הכל זה בגללה"

עד שהגיע פאר טסי הניסיון להישמע כמו הגרסה הישראלית לאנריקה איגלסיאס היה שמור בדרך כלל לליאור נרקיס. הפעם זה טסי שמנסה להיות אנריקה המקומי, עם "הכל זה בגללה" שיר פופ קצבי שמשלב גרוב לטיני ואלמנטים של היפ הופ לתוך הביט. כדאי לשים לב לשירה מיד בתחילת השיר, שמנסה להישמע כמה שיותר 'סול', על רקע הקשת האצבעות, מה שכמובן קורץ למייקל ג'קסון. מאחורי הסינגל הזה עומדים שלושה מהכוחות החזקים בתעשייה כיום. יעקב למאי הגדול, שמלווה את טסי מתחילת הדרך, וצמד הפופיסטים הצעירים דולב רם ופן חזות, שהולכים בעקבותיו של דורון מדלי עד לעיתים התלמידים עולים על רבם.
יש ב"הכל זה בגללה" אלמנטים גרוביים נכונים שעשויים להקפיץ אותו למעמד של להיט רחבות חדש, ובעיקר להיט מכוניות חדש, אבל חסרה בו אותנטיות. השיר טוב, אבל הוא נשמע מהונדס ומופק מדי. מה גם שמטסי, שלאחרונה הפך לאבא, מצופה איכשהו להתחבר לחוויה. שיר שמדבר על חיזורים של כן ולא עם בחורה בבילויים ליליים מתאים לקהל היעד הצעיר, פחות מציג את טסי באור אותנטי.
ציון: 3.5 כוכבים
| איתי לוי - "היי את"


דולב רם ופן חזות עושים עבודה טובה לא פחות ב"היי את", הבלדה החדשה של איתי לוי, שמצליח להביא רגש מבין אלמנטים של טראפ. על היכולות הקוליות של לוי קשה לערער וגם כאן הוא שר מדויק ועם מינון נכון של ריגוש. המילים והלחן של נתנאל ששון בסדר, אם כי הטקסט לא חף מקלישאות ("אני לא רגוע, הלב עוד פצוע...דמעה שחונקת, שתיקה שהורגת"). יש לפזמון 'הוק' קליט, עם הובלה של כינורות מהירים (אור חיים כהן) ופוטנציאל להפוך את השיר הזה ללהיט מצליח. קל לדמיין את המעריצות של לוי לובשות את המעיל האדום ושרות אותו במקהלה בהופעות. רם וחזות אוהבים לשבץ את הקטע המזרחי איפשהו באמצע וכאן הוא מגיע ב-2:27 בדמות סולו גיטרה של שמעון יחיא (הזכור לטוב מ"ואולי ביום יפה" של אייל גולן). השיר מספר על גבר שהספיק לשים טבעת על אצבעה של מישהי, כלומר היה מאורס הוא נשוי לה, אבל עכשיו היא אם אחר והוא נשאר לבד ועצוב. הקליפ מראה את לוי צופה בהקרנת קולנוע (!) עם סרט על הבחורה שחמקה מבין זרועותיו, אולי כדי לרמוז שמישהו מהם חי בסרט. נחמד. לא רע בעידן הסמארטפונים.
ציון: 3.5 כוכבים


| שיר לוי - "כוסות ריקות"

שיר לוי הוא כישרון גדול שעדיין לא הפך לכוכב גדול, אבל ממשיך להוציא שירים טובים בדרך לאלבום חמישי. "כוסות ריקות" הוא מסוג השירים שבא לך לשמוע עוד ועוד. הוא קצר וקולע, הצליל והאווירה שלו מיושנים בארומת יישון ערבה לחך ומזכירים את "המזרחית של פעם", מהתקופה בה אביו, ישי לוי, עשה את צעדיו הראשונים בשטח. סתיו שמש (מילים ולחן), איתן דרמון (לחן) ואריאל טוכמן אחראים לשיר הבילויים הזה, שמחבר בהצטיינות מזרחית ורוק. את צלילי הגיטרות של דרמון וטוכמן, שמהדהדים כאן יפה, אפשר להשוות לצליל הגיטרות של אורי בראונר כנרות באלבום "זהר" של קרולינה, שנסך אווירת סבנטיז-אייטיז מגניבה. הטקסט מדבר על יציאה לשתייה בבר וחיפוש שמחה בין אנשים רוקדים בים של חושך, שהוא גם אפלולית הבר וגם החושך שנשאר אחרי שהבחורה עזבה. כן, גם הלוי הזה שר על געגועים למישהי שכבר איננה, כנראה התמה המובילה בז'אנר מאז ומעולם.
ציון: 4 כוכבים

 

| יואב יצחק - "תודה לך על הכל"

ואם כבר אווירה של פעם, הנה מגיע יואב יצחק, קול שמלווה אותנו ביציבות כל כך הרבה שנים. בשיר החדש "תודה לך על הכל", סינגל שני מאלבום מס' 16, הקול שלו ממשיך ללטף ביעילות את בלוטות הרגש. זו בלדה אולטרה-מיינסטרימית קיטשית שכבר שמענו עשרות כמוה, אבל הנוסחה שלה תמיד עובדת. יצחק מתחנף כאן למאזינות, אמהות, סבתות, רעיות, דודות, הגרעין הקשה של המעריצות שלו, שהן אלה שיגררו את הבעל שלהן לצפות בהופעה שלו בהיכל התרבות הקרוב למקום מגוריהן וישירו את המילים על פה. יצחק עושה זאת באמצעות מילים ולחן של אבי בן-חמו ועיבוד והפקה של ערן כרמי, שבנה סביב הקול העגול אך נטול הרגש האמיתי של יצחק אריזה מפנקת. מעט המעוף מגיע מהגיטרות של (איך לא) שמעון יחיא. ועכשיו כולם לשיר ביחד: "אני חולה כשאת מחייכת, את מציפה אותי בחום ואהבה".
ציון: 2.5 כוכבים

| סטטיק ובן אל תבורי - "זהב"

[brightcove_iframe video_id='entertainment-music-news-034' autoplay='1' credit='' kid='1_0b67ciqh' duration='314']

ממש לא ברור עם סטטיק ובן-אל תבורי שייכים לז'אנר הים-תיכוני, בטח שלא בשיר הזה, אבל מדובר בז'אנר בו נולד, גדל והתפתח תבורי, והצמד משתמש בסלסולים כמעט בכל שיר, ולא רק כשיש בס בסביבה. ב"זהב" השניים יוצאים לטיול מגניב בגרוב של הפיפטיז-סיקסטיז באווירת אסקימו לימון עם מייגן טריינור ושון קינגסטון כרפרנסים בולטים, בשילוב עם אלמנט קטן מ"גריז" כשקולות הרקע עונים להם במקהלה מוכפלת. החצוצרות נותנות כאן את הטון ומיד מזכירות את "Uptownfunk" של רונסון את מארס. "זהב" הוא שיר שנועד ליצור גשר בין-דורי בין הקהל הצעיר שמעריץ את סטטיק ובן-אל לבין ההורים שלהם ואפילו הסבים. כיוון שאת הקו המוזיקלי של הצמד מנהלים אנשים שיודעים מה שהם עושים, לא מדובר בתקלה, אלא בכוונת מכוון. התוצאה חמודה, יש שיאמרו מבריקה והקליפ כיפי כמו שרק קליפ פיפטיז תמים למראה יכול להיות. בינתיים מדובר בקרוס-אובר של השנה. סחתיין.
ציון:4.5 כוכבים