"נקום מעפר, יהיה טוב": במלאת חודש למלחמה - בית חדש לשיר "גורל אחד" של עפרה חזה

המשוררת צפנת ירון טמיר, אשר כתבה את השיר המקורי שיצא עוד ב-1984, הוסיפה במיוחד בית חדש ומלא תקווה: "הכול יצמח מחדש, יהיה לנו כוח לשוב ולפרוח" • את הפרויקט יזם הכפר השיקומי "עדי נגב - נחלת ערן" בשיתוף פעולה עם הפילהרמונית הישראלית

עפרה חזה, 1998
עפרה חזה, 1998 | צילום: רויטרס

חודש למלחמת חרבות ברזל: לציון 30 ימים לפרוץ המלחמה הקשה, ו-39 שנים לאחר ששוחרר לראשונה, בית חדש נכתב לשיר "גורל אחד" אותו שרה במקור הזמרת עפרה חזה ז"ל. המשוררת צפנת ירון טמיר, אשר כתבה את השיר המקורי עוד ב-1984, הוסיפה במיוחד בית חדש ומלא תקווה: "נחזור בקרוב", היא מבטיחה, "נקום מעפר, יהיה לנו טוב, הכול יצמח מחדש. יהיה לנו כוח לשוב ולפרוח, כי לא רצינו לעזוב".

את הפרויקט יזם הכפר השיקומי "עדי נגב - נחלת ערן" יחד עם הפילהרמונית הישראלית. הכפר "נחלת ערן", בראשו עומד האלוף במיל' וחתן פרס ישראל דורון אלמוג, נמצא בקו האש בדרום הארץ. החניכים, ילדים ובוגרים עם מוגבלויות רפואיות קשות במיוחד, עוברים בימים אלו תקופה מאוד לא פשוטה. הם, לצד הזמר והיוצר טל סונדק והרכב הפילהרמונית, לקחו חלק בצילומי הקליפ שנועד להרים את המורל הלאומי.

לכתבות נוספות:

השיר נכתב במקור בעקבות הגעגוע של יוצריו לארץ ישראל ומשקף את החוויה שלהם כישראלים השוהים בניכר, עם תחושה שלכולנו יש גורל אחד משותף. השיר זכה להצלחה רבה והגיע בשיאו למקום הראשון במצעד הפזמונים השבועי בשנת 1984.

"עוצמת השרשרת האנושית נמדדת ביחסה לחוליות החלשות בה", מסר אלמוג. "דווקא עכשיו, כשעם ישראל עובר את אחת מהתקופות הקשות בתולדותיו, החלטנו להפריח תקווה וליצור שיתוף פעולה עם הפילהרמונית הישראלית ולחדש את השיר שמבטא את מה שכולנו מרגישים - גורל אחד שם אותנו כאן".

יאיר משיח, מזכ"ל הפילהרמונית הישראלית, הוסיף כי "בתקופה כזו של לחימה מורכבת בישראל, אנו גאים להפיק מחדש יחד עם שותפינו את השיר הישראלי 'גורל אחד', המסמל את החוזק והחוסן של של אזרחי ישראל. שיתוף הפעולה הייחודי הזה משקף את אחת המשימות החשובות שלנו בתזמורת: להפיץ תקווה, נחמה וסולידריות באמצעות המוזיקה, ולהשתמש בה ככוח מרפא".

דורון אלמוג
דורון אלמוג | צילום: פלאש 90

גורל אחד | מילים: צפנת ירון טמיר

גורל אחד
שם אותנו כאן
בארץ הזאת.

ניסינו לברוח
ניסינו לשכוח
ולא יכולנו לעזוב.

נסענו רחוק
מעבר לים
היה לנו טוב
אבל חזרנו משם.

ניסינו לפרוח
באדמה זרה
ולא יכולנו לעזוב.

בית חדש (אוקטובר 2023):

נחזור בקרוב
נקום מעפר
יהיה לנו טוב
הכל יצמח מחדש.

יהיה לנו כח
לשוב ולפרוח
כי לא רצינו לעזוב.