פרידה מאגדה שקולה נדם: תפקידיו הגדולים של ג'יימס ארל ג'ונס

מדארת' ויידר ומופאסה, דרך המלך ג'אפה ג'ופה ועד לטולסה דום - השחקן ג'יימס ארל ג'ונס היה אגדה עוד בחייו, ויעיד על כך היותו חלק ממועדון ה-EGOT המפורסם •בגיל 93 הוא הלך לעולמו והותיר אחריו מורשת שתישאר לנצח, עם דמויות שנאהב תמיד

ג'יימס ארל ג'ונס
ג'יימס ארל ג'ונס | צילום: Shutterstock

אבל כבד נפל על ממלכת צוק התקווה, עת השחקן והמדבב המיתולוגי ג'יימס ארל ג'ונס הלך הלילה (שני) לעולמו בגיל 93. מעבר לגדולתו כשחקן אופי נפלא, ובין היחידים בעולם שקטפו את ארבעת הפרסים הנחשבים - אמי, גראמי, אוסקר וטוני (EGOT), קול הבס העמוק שלו היה אייקוני לא פחות.

בקריירה שהתפרסה על פני עשרות שנים, כיכב ג'ונס בשלל סרטים בתפקידים מגוונים, ואחרי הפסקה קצרה בשנים האחרונות הוא עשה סיבוב פרסה וחזר לתפקידיו האהובים, כשבראש ובראשונה הוא שוב תרם את קולו (בסיוע של בינה מלאכותית) לדארת' ויידר בסדרה "אובי ואן קנובי", ובגרסת הלייב-אקשן של "מלך האריות".

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

ג'ונס הלך לעולמו בביתו במחוז דאצ'ס, ניו יורק והשאיר אחריו מורשת קולנועית ותיאטרלית ענפה. לא בכדי רבים מחשיבים אותו כאחד משחקני הקולנוע הגדולים ביותר בהיסטוריה האמריקנית. ג'ונס הפציע לראשונה על מסך הכסף ב"ד"ר סטריינג'לאב", סרטו המעולה של סטנלי קיובריק, אבל תפקידיו המשמעותיים ביותר הגיעו שנים אחר כך. בין השאר, הוא גילם את אדמירל ג'יימס גריר בשלושת סרטי ג'ק ראיין המבוססים על ספריו של טום קלנסי: "המרדף אחר ספטמבר האדום", משחקים פטריוטיים" ו-"סכנה ברורה מיידית" והיה לשחקן היחיד ששיחק בשלושת הסרטים הללו.

אך עם כל הכבוד לסרטי אוטרים ומרגלים, תפקידיו האהובים ביותר של ג'ונס נטועים בדמויות אייקוניות שחקוקות בזכרוננו הקולנועי. הנה כמה מהבולטים שבהם אשר שהעלו אותו לטופ של הוליווד:

דארת' ויידר (סאגת "מלחמת הכוכבים")

אין סיכוי להזכיר את ג'יימס ארל ג'ונס ובאותה נשימה לא להזכיר את אחד הנבלים הגדולים בהיסטוריה של הקולנוע. אם מכמתים את מספר הדקות שדארת' ויידר מופיע על המסך בסרטי מלחמת הכוכבים, מגיעים למספר מועט באופן יחסי לשאר חברי הקאסט. אבל ויידר נחרט עמוק בזכרונם של המעריצים וחובבי תרבות הפופ והקולנוע בכלל בזכות קולו העמוק והמאיים ביותר של ארל ג'ונס. בתוך החליפה היה זה דיוויד פראוז שהילך אימים על לוק סקייווקר וחבריו, אבל הדציבלים שהגיחו מתוך המסכה של ויידר הם כולם של ג'ונס, שלקח את התפקיד בשתי ידיים והביא לעולם נבל-על שעוד לא קם כדוגמתו.

טולסה דום ("קונאן הברברי")

השנה היא 1982, ואל המסך הגדול מגיע שחקן צעיר ומנופח משרירים מוגזמים ובעל מבטא מוגזם עוד יותר. כן, זהו ארנולד שוורצנגר. האוסטרי שהגיע לחפש את מזלו בהוליווד פרץ לתודעה העולמית עם "קונאן הברברי". הוא גילם לוחם חסר פחד ובעל רצון עז לנקום בטולסה דום שרצח את אימו בזמן מתקפה על כפרו. טולסה דום הוא אולי לא התפקיד הגדול ביותר של ג'ונס, אבל חובבי הקולנוע והגיקים ילדי האייטיז זוכרים אותו לטובה עד עצם היום הזה. טולסה היה נבל שכיף לשנוא או לאהוב ובעיקר היה תפקיד שדרכו ארל ג'ונס הפגין וורסטיליות מהי וגם את חיבתו לגלם נבלים.

המלך ג'אפה ג'ופה ("מגלה את אמריקה")

עוד שיתוף פעולה של ג'ונס עם שחקן צעיר וכוכב נוסק בשמי הוליווד בשנות השמונים. ב"מגלה את אמריקה" גילם אדי מרפי את הנסיך המרדן אקים ג'ופר, שמאס בחיי המלוכה במדינה קיקיונית באפריקה ויוצא לגלות את תענוגות החיים באמריקה הגדולה. את אביו של אקים, המלך ג'ופה גילם ארל ג'ונס הגדול, עם מבטא בולט ומוגזם. "מגלה את אמריקה" נחשב לאחד מסרטי הקומדיה הטובים ביותר. הצלחתו מלמדת על היכולות הקומיות שהיו לג'ונס, שהתעטף בסרט הזה בצעיף ענק עם ראש של אריה. אם הוא רק היה יודע שבעוד שש שנים הוא ידבב אחד כזה.

מופאסה (מלך האריות)

עם כל הכבוד לסרטים הרבים בפורטפוליו של ג'ונס שלא נכנסו לכאן מתוקף קוצר הכתבה, מופאסה הוא תפקידו הגדול בפער. סרט האנימציה הקלאסי של דיסני משנת 1994 נחשב עד היום ליצירת מופת על זמנית ואהובה על כל העולם בערך. שנת 1994 הייתה שנה קולנועית מופלאה שבה כל הכוכבים הסתדרו יחד בשורה ובמיוחד הכוכבים ההוליוודים מאחורי המיקרופונים באולפני ההקלטות של דיסני. לצד שחקנים כמו ג'רמי איירונס, וופי גולדברג ורואן אטקינסון, ג'יימס ארל ג'ונס נתן את קול הבריטון העמוק שלו למלך האדיר של ממלכת צוק התקווה וכבש את הלבבות של כולנו. 25 שנה לאחר מכן, שב ארל ג'ונס לדבב את קולו של מלך החיות בגרסת הלייב אקשן של "מלך האריות".