תזמורת המהפכה מחזירה לבמות את שלישיית הגשש החיוור. ומה יש לשייקה לוי להגיד על זה?

המופע "קונצ'רטו לגשש ותזמורת" מחזיר את פועלה האדיר של שלישיית הגשש החיוור לבמה עם פרשנות ייחודית ונקודת מבט מוזיקלית חדשה. המופע כולל עיבודים תזמורתיים מקוריים השוזרים בתוכם דגימות וידאו וסאונד מתוך המערכונים והשירים של הגשש, ומהווים נקודת יציאה לתוך פנטזיות מוזיקליות פרועות ומשעשעות. שייקה לוי: "זה הכבוד הכי גדול שיכולים לעשות לגשש החיוור"

קונצרטו לגשש ותזמורת
קונצרטו לגשש ותזמורת | צילום: משה צ'יטיאת

עברו קרוב לשישים שנה מאז הפציעה שלישיית הגשש החיוור על הבמות עם התוכנית הראשונה שלהם, "שמחת זקנתי", אותה ביים שייקה אופיר. מאז היו עוד תשע תוכניות, כשהאחרונה עלתה על הבמות לפני שלושים שנה בדיוק. הדרך הארוכה של חברי הגשש - שייקה לוי, גברי בנאי וישראל פוליאקוב, עברה דרך הקולנוע עם סרטי קאלט רבים, שירים שנשארו נכסי צאן ברזל וכמובן, המופעים המצליחים שהשאירו אחריהם ז'רגון שלם שהגששולוגים מצטטים מתוך שינה. עד לאחרונה היה נדמה שאי אפשר להביא לגששולוגים משהו חדש, הרי פולי נפטר לפני 14 שנה ולוי ובנאי לא משחררים חומרים חדשים. במיוחד לשם כך הגיעו רועי אופנהיים וזהר שרון, מייסדי תזמורת המהפכה. התזמורת, שהוקמה בשנת 2014, שיתפה פעולה עד כה עם עברי לידר, דודו טסה, ברי סחרוף, יהונתן גפן ורבים אחרים, ומשלבת מבט מוזיקלי חדש ומהנה על ההספק של הגשש החיוור לאורך השנים. "לאורך השנים עשינו מופעים בהם בדקנו את הדינמיקה והאיזון בין המסך לתזמורת", מספר זהר שרון. "בשנת 2014 הרמנו מופע בשם 'Replay', הופעה חיה של אמנים שנפטרו. סמפלנו בוידאו ובסאונד אמנים שרצינו להופיע איתם כמו פרדי מרקורי, זמר האופרה לוצ'אנו פבארוטי, ג'ון לנון, הנדריקס ואחרים. ראינו שהקהל מגיב לזה ממש טוב כי לא עשינו גרסאות כיסוי אלא הבאנו יצירה שהיא מעין קולאז' שמורכב מהרבה מאוד פרטים מוכרים אבל נוצר משהו חדש לגמרי וככה גם הקהל הרגיש. הדבר הזה הדליק אצלנו תהליך יצירה אחרי לגמרי ואז יצרנו מופע עם סרט בשחור לבן שבו תועדה להקת התרנגולים של נעמי פולני בשנת 1963. הזמנו את כל התרנגולים שחיים בארץ וביניהם הגיעו גם שייקה וגברי מהגשש, שהיו חברים גם בתרנגולים. הם הגיעו עם ציפיות מאוד נמוכות, הם כבר ראו כמה מופעי מחווה בחייהם לתרנגולים, אבל בסוף הם הופתעו בטירוף כי זה היה שונה מאוד מכל מה שהם ראו עד היום. המופע הזה פתח ערוץ תקשורת מול שייקה ואשתו, אורנה, שמחזיקים בזכויות על החומרים של הגשש החיוור. היה לנו דיאלוג מאוד טוב איתם ואמרנו להם שנשמח לעשות משהו עם הגשש ולשמחתנו קיבלנו מהם חיבוק גדול והרבה אמון. קיבלנו את כל מה שיכולנו לקבל והם אפשרו לנו לעבוד באופן אוטונומי לגמרי".
מה סוד הקסם של הגששים, גם 60 שנה אחרי הקמתם?
אופנהיים: "בסופו של דבר בגשש החיוור יש שלושה זמרים, הרבה לפני שהם שלושה קומיקאים. כשדיברנו עם שייקה על קומדיה הוא אמר שמה שמצחיק זה לא הפאנץ' אל התזמון. הגשש החיוור הוא כמו הרכב קאמרי והוא חלק בלתי נפרד מהמוזיקה העברית. תמיד ראו אותם כקבוצה והפרצה הזו הלהיבה אותנו מאוד – אף אחד אף פעם לא ראה אותם מפורקים אלא תמיד כקבוצה ולכן הדבר הכי משמעותי שנוכל לעשות הוא קונצ'רטו לסולן. מה יקרה אם נשים רק את שייקה לבד עם התזמורת? או את גברי או פולי? וזה בדיוק מה שעשינו. זה דבר שכל גששולוג בכיר לא ראה ולא שמע מעולם, את הדמויות של שייקה נפגשות בתוך מערכון אחד שהבסיס שלו הוא מוזיקלי בכלל ואז אנחנו יכולים לספר על העולם של כל אחד מהם ולהגיד שהם מלאים גם כשהם לבד ולא רק כשלישייה. קונצ'רטו לסולן הן שלוש יצירות קטנות אבל שלמות".

צפו בקטע מתוך המופע "קונצ'רטו לגשש ותזמורת"
[brightcove_iframe video_id='entertainment-music-israeli-75-external' autoplay='0' credit='צילום ועריכה: דרור הלר' desc='' poster='' kid='1_q0zyvyju' duration='364']

 

שוברים את הצפיות

הרעיון של תזמורת המהפכה סובב סביב הקונספט שהתזמורת היא כלי נגינה שלא מחובר לרפרטואר מסוים ויש לו המון גוונים ואפשרויות, וכמעט תמיד ישולבו קטעי וידאו ארט, אנימציה, תיאטרון ומחול. שרון: "הנגשת עולם הקונצרטים היא לא מנוע מספיק חזק כדי שנחזיק הרבה זמן מעמד. הנגשה היא לא דרייב מספיק חזק לאמנים. התזמורת והעשייה שלה היא סוג של בבועה למשהו אותנטי של רועי ושלי. שנינו מאוד סקרנים וגם הקהל שלנו כזה. הרבה פעמים אנשים שתזמורת נתפסת אצלם כמשהו משעמם ומרדים עשויים למצוא עניין מכיוון שהפרויקטים שלנו מלאי עניין ואנרגיה".
דברתם על חומרי הסולו של כל אחד מהגשש. היתה מחשבה על המינון הנכון של כל אחד בתוכנית?
"אופנהיים: "היו רגעי תסכול שעברנו יחד עם אמיר לקנר, שהלחין ועיבד את כל הערב. רצינו להכניס כמה שיותר חומרים עד שהבנו שאנחנו לא עושים ערב מחווה לדברים שלרוב חובה להכניס, אלא שמים דגש קודם כל על הצד המוזיקלי של הדבר הזה. יש איזונים ובלמים כדי לתת משהו נפלא מכל אחד מהם וגם לתת את הגוונים שהם יכולים לתת כשלישייה ולתת גם נקודת מבט מוזיקלית אחרת עליהם".
שרון: "המופע נמשך כמעט 100 דקות ואנחנו מופתעים כמה מהר החוויה הזו עוברת. אנחנו מנסים להפתיע את הקהל ושכבר נדמה ש'הנה, הבנו את הקטע', אנחנו מביאים פיצוח מוזיקלי או אמנותי מכיוון אחר. לפעמים כשאנחנו רואים את הקהל נהנה אנחנו אומרים עוד מעט יגיע הרגע שהם יראו את 'מים לדוד המלך' ובמשך דקה וחצי הם לא יבינו מה קורה, כי מה שהם ישמעו זה את התזמורת מנגנת משהו שנשמע כמו מוזיקת בארוק, עם צ'מבלו, עם סולו של כלי קשת, והם יגידו – 'מה קורה פה?', ואז פתאום נפתח להם הראש כי הם אף פעם לא שמעו את השיר בצורה הזו. אנחנו מנסים לשבור את הציפיות של הקהל. הרצון הוא לא להפתיע בכוח אלא ליצור עניין וזה מה שמחזיק אותנו בחיים".

קונצרטו לגשש ותזמורת
קונצרטו לגשש ותזמורת | צילום: משה צ'טיאת

 

"חטפנו בוקס בבטן"

"המופע הזה הוא מכה לקרביים", אומר שייקה לוי בראיון מיוחד לאתר רשת13. "אין דבר כזה בעולם. אני ראיתי דברים בעולם, אבל לא מופע מרגש כזה. הקהל עומד משהו כמו עשר דקות עם מחיאות כפיים ולא רוצה שהמופע ייגמר. הרבה כשרון וטוב טעם יש פה. יש במופע הזה הרבה יופי, לא רק סתם להראות את הגשש החיוור, אלא לעשות עם זה את הדברים הנכונים בייחוד לאלו שגדלו על הגשש ומכיר כל פיפס."
כמה היית מעורב בתהליך?
"אני דאגתי להעביר את כל החומר שיש לנו, אבל מעבר לזה לא עשיתי משהו מיוחד. אנחנו הגענו לראות את מה שיצא מכל החומרים שלקחו וכשראינו את המופע - חטפנו בוקס בבטן בצורה בלתי רגילה. ראיתי את המופע שלוש פעמים ואני רוצה לראות אותו פעם רביעית".
זו הפעם הראשונה שאתה רואה את הגשש מהצד של הקהל. איך ההרגשה?
"אפשר לומר שזו כאילו תכנית חדשה של הגשש, אבל בצורה אחרת עם וידאו ארט וחבורה של מוכשרים. הם כל כך ביחד, כמו גוף אחד, הם מבינים אחד את השני ועובדים בהסכמה, בחדוות יצירה".
שומעים בקול שלך שאתה מתרגש כשאתה מדבר על המופע.
"מאוד. באחד המופעים הבאתי איתי שני חברים, אחד מהם הוא ננסי ברנדס, שקצת מבין במוסיקה, והוא אמר לי שהיו לו דמעות במהלך המופע. גודל היצירה, הדיוק והתיאום בין הבמה והתזמורת למסך".
היו לך הערות על המופע?
"כן. הייתה לי הערה אחת - אורך המופע הוא קצר מדי! זה הכבוד הכי גדול שיכולים לעשות לגשש. יש משפט שאומר 'אין מילים בפי להביע תדהמתי' (מתוך המערכון 'שבת שלום'). זה גדול, ענק, יפה, מרגש ועשוי בכזאת צניעות. הכל כל כך מדויק ועשוי בכישרון רב. עכשיו רק נשאר להפיץ את הבשורה לכמה שיותר אוהבי תרבות שחייבים לבוא ולראות".

שייקה לוי
שייקה לוי | צילום: אייל לנדסמן

 

מנצח: רועי אופנהיים // מלחין ומעבד: אמיר לקנר // עיצוב וידאו ארט: נמרוד צין //
עיצוב סאונד: ואל קוטלר // עיצוב תאורה: נדב ברנע // כותב: גור קורן //
מנהלים אמנותיים: זהר שרון, רועי אופנהיים ואמיר לקנר // מפיקה: יעל בכור פדן //
במופע משתתפים השחקנים דביר בנדק ודקלה הדר // מנכ״ל: עומר לקנר רייכנטל.

מועדי המופעים:
27.7 - אודיטוריום חיפה.
28.7 - במסגרת סדרת המהפכה באופרה הישראלית בת"א.
19.8 - במסגרת סדרת המהפכה באופרה הישראלית בת"א.
2.9 - במסגרת סדרת המהפכה באופרה הישראלית בת"א.
3.9 - מרכז הבמה גני תקווה שני מופעים באותו יום: 12:00 ו- 21:30.

להזמנת כרטיסים למופע באופרה הישראלית: 03-692777, www.israel-opera.co.il
ההצגות מתקיימות בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ'), שד' שאול המלך 19, תל-אביב
להזמנת כרטיסים במרכז הבמה גני תקווה: https://habama.smarticket.co.il טלפון 03-7375777