בלי נציג ובלי שיר: ישראל מדורגת במקום הראשון לזכייה באירוויזיון 2024

אפקט המלחמה: בדומה לאוקראינה בשנת 2022, אתר ההימורים המוביל לתחרות השירים האירופאית מדרג באופן רשמי את ישראל במקום הראשון עם 8% לזכייה. האם תל אביב 2025 יהפוך למציאות?

נועה קירל
נועה קירל | צילום: ערן לוי, באדיבות כאן, תאגיד השידור הישראלי"

האסקפיזם המוחלט: 39 ימים למלחמת חרבות ברזל, ומדינת ישראל קופצת לראש טבלאות ההימורים של תחרות האירוויזיון 2024 שתיערך בשוודיה - זאת למרות שאין נציג רשמי ולא נבחר שיר שייצג אותנו במאלמו.

אמנם מארגני התחרות טוענים לאורך כל ההיסטוריה שתחרות השירים השנתית היא תחרות א-פוליטית, אבל נראה שהקהל רחוק מלהשאיר את הפוליטיקה בצד: בניגוד מוחלט לעליית האנטישמיות באירופה, ולהפגנות הענק שמתרחשות בערים מרכזיות ביבשת, נראה שדווקא חובבי האירוויזיון בעד המדינה היהודית.

לכתבות נוספות:

באתר ההימורים המוביל של תחרות האירוויזיון eurovisionworld.com מדורגת ישראל במקום הראשון עם 8% זכייה. במקום השני אוקראינה, שעדיין במלחמה למי ששכח, בתיקו עם הזוכה הנוכחית שוודיה, עם 7 אחוזי זכייה; איטליה במקום השלישי עם 6 אחוזים וסוגרת את החמישייה היא נורווגיה עם 5 אחוזים.

זו לא הפעם הראשונה שתחרות האירוויזיון מקבלת הטיה כל כך בולטת בעקבות מצב פוליטי. כזכור, לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה ותחילת המלחמה בין המדינות שנמשכת עד היום, להקת "קאלוש אורקסטרה" האוקראינית הייתה מדורגת במקום הראשון לאורך כל התקופה שהובילה לתחרות של 2022, ואף זכתה במקום הראשון עם השיר Stefania, לאחר שגברה על שירים הרבה יותר טובים ממנו.

למרות ההימורים האופטימיים, עתידה של ישראל בתחרות מוטל בספק. ישראל אמנם אישרה את השתתפותה השנה, יחד עם 34 מדינות נוספות, אך טרם נבחר הנציג הישראלי והשיר שייצג אותנו במאלמו בשוודיה. "הכוכב הבא לאירוויזיון", שדרכה ייבחר הנציג הישראלי, הייתה אמורה להתחיל את שידוריה, אך נדחתה עקב השיח הציבורי שטען כי מוקדם מידי לנהל תחרות ריאליטי שירה לאור המצב.

ייתכן כי בתאגיד השידור הציבורי יחליטו לבסוף לכנס ועדה מקצועית שהיא זו שתבחר את הנציג הישראלי - בדיוק כפי שעשו בשנה שעברה עם נועה קירל, שכזכור - קטפה את המקום השלישי בתחרות.

עד כה 4 מדינות בחרו את נציגיהן לתחרות שתיערך השנה בשוודיה בתאריכים 7,9,11 במאי.

אירוויזיון 2024 הלוגו הרשמי
אירוויזיון 2024 הלוגו הרשמי | צילום: eurovision