5 תחנות בזמן עם שלומית אהרון

לקראת סיבוב ההופעות של שלומית אהרון, חזרנו איתה לחמש תחנות משמעותיות בחייה. איך הוקמה להקת הכל עובר חביבי, למה באמת הלהקה ויתרה על השיר "הללויה" באירוויזיון, מה גרם לה לחזור לשיר עם חביבי וההופעות שגורמות לה להתאהב במוזיקה הישראלית כל פעם מחדש

שלומית אהרון
שלומית אהרון | צילום: זיו כפיר

"הכל עובר חביבי"

"תקופה מכוננת בחיים שלי, שמתחלקים לתקופה שלפני הלהקה ואחרי הלהקה. בשנת 1975 שאלו אותי אם אני מעוניינת לחבור לשלישיית 'אף, אוזן גרון', שהם יובל דור, עמי מנדלמן וקיקי רוטשטיין. לא ידענו בהתחלה מה בדיוק ייצא מזה. הרעיון לחבור אליהם מצא חן בעיניי כי אני אוהבת לעבוד עם אנשים בקבוצות. התחלנו עם מופע משירי שנות החמישים מהארץ ומהעולם. צדי צרפתי הכניס את כל עניין התיאטרליות והפרודיה ללהקה שהפכו למזוהים איתנו. המוזיקאי אלדד שרים יצר בכישרון רב את הצבע המוזיקלי שלנו ןאת ההרמוניה המיוחדת. זה היה אהוד מנור שנתן לנו את השם. ככה נקרא המופע הראשון שלנו, בלי שידענו שמחכות לנו 15 שנות קריירה ביחד. לאט לאט התחלנו לעבוד על שירים מקוריים שלנו שהפכו ללהיטים גדולים, כמו 'לילה בכרך', 'עודני ילד', 'האורח' וכמובן 'הלילה'. האמת שזרמנו עם מה שהיה ודבר הוביל לדבר".

 

"הלילה" - אירוויזיון 1981

"זה היה אחד השיאים בקריירה שלי. 'הלילה' הוא שיר שאני לוקחת איתי לכל החיים, אני שרה אותו בכל ההופעות. היום אני שרה אותו בעיבוד מעט שונה. השיר הזה הוא נכס. 'הלילה' קרה אחרי שהציעו לנו לשיר את 'אבאניבי' ואת 'הללויה' באירוויזיון וסירבנו. אנחנו היינו במקום של הרמוניה וטקסט שאומר משהו, והסגנון של 'אבאניבי' הוא יותר משחקי, יותר משעש. הרגשנו שזה לא אנחנו. הגיעה גם ההצעה לשיר את 'הללויה'. השיר הזה נכתב בבית של אמא שלי על ידי קובי אשרת כששלושת הבנים של הכל עובר חביבי לצידו. היו נסיבות שגרמו לנו לוותר על השיר ובעצם אני לוקחת אחריות שלא שרנו אותו. התחשמלתי על הבמה באותה שנה והייתי בהתאוששות ובתוך הלהקה היו המון ויכוחים ועמדנו לפני פירוק. חיים של להקה זה דבר מורכב ולא רק מה שרואים מבחוץ ויש הרבה טעמים שונים שצריך להתחשב בהם. רציתי לעזוב את הלהקה כי היו יותר מדי חילוקי דעות. הבנתי שצריך לנער משהו חזק אם אנחנו רוצים להמשיך לשיר ביחד והוויתור על 'הללויה' היה ניעור חזק. ישבנו ודיברנו על חילוקי הדעות ומה הדרך העתידית שלנו. בשלב הזה התגבשנו שוב והיה הרבה כבוד הדדי אחד לשני בלהקה, ולכן החלטנו ללכת עם 'הלילה' לקדם אירוויזיון בשנת 1981 וניצחנו. בקדם אירוויזיון הייתי בחודש החמישי להריון וכשהגענו לאירלנד כבר הייתי בחודש השמיני. אירוויזיון זו חוויה אינטנסיבית מאוד, אתה נזרק לעולם אחר שהרבה בו לא תלוי בך. לוקחים אותך ומעצבים אותך ואיל בכלל זמן לחשוב. אתה עושה את זה ומשתדל ליהנות ולא להיכנס למתח מיותר. ההריון דווקא הרגיע אותי, בזה התעסקתי בשבוע שהיינו שם. נכון, כולם רוצים לזכות ולא זכינו אבל לא הרגשנו שעל זה תקום או תיפול הלהקה. כמובן שהיינו מעדיפים מקום גבוה יותר מהמקום השביעי שסיימנו, אבל כבר אז זה נראה לנו מקום מכובד מאוד".

 

המופע עם הטנורים

"ההתחלה היתה בתחילת שנות האלפיים עם מופע משותף עם זמר האופרה יבגני שפובלוב. הופענו בכל אירופה ובערבי התרמה למען ישראל ובסופו של דבר המופע רץ יותר משבע שנים והפך להצלחה גדולה מאוד. יבגני ואני התחברנו מאוד מבחינה מוזיקלית. השילוב של האופרה והשירה הישראלית עוררה את הגנים שקיבלתי מאמא שלי, שהיתה בעצמה זמרת סופרן אדירה. הופענו עד שיבגני עזב את הארץ ואז קם המופע עם שלושת הטנורים הישראלים. אני נהנית מאוד להופיע איתם כי הם זמרים מדהימים. כמובן שיש איזה חיוך שאני שוב מופיעה לצד שלושה זמרים גברים ואני שמחה מאוד מזה, התגעגעתי לשיר בהרמוניות. יש לנו מערכת יחסים טובה על הבמה ומחוצה לה. אנחנו עדיין מופיעים ביחד כשמזדמן, זה כיף אדיר".

שלומית אהרון
שלומית אהרון | צילום: יחסי ציבור

קריירת סולו

"שונה מאוד מקריירה בתוך להקה. כשאתה בלהקה אתה נותן הרבה מעצמך אבל יש חלק בך שאתה שם בצד לטובת הכלל. יש הרבה אמירה של אנחנו ופחות התבוננות פנימית אל תוך עצמך כאדם וכסולן. בלהקה יש עליך פחות אחריות כי היא מתחלקת בין כמה אנשים. זו היתה חוויה טובה אבל בשלב מסויים הרגשתי שאני צריכה לחפש את עצמי בתוך עצמי ולהיות יותר בשליטה. היתה לי יותר שליטה על הקריירה שלי. כסולנית אני עומדת מול הקהל ומדברת איתו באופן אישי. כסולנית האמירה היא קודם כל שלי הטקסט זה משהו שאני רוצה להגיד ולא באופן חלקי כי צריך להתחשב בכולם. כל בן אדם זקוק לשני הדברים – גם להתחבר עם אנשים בלהקה וגם להגשים את עצמו באופן מוחלט. לקח לי 15 שנים להפוך לחזקה ועצמאית לפני שיכולתי לחזור להופיע עם הכל עובר חביבי. רק אחרי שהכרתי את עצמי יכולתי לחזור להופיע איתם בשמחה".

 

המופע "תקליט עברי"

"העלנו את המופע 'תקליט עברי' לפני הקורונה והיו הופעות מוצלחות. זה מופע שכולו מורכב משירים ישראליים שנכתבו לפני קום המדינה. יש שם את 'ימין ושמאל', 'רועה ורועה', 'מי יתנני עוף' והרבה שירים נוספים. לא סתם לקחנו את השירים כמו שהם אלא הם עברו עיבוד חדש על ידי גלעד אפרת, שיש לו סגנון מאוד ייחודי במוזיקה. אנחנו לא חוזרים אחורה לשירים כנוסטלגיה אלא מביאים אותם עם המבט של גלעד. יש לנו אנסמבל של שמונה נגנים על הבמה וכבר נכתב על המופע שגלעד צבע את השחור והלבן בצבעים, וזו באמת התחושה. כולנו אוהבים את המופע הזה ועכשיו כשנגמרה הקורונה אנחנו מגבשים את כולם ביחד ומעלים אותו מחדש".

צפו בקטעים נבחרים מהמופע "תקליט עברי"

[brightcove_iframe video_id='entertainment-music-israeli-part-15-external' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_3jmo4w61' duration='98']

 

סיבוב ההופעות של שלומית אהרון כולל:

26.6 – מופע אינטימי עם ארבעה נגנים במרכב ענב בתל אביב.

3.7 – המופע "תקליט עברי" עם האנסמבל המורחב של גלעד אפרת ואורח מיוחד, דודו פישר. אלמא זכרון יעקב.

10.7 – שלומית אהרון והטנורים וסימפונט רעננה וחברי הכל עובר חביבי. המשכן לאמנויות הבמה בהרצליה.

24.8 – המופע "תקליט עברי" חוזר לערד 29 שנה אחרי הבכורה בפסטיבל ערד 92.