כל מה שצריך לדעת לקראת התחרות במאי

תחרות האירוויזיון לשנת 2022 תערך בחודש מאי באיטליה, ועד אז נדאג להשאיר אתכם מעודכנים עם כל מה שאתם צריכים לדעת לקראתה. והשבוע: אירוע "יזראל קולינג" חוזר, למי החובבים נותנים את הדוז פואה שלהם, הסברים ראשונים להשעיית רוסיה מהתחרות ומה יקרה אם הלהקה מאוקראינה לא תצליח להגיע לאיטליה

חדשות האירוויזיון
חדשות האירוויזיון | צילום: דיגיטל רשת 13

חמישה מלווים למיכאל בן דוד?

עדיין לא ידוע איך תראה ההעמדה של המשלחת הישראלית לתחרות האירוויזיון הקרובה אבל בסטורי שמיכאל בן דוד העלה לאינסטגרם והספיק למחוק במהרה היה דיבור על חמישה מלווים שיעמדו על הבימה לצידו. כזכור, בגמר "אקס פקטור לאירוויזיון" ליוו את בן דוד ארבעה רקדנים על הבמה, שני בנים ושתי בנות. הגרסה החדשה לשיר הישראלי זוכה למחמאות רבות אבל עדיין מדשדשת באתרי ההימורים. הימור שלנו: ברגע שיתחילו החזרות לתחרות בטורינו, ישראל תעלה בהימורים בצורה חדה.

עוד במדור המוזיקה:

לי בירן: "זו הפעם הראשונה שהרגשתי שהגורל לוחץ לי יד ואומר ברוך הבא, זו הדרך שלך"

ערב שכולו זוהר – הצביעו לשיר של זהר ארגוב שאתם הכי אוהבים!

באנו למופע ישיבה של עדן חסון ויצאנו עם רגליים כואבות, תודה לאל! ביקורת הופעה

 

קולות החובבים

כמדי שנה, מועדוני חובבי האירוויזיון ברחבי העולם מתחילים להצביע עבור השירים האהובים עליהם מהתחרות השנה. קבוצת החובבים הותיקה ביותר (OGAE) כוללת יותר מ-40 מועדונים ברחבי העולם, וחברי כל מועדון התאספו כדי לנקד את התחרות בשיטה המסורתית. השנה פרסם מועדון OGAE מצרפת את התוצאות של החובבים שלו ראשון ואין הרבה הפתעות שם. איטליה זכתה לקבל את הדוז פואה הראשון, הולם למדינה שנמצאת במקום השני בהימורים אחרי אוקראינה. את איטליה מייצגים מחמוד ובלאנקו עם השיר "Brividi". זו הפעם השנייה של מחמוד באירוויזיון אחרי המקום השני בשנת 2019 באירוויזיון שנערך בתל אביב עם השיר "Soldi". שבדיה קיבלה 10 נקודות (מקום שלישי בהימורים) והולנד קיבלה שמונה נקודות. אוקראינה, שמובילה בטבלאות ההימורים, קיבלה נקודה אחת בלבד ואת המקום העשירי מהמועדון הצרפתי. ישראל לא הצליחה להשתחל לעשירייה הראשונה ולא זכתה בנקודות. בשנה שעברה הצביעו יותר מ-3,500 חובבים לשירים האהובים עליהם מבין כלל המועדונים החברים בקבוצת OGAE.

השעיית רוסיה מהאירוויזיון

חודש אחרי שאיגוד השידור האירופאי (EBU) השעה את רוסיה מהאירוויזיון אחרי הפלישה לאוקראינה, הגיב לראשונה מרטין אוסטרדאל, המפיק האחראי על התחרות, על הפרשה בראיון לעיתון שבדי. כחלק מראיון נרחב השיב אוסטרדאל על ההחלטה להשעות את רוסיה מהתחרות: "זו לא היתה החלטה קלה בגלל שלא מדובר ברוסיה כמדינה שמתחרה אלא איגוד השידור הרוסי והוא לא עשה שום דבר לא בסדר. אגוד השידור שלח שירים טובים ולא עבר על הכללים אבל יש חוקים שאומרים שאסור להשפיל את התחרות".

אוסטרדאל התייחס גם להשעייה של בלארוס מהתחרות בשנה שעברה. "ההחלטה להשעות את בלארוס מהאירוויזיון בשנה שעברה נבעה מהעובדה שהבלארוסים רצו להשתמש בתחרות כפלטפורמה להפצת מסרים פוליטיים לפני הכל". אוסטרדאל חשף שכבר שנים יש דיבור על השעיית שתי המדינות מהאירוויזיון. "למען האמת, השיחה הזו מתקיימת לאורך שנים אבל עכשיו זה הפך לממשי עם הפלישה לאוקראינה. איגודי שידור ציבוריים בוניים על כמה ערכים בסיסיים ושתי המדינות לא עומדות בהן. בסופו של דבר הכל מסתכם בחופש הביטוי".

מרטין אוסטרדאל
מרטין אוסטרדאל | צילום: באדיבות EBU

בקשר לשאלה אם תהיה התייחסות למה שקורה באירופה בחודש האחרון בזמן התחרות, אוסטרדאל ענה: "אנחנו לא רוצים להציג את המצב הפוליטי על הבמה פשוטו כמשמעו אבל אי אפשר להכין את התוכנית מבלי לגעת במה שכל האנשים באירופה חושבים עליו עכשיו".

 

מקווים להגיע לאיטליה

חברי להקת Kalush Orchestra האוקראינית אמורים לייצג את מדינתם באירוויזיון עם השיר "Stefania" אבל לא ברור בשלב זה אם הלהקה תצליח להגיע לאיטליה בעקבות הפלישה הרוסית. בריאיון לאתר הולנדי אמר חבר הלהקה, אולה פסיוק: "כל חברי הלהקה עסוקים כרגע דברים אחרים בגלל שהדבר החשוב ביותר כרגע הוא ללעזור למדינה שלנו. אנחנו עושים את זה כמיטב יכולתנו בדרכים שונות. לי יש אירגון שכולל 30 מתנדבים ואנחנו עוזרים לאנשים כמיטב יכולתנו עם תרופות, מזון ועזרה בבריחה למערב המדינה במטרה למצוא מגורים ראויים. חבר אחד מהלהקה נמצא כרגע בשדה הקרב. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים.

Kalush Orchstra
Kalush Orchstra | צילום: באדיבות EBU

"אני לא חושב שיהיו לזה השלכות על ההופעה שלנו באירוויזיון. בסך הכל אנחנו אנשים ממש יפים אז הכל יהיה בסדר. זה היה יכול להיות נפלא אם יכולנו להיפגש ולעשות חזרות על בסיס יומי אבל זה לא המצב. בכל מקרה, אני יודע שברגע שנפגש שוב הכל יהיה בסדר. נעשה חזרות בלי הפסקה ונחזור לרמה שהיינו בה".

פסיוק מודע לטבלאות ההימורים ולעובדה שאוקראינה נמצאת במקום הראשון. "לפני הפלישה היינו בחמישייה הראשונה, אז היינו בסדר עוד לפני המצב הפוליטי. אנחנו יודעים שיש לנו שיר טוב שאפשר לעמוד מאחוריו. יש לנו הופעה טובה ואנחנו יצירתיים, לזה תהיה השפעה גדולה יותר על התוצאות. אני לא יודע כרגע אם נצליח להגיע לאיטליה אבל יש לנו תקווה שהכל יסתדר. אם נצליח להגיע לתחרות אנחנו נחזור לאוקראינה במהירות האפשרית להמשיך להלחם".

במקרה ונציגי אוקראינה לא יצליחו להגיע לאיטליה, מארגני התחרות ישדרו את ההקלטה המיוחדת שכל מדינה צילמה במקרה ונציגיה לא יוכלו להגיע לתחרות. בשנה שעברה השתמשו בשתי הקלטות מראש בתחרות: מונטיין, נציגת אוסטרליה, לא יכלה להגיעה לאירופה בגלל מגפת הקורונה ומארגני התחרות השתמשו בקליפ שהוכן מראש וצולם תחת תנאים מיוחדים. גם איסלנד השתמשה בהקלטה מפני ששניים מחברי הלהקה נדבקו בקורונה בזמן השהות בהולנד. הלהקה הספיקה לערוך חזרות על הבמה ואחת מהחזרות שהוקלטה שודרה בסופו של דבר. בעוד שאוסטרליה לא הצליחה להעפיל לגמר, איסלנד סיימה את התחרות במקום הרביעי.

 

Israel Calling

אחרי מספר שנים של הפסקה מחזירים לחיים את אירוע Israel Calling בו אומנים שמשתתפים בתחרות האירוויזיון באותה שנה מגיעים לישראל כדי לקדם את השיר שלהם.
לפני יותר מעשור החלה מסורת בהולנד שמפגישה חלק נכבד ממשתפי תחרות האירוויזיון באותה השנה לאירוע חד פעמי. לאורך השנים המסרות התרחבה גם ללונדון ומדריד ובשנים האחרונות מתקיים גם בתל אביב האירוע "יזראל קולינג". האירוע, אותו יזמה המפיקה טלי אשכולי ומתקיים בשיתוף משרד החוץ, משרד התיירות, משרד ירושלים ומורשת ועיריית תל אביב-יפו שמארחת את המופע המרכזי, יתקיים השנה בתאריך 7 באפריל בהיכל מנורה בתל אביב. בניגוד לאירוע האחרון שהתקיים בשנת 2018 בכיכר רבין בתל אביב והכניסה אליו היתה חינם, האירוע השנה יהיה בתשלום סמלי למחזיקי כרטיס דיגיתל.

יזראל קולינג 2022
יזראל קולינג 2022 | צילום: יחסי ציבור

נכון לפרסום הידיעה הוכרזו שבעה משתתפים מתוך עשרים האומנים שיגיעו: אלבניה, מלטה,גרמניה, אסטוניה, רומניה, מונטנגרו וכמובן מיכאל בן דוד מישראל. שאר המשתתפים יוכרזו בימים הקרובים.

 

גמר האירוויזיון ישודר בכאן 11 בתאריך 14 במאי.