חדשות האירוויזיון: כל מה שצריך לדעת לקראת אירוויזיון 2022

תחרות האירוויזיון לשנת 2022 תערך בחודש מאי בשנה הבאה, ועד אז נדאג להשאיר אתכם מעודכנים עם כל מה שאתם צריכים לדעת לקראתה. והשבוע: Little boots רוצה לייצג את בריטניה בתחרות, אושרו קולות ליווי מוקלטים מראש גם השנה, הוגבלו מספר המדינות לתחרות השנה ונחשפו המדינות שישתתפו באירוויזיון לילדים

אירוויזיון
אירוויזיון | צילום: EBU/THOMAS HANSES

Little boots רוצה לייצג את בריטניה באירוויזיון

בשתי תחרויות האירוויזיון האחרונות הגיעה בריטניה למקום האחרון והממלכה המאוחדת גועשת ורועשת. הבריטים בטוחים שאירופה שונאת אותם בגלל הברקזיט אבל האמת היא שהם פשוט בוחרים שירים איומים לתחרות. מנהלי חברות התקליטים איימו להחרים את האירוויזיון בשבוע שעבר וטענו שגם אם אדל תישלח לאירוויזיון מטעם בריטניה היא תסיים במקום האחרון עם אפס נקודות. בשנים האחרונות בחירת השיר הבריטי נעשית בעזרת חברת התקליטים BMG וזו הכריזה שהיא מסיימת את שיתוף הפעולה עם ה-BBC לאירוויזיון בעקבות התוצאות המחרידות שהמדינה זוכה להן בשנים האחרונות. קרן האור שמגיעה מבריטניה היא ההכרזה של הזמרת Little boots (שמה המקורי ויקטוריה כריסטינה הסקת') על רצונה לייצג את המדינה באירוויזיון הבא שייערך באיטליה. הפריצה של little boots התרחשה בשנת 2009 עם אלבום הבכורה שלה, "Hands", ומתוכו יצאו שני להיטים: "Remedy" ו- "New in town". כבר לפני מספר שנים הביעה ויקטוריה את רצונה לייצג את בריטניה באירוויזיון ואולי השנה זה יקרה.

Little Boots
Little Boots | צילום: Charlie Fogham

בריטניה נחשבת לאחת המדינות החזקות באירוויזיון, לפחות עד שנת 2000. לזכותה חמש זכיות במקום הראשון ו-15 פעמים היא הצליחה להגיע למקום השני. עד שנת 2000 בריטניה כמעט תמיד הגיעה לעשרת המקומות הראשונים, אבל מאז שחוק השפה שונה וכל מדינה יכולה לשיר בכל שפה שהיא תבחר, בריטניה הצליחה להיכנס לעשירייה הראשונה רק פעמיים (2002 ו-2009). מאז שנת 2003 בריטניה הצליחה להגיע למקום האחרון חמש פעמים. בשנת 2021 ייצג ג'יימס ניומן את בריטניה עם "Embers" וזכה לאפס נקודות. הפעם הראשונה שבריטניה סיימה את התחרות עם אפס נקודות היתה בשנת 2003 עם השיר "Cry baby" של הצמד ג'מיני.

מספר המדינות המשתתפות באירוויזיון הוגבל שוב

אחרי שבמשך שנים איגוד השידור האירופאי קבע שתחרות האירוויזיון יכולה להכיל עד 46 מדינות משתתפות, ואחרי שבשנת 2021 הוגבלו מספר המשתתפות ל-44, גם השנה נראה מקסימום 44 מדינות משתתפות בתחרות באיטליה. אם לוקחים בחשבון שחמש מדינות ישתתפו אוטומטית בגמר (בריטניה, צרפת, ספרד, גרמניה ואיטליה), הדבר משאיר 39 מדינות בשני חצאי הגמר שייתחרו על 20 מקומות בגמר. עד היום מספר המדינות הרב ביותר שהשתתפו באירוויזיון הגיע ל-43 מדינות וקשה להאמין שהשנה התחרות תגיע למספר הזה. נכון להיום 25 מדינות אישרו את השתתפותן באירוויזיון 2022 שייערך באיטליה בעוד שכמה מדינות שפרשו מהתחרות בשנים האחרונות כבר הודיעו שאין להן כוונה לשוב לתחרות בשנה הבאה.
החל משנת 2004 התקיים חצי גמר לאירוויזיון ומשנת 2008 מתקיימים שני חצאי גמר, מהם עולים 20 מדינות לגמר. ישראל העפילה לגמר תשע פעמים ונשארה בחצי הגמר שש פעמים. פעמיים השתתפנו אוטומטית בגמר (2006 בזכות המקום הרביעי של שירי מימון שנה לפני כן ובשנת 2019 כשאירחנו את התחרות).

קולות ליווי מוקלטים מראש אושרו גם לתחרות 2022

לאורך כל שנות קיומה של התחרות דבר אחד נשאר קבוע – הקולות הנשמעים על הבמה חייבים להיות מושרים בלייב. שנה שעברה אושר השימוש בקולות ליווי מוקלטים מראש, והדבר חייב רק את הזמר/ת הראשי/ת לשיר בלייב. ההחלטה בשנה שעברה הגיעה בגלל כמה סיבות, כשהראשית בהן היא האפשרות לצמצם את כמות האנשים שמגיעים לתחרות בגלל החשש ממגפת הקורונה. איגוד השידור האירופאי אמר שהדבר מאפשר למדינות להשתמש בבמה בצורה עדכנית יותר, עם יותר רקדנים או אפקטים מיוחדים שדורשים צוות מיוחד. יחד עם זאת, כמות האנשים המותרת על הבמה לכל שיר נותרה עד שישה אנשים. בשנת 2021 התקיימה התחרות לראשונה עם קולות רקע מוקלטים מראש וישראל ניצלה את ההזדמנות כשעל הבמה הופיעה עדן אלנה ולצידה חמישה רקדנים.

עדן אלנה באירוויזיון
עדן אלנה באירוויזיון | צילום: EBU / ANDRES PUTTING

כבר שנים ארוכות ששבדיה מאפשרת לזמרים שלה להשתמש בקולות ליווי מוקלטים מראש במלודיפסטיבלן (קדם האירוויזיון המקומי) והם אלה שהובילו את המהלך בשנה שעברה. שבדיה גם מאפשרת לשמונה משתתפים לעלות על הבמה במלודיפסטיבלן ומנסה להביא את השינוי לאירוויזיון עצמו. כזכור, להקת כוורת כללה שבעה חברים ולכן יוני רכטר נאלץ לנצח על התזמורת בתחרות בשנת 1974 ולא יכל להופיע על הבמה עם שאר חבריו ללהקה בשיר "נתתי לה חיי".

19 מדינות ישתתפו באירוויזיון לילדים

מאז שנת 2003 מתקיימת תחרות האירוויזיון לילדים עד גיל 16 ובתאריך 19 לדצמבר השנה תתקיים התחרות בפעם ה-22. אחרי שבשנה שעברה רק 12 מדינות לקחו חלק בתחרות בגלל מגפת הקורונה, השנה הרשימה תפחה ו-19 מדינות יתחרו על המקום הראשון. המדינות שישתתפו השנה בתחרות הן: אלבניה, ארמניה, אזרבייג'אן, בולגריה, צרפת, גיאורגיה, גרמניה, אירלנד, איטליה, קזחסטן, מלטה, הולנד, צפון מקדוניה, פולין, פורטוגל, רוסיה, סרביה, ספרד ואוקראינה.
ישראל לא תשתתף השנה בתחרות כשעד היום לקחנו בה חלק שלוש פעמים: 2012, 2016 ו-2018. המקום הגבוה ביותר שהגענו אליו היה המקום השמיני בשנת 2012 עם השיר "תן למוזיקה לנצח" של להקת Kids.il ואת השיר כתב והלחין אוהד חיטמן. גיאורגיה זכתה עד כה שלוש פעמים בתחרות לילדים כאשר ההישג הטוב ביותר שלה בתחרות של המבוגרים הוא המקום התשיעי (2010 ו-2011).
תחרות האירוויזיון לילדים תתקיים השנה בצרפת אחרי הזכייה בתחרות בשנה שעברה עם הזמרת ולנטינה והשיר "אני מדמיינת". את השיר כתבה לא אחרת מאשר ברברה פראווי שזכתה במקום השני באירוויזיון למבוגרים השנה עם השיר "Voila".