5 ספרים שאפשר לסיים ב-25 שעות: המלצות ליום כיפור

בין אם זה הצום הראשון שלכם ובין אם אתם כבר ותיקים ומנוסים, כולם יודעים שהמחסור באוכל ובמים אף פעם לא קל, ונדמה לפעמים שהזמן עומד מלכת • אז כיצד נוכל להעביר את יום הכיפורים בקלות? בקריאת ספרים כמובן • אלו 5 הספרים שתוכלו לסיים במהלך הצום

"לוטו טוטו קסטות יחזקאל" | יערה יעקב

לכל אחד יוצא מתישהו בחיים לחשוב מה היה עושה לו היה זוכה בפרס הראשון של הפיס. אולי הוא היה מגשים את חלום הדירה, אולי יוצא לטיול מסביב לעולם - אבל האם הזכייה גם הייתה פותרת את כל הבעיות, או שדווקא מסבכת את החיים ופותחת פרק חדש של דרמות?

"לוטו טוטו קסטות יחזקאל", מביא את סיפורו של נאג'י יחזקאל, צבע במקצועו ועולה חדש מעיראק, אשר זוכה בפרס הראשון של הטוטו לאחר שניחש נכון את כל 14 התוצאות של משחקי הליגה. הסיפור, שמתרחש בסוף שנות השמונים, מתחיל בזכייתו של נאג'י, אשר מחליט לפתוח ספריית וידיאו בתוך חנות נעליים וקונה למשפחתו דירה. אלא, שגם אחרי שהגשים את החלום - הצרות לא נגמרות, ובעיות חדשות מתחילות להיערם.

הספר מתחלק לשני חלקים מרכזיים: בראשון, הסיפור מובא מעיניה של הבת הצעירה (והיחידה מבני המשפחה שנולדה בישראל), ומציג את סיפור ילדותה המורכב של ילדה לעולים חדשים בשנות השמונים של המדינה הצעירה, לצד האלמנט המשמעותי של הזכייה בלוטו; החלק השני מסופר דרך אותה נקודת מבט של הילדה - רק שעכשיו היא כבר אישה צעירה אחרי שירותה הצבאי, שמתחילה את חייה העצמאיים.

לא מעט נקודת ממשק יש בין שני החלקים - המאמץ להתרחק מהבית אך גם להישאר קרובה; הסירוב של האב לנהוג על פי הנורמות החברתיות; וסקרנותה לגלות את העולם החדש. הספר כתוב בהומור ובכנות, בשפה קומית ומעט ילדית ומציף את הקשיים מול העולם החדש אליו היגרו העולים - במה שבמובן מסויים מתאר חוויה זהה של עולים רבים ממדינות ערב במזרח התיכון ומצפון אפריקה באותה תקופה.

הוצאת ידיעות ספרים • 191 עמודים

לוטו טוטו קסטות יחזקאל
לוטו טוטו קסטות יחזקאל | צילום: כריכת הספר

איפה את בקיץ | נטע חוטר

אף על פי שמו המטעה, זה אינו רומן קיצי וסוחף. טוב, בערך: זוהרה בת ה-40, גרושה שמצויה במלחמה על הכלב המשותף שהיה לה ולבן זוגה, מנהלת חנות ספרי יד שנייה. היא חסרת שאיפות, ילדים ואהבה. נקודת הפתיחה איננה מזהירה (סטגדיש) אך זוהרה מתאהבת, ובדיוק כשהכול נראה כאילו מתחיל להסתדר מעצמו - צצה גופה והקומדיה הרומנטית משנה פניה.

“האם מותר לפרוש ממרוץ שלא השתתפת בו?", זו אחת מהשאלות שעולות בספר והיא אולי בעצם תמציתו. ספר על חיפוש ומסע שקצת תוחם את מרוץ החיים הישראלי לכדי בדיחה על חשבון כולנו. הספר הופך לקומדיית מתח עם גילוי הגופה בבניין שבו זוהרה גרה, כשהיא ספק חוקרת את המקרה - ספק חשודה ברצח.

זהו הרומן השלישי של נטע חוטר, וכמו קודמיו - גם הוא רב מכר שמכר אלפי עותקים. הוא מצחיק, הוא כובש, הוא מעורר הזדהות ובו-זמנית גם תהיות לגבי החיים שלנו כחברה וכפרטים. הספר כתוב בשפה יומיומית ומאוד מצחיקה, מלא בתובנות מעניינות ומלמדות - ובאותה העת גם מתריס ומרגיז כשנופלת ההבנה כי הדמות הראשית "והלוזרית" בספר היא בהרבה מאוד מובנים אנחנו.

הוצאת תכלת • 304 עמודים

איפה את בקיץ
איפה את בקיץ | צילום: כריכת הספר

כשאלוהים היה צעיר | יוכי ברנדס

ההגדרה לגיבור בספרות ובאמנות נתפסת בעיני רבים כדמות המייצגת את הטוב, דמות אמיצה ובעלת תושייה אשר עוברת תהליך לאורך הסיפור. אלא, שרובנו שוכחים מהפרט החשוב ביותר במושג "גיבור" - והוא שגיבור הסיפור חייב להיות לכל אורך הסיפור, מתחילתו ועד סופו, אחרת הוא לא הגיבור.

על כן, מי הוא הגיבור הראשי בספר התנ"ך? המשפט הראשון שפותח את הספר "כשאלוהים היה צעיר" הוא: "אלוהים הוא הגיבור הראשי של התנ"ך". משפט כל-כך נכון וטרוויאלי. ומי חשבה על זה ככה? הסופרת יוכי ברנדס.

הספר הוא ספר עיון - אבל לא במובן המשעמם: "כשאלוהים היה צעיר" מציג תיזה על איך אלוהים השתנה לאורך התנ"ך באמצעות שבעה גיבורים וגיבורות מהתנ"ך על פי סדר כרונולוגי. כל פרק מספר על הקשר של אלוהים עם הגיבור/ה ואיך הוא השתנה בעקבותיו. הספר מציג, אולי לראשונה בהיסטוריה, את אלוהים כדמות ספרותית לכל דבר ועניין - עם תשוקות, רצונות ומטרות, או בקיצור - ההפך מאלוהים המופשט שכולנו מכירים, וכל זאת תוך הבאת ציטוטים מהתנ"ך, כמו גם פרשנויות של גדולי הפרשנים.

ברנדס קוראת לנו את ספר התנ"ך מחדש, ולא נגזים אם נאמר שהוא פסגת יצרותיה של הסופרת הישראלית. "כשאלוהים היה צעיר" כתוב בשפה פשוטה ומשעשעת, מאוד קריא וברור - בדיוק כמו יתר ספריה.

הוצאת כנרת זמורה דביר • 304 עמודים

כשאלוהים היה צעיר
כשאלוהים היה צעיר | צילום: כריכת הספר

סוס אחד נכנס לבר | דויד גרוסמן

סוס מנצח לא מחליפים: "סוס אחד נכנס לבר" הוא רומן אשר מתרחש בתוך מופע סטאנד-אפ, ומספר את סיפורם של שני חברי ילדות שהקשר בניהם ניתק, ונפגשים לראשונה אחרי כ-40 שנה כשאחד מזמין את השני למופע הסטאנד-אפ שלו. העלילה נעה על ציר הזמן, חוזרת אחורה וקדימה ומטיילת בין העבר להווה, כיאה לדרך כתיבתו הייחודית של דויד גרוסמן.

מדובר ביצירה קומית עגומה, אשר כתובה בשפה פשוטה, ונוגעת בנימי הנפש כפי שרק גרוסמן יודע לעשות. העלילה אפופת מיסתורין ומתמקדת בחברות עטופה בטראומה, שמצד אחד גרמה לזוג חברים טובים להתרחק - אך גם קושרת אותם יחד לעד. קשה להניח את הספר הזה בצד (ובדיוק בגלל זה אנחנו ממליצים לכם לסיים אותו ביום אחד), בעיקר מכיוון שבמהלך הקריאה חוטי התעלומה נפרמים ופרטים מפתיעים צפים.

"סוס אחד נכנס לבר" ראה אור לראשונה בשנת 2014, וזיכה את גרוסמן בפרס "מאן בוקר הבינלאומי". זהו ספרו הראשון של גרוסמן מאז נפילת בנו אורי במלחמת לבנון שלא מתעסק באופן מובהק באובדן ושכול. הספר מתאים גם עבור צעירים ונוער. ולחובבי התיאטרון (אבל לא ביום הכיפורים), ההצגה על שם הספר, בכיכובו של דרור קרן, עדיין מוצגת בתיאטרון הקאמרי.

הוצאת הספריה החדשה • 198 עמודים

סוס אחד נכנס לבר
סוס אחד נכנס לבר | צילום: כריכת הספר

כתוב בחול ובמים | יונה טפר

אם זה הצום הראשון (או לפחות בין הראשונים) של ילדיכם המתבגרים, הספר הבא יגרום להם לשכוח מהעובדה שהם צמים: "כתוב בחול ובמים" זה אחד מספרי הילדים והנוער החשובים ביותר שנכתבו בשפה העברית, ולמרות שלא זכה בפרס חשוב - הוא יקר ערך לחינוך דור העתיד של מדינת ישראל.

כאשר יזמי נדל"ן מתכננים לבנות בית מלון על רכס הכורכר ולהשתלט על מפרץ החבצלות של חוף הים, תום, נער צעיר ויליד המושב, יעשה הכול בכדי למנוע מהם לקחת את חלקת האלוהים הזאת, אשר שייכת לכולם.

מפרץ החבצלות היה המקום האהוב ביותר על אחותו של תום, שנהרגה בטיול אליו יצאה לבדה, והוא מחליט להפסיק להגיע לבית הספר בכדי לעבור לגור בחוף הים ולהגן בגופו על המקום שאחותו אהבה במיוחד. במקביל, אל תום מצטרפת נעמי, חברת ילדות מהמושב שבעקבות סכסוך בין משפחותיהם ניתק בינהם הקשר. כעת, האהבה שידעו בתור ילדים משנה פנים והופכת לאהבה רומנטית, סוחפת וצעירה.

"כתוב בחול ובמים" ראה אור לראשונה בשנת 2013 והוא סיפור אהבה גם לאדמה, לנוף ולים, שמזכיר לנו את מה שכבר שכחנו - וזה שהטבע שייך לכולם, ואינו רכוש של בעלי הכסף והכוח. זהו סיפור על כוח רצון, מסירות, ואהבה, על אותם יחידי סגולה שמוכנים להקריב מעצמם בכדי להילחם על אמונתם ועל זיכרונם של אלה שכבר אינם. סיפור מרגש ושובה לב וכמו שהבנתם, אנחנו ממליצים בחום.

הוצאת הקיבוץ המאוחר • 320 עמודים

כתוב בחול ובמים
כתוב בחול ובמים | צילום: כריכת הספר