הלהקה הפעילה הוותיקה בעולם? הרולינג סטונס חוגגים 60 שנות הופעות חיות

היום בדיוק לפני 60 שנה, שישה חברי להקה צעירים ונרגשים עלו על במת מועדון ג'אז בלונדון, הם שתו אלכוהול כדי להרגיע את הלחץ שהרגישו, והתחילו לנגן מוזיקה שעתידה לכבוש את העולם

מיק ג'אגר, קית' ריצ'רדס, הרולינג סטונס, האבנים המתגלגלות
מיק ג'אגר וקית' ריצ'רדס בהופעה חיה באמסטרדם 7.7.22 | צילום: רויטרס

12 ביולי 1962, מועדון המרקי המפורסם בלונדון, שישה בריטים בני 18 עולים לבמה לנגן בפעם הראשונה יחד מול קהל. הם היו מוזרים, לא מתאימים לנוף הלונדוני המאופק ועם טעם מוזיקלי חריג לתקופה. כנראה שאף אדם ממאה היושבים בקהל באותו הערב לא הבין שהוא חוזה ברגע היסטורי שישנה את התרבות המוזיקלית של העולם כולו. הסולן, מיק ג'אגר שמו, ספק נער ספק גבר, התחיל לשיר ולזוז בצורה נשית לצלילי הבלוז שבקעו מהגיטרות של קית' ריצ'רדס ובריאן ג'ונס. דיק טיילור, חבר ילדות של ג'אגר הסולן, תפס את גיטרת הבס כאשר הפסנתרן איאן סטיוארט ליווה את החבורה לקולות התיפוף של טוני צ'פמן (או מיק אייבורי, תלוי את מי שואלים). חודשים ספורים לאחר מכן הבסיסט, הקלידן והמתופף יתחלפו בצ'ארלי ווטס וביל וויימן, שתפסו את עמדת המתופף והבסיסט, והחמישה יהפכו להרכב היציב הראשון של הלהקה, ההרכב שהתפרסם בעולם כולו.

כתבות נוספות:

הרולינג סטונס, האבנים המתגלגלות, מיק ג'אגר, קית' ריצ'רדס
חברי הרולינג סטונס בשנת 1965 | צילום: ויקיפדיה

ההופעה עצמה לא הייתה אמורה לקרות אלמלא ההרכב הקבוע שניגן בימי חמישי בערב ביטל את הופעתו לטובת סשן נגינה בתחנת הרדיו של ה-BBC. כאשר מנהל המועדון כעס על ההרכב המקורי בשל הביטול, הסולן שלהם הציע פשרה ואמר כי הוא מכיר הרכב אחר שיוכל לתפוס את מקומם באותו הערב. ההרכב, שעדיין היה מחוסר שם, עתיד להיות אחת הלהקות המצליחות והחשובות בהיסטוריה של המוזיקה.

מיק ג'אגר, קית' ריצ'רדס, הרולינג סטונס, האבנים המתגלגלות
עדיין זז כמו ג'אגר, מתוך הופעה חיה באמסטרדם 7.7.22 | צילום: רויטרס

כאשר הגיטריסט בריאן ג'ונס רצה לפרסם את ההופעה, רק ימים ספורים לפני הערב ההיסטורי, הוא התקשר למגזין לונדוני בשם "ג'אז ניוז". העיתונאי שענה מהצד השני של הטלפון שמח לפרסם את הידיעה, ושאל את ג'ונס מה שם ההרכב שלהם. ג'ונס, שעד אותו הרגע לא חשב על זה, הסתכל סביבו בפאניקה וראה על הרצפה תקליט של אגדת הבלוז האמריקאי מאדי ווטרס שיצא 4 שנים קודם לכן. רצועה 5 בצד א' של התקליט נקראה 'רולין סטון', ג'ונס אמר את שם השיר לעיתונאי, שמיהר להכניס את השם לידיעה, וכך נולדו 'האבנים המתגלגלות'.

מיק ג'אגר, קית' ריצ'רדס, הרולינג סטונס, האבנים המתגלגלות
חברי הרולינג סטונס על עטיפת מגזין שהוציאו ב-2018 | צילום: שאטרסטוק

החבורה הצעירה שעלתה לבמה ניגנה שירי בלוז וגרסאות כיסוי לשירים של אלילי המוזיקה שלהם – צ'אק ברי ובו דידלי. בסצנה הלונדונית של תחילת שנות ה-60, עוד לפני שהביטלס מליברפול הוציאו את אלבומם הראשון, מוזיקאים צעירים ולבנים התחילו לנגן את הצלילים של המוזיקאים האפרו-אמריקאיים, דבר שלא קרה גם בארצות הברית, שם הלבנים אפילו לא הכירו את השמות של האמנים. למעשה, גיבורי התרבות האמריקאיים של הצעירים הבריטים היו כל כך לא מוכרים בארה"ב, שכשהביטלס הגיעו לראשונה לאמריקה, הם נשאלו במסיבת עיתונאים מה הם מתכננים לעשות שם, הצעירים הבריטים אמרו שהם ישמחו לראות את מאדי ווטרס, והעיתונאים בתגובה שאלו אותם "איפה זה?".

מאדי ווטרס
מאדי ווטרס, מאבות הבלוז המודרני | צילום: מאת Jean-Luc Ourlin - originally posted to Flickr as Muddy Waters, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6706696

בחזרה למועדון המרקי בלונדון, 12 ביולי 1962, החבורה הצעירה מנגנת על הבמה, כשבין השירים הם לוגמים וויסקי וברנדי להרגיע את העצבים. ההופעה עצמה עברה בהצלחה יחסית, כנראה לא ההופעה הכי טובה שלהם, אבל זה עוד לפני שהיו להם 60 שנות ניסיון על הבמות הגדולות בעולם. עדים שהיו שם באותו הערב מספרים כי לקראת רבע השעה האחרונה של ההופעה, החל לבלוט הגיטריסט השני של הלהקה, קית' ריצ'רדס, כשהוא לבוש כולו בשחור ועם פצעי אקנה על הפנים, הוא החל לצעוק ולקלל את המתופף שלטעמו לא עמד בקצב - "לך תז***ן, יותר מהר!", כשהוא מקפיץ את רגלו לפי הקצב שהוא רצה שהמתופף יגיע אליו.

קית' ריצ'רדס, הרולינג סטונס
מנער מחוצ'קן לאגדת גיטרה. קית' ריצ'רדס | צילום: שאטרסטוק

60 שנה מאוחר יותר, 12 ביולי 2022, הגיטריסט המחוצ'קן כבר נחשב לאחד מהטובים בעולם שהחזיקו בידם גיטרה, הסולן עם התנועות המוזרות הפך לשם נרדף לפרפורמר אגדי שלא מפסיק לזוז, והגיטריסט ג'ונס סיים את חייו בצורה טראגית (כמיטב המסורת בגיל 27) כאשר נמצא ללא רוח חיים בתחתית הבריכה שבביתו, כחודש לאחר שחברי הלהקה הודיעו לו כי הוא לא יוכל להמשיך לנגן איתם עקב בעיות סמים והתנהגות. המתופף צ'ארלי ווטס שעדיין לא היה חלק מהלהקה בזמן ההופעה הראשונה, ניגן עם ג'אגר וריצ'רדס עד יום מותו לפני כשנה, בגיל 80.

מיק ג'אגר, קית' ריצ'רדס, הרולינג סטונס, האבנים המתגלגלות
מיק ג'אגר וקית' ריצ'רדס בהופעה חיה, 2019 | צילום: שאטרסטוק

ההופעה האחרונה בה ניגנה הלהקה התרחשה אתמול בבריסל שבבלגיה, 60 שנים פחות יום מההופעה הראשונה שלהם בלונדון, וסיבוב ההופעות שלהם ימשיך השנה בקצב מסחרר עם עוד הופעות באוסטריה, צרפת, שוודיה וגרמניה. שלא ייגמרו לעולם.