הסרט החדש בסדרת משימה בלתי אפשרית מוכיח: גם לטום קרוז יש נפילות

אפילו היומרנות הראויה לחיקוי של טום קרוז לבצע את הפעלול הכי גדול, הכי חזק והכי מהיר לא מצליחה להמתיק את תחושת ההחמצה בסיומו של "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק 1". יכול להיות שדווקא הקידום האגרסיבי לסצנת הצניחה של השחקן הראשי אל התהום קצת פגמה לנו בחוויה? הו, בהחלט כן | ביקורת קולנוע

"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק 1"
יקפוץ מצוק - וישרוד. "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק 1" | צילום: באדיבות פורום פילם

אם אתם טכנופובים מוחלטים ועדיין לא התעוררתם על החיים שלכם, אז קבלו מבזק חדשות קצר: אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה - והיא לא משפטית. זו מהפכה טכנולוגית והיא מתפשטת לכל עבר. התסריט המדומיין של "שליחות קטלנית", שבו הגולם בצורת הרובוטים קם על יוצרו, כבר לא נראה כל כך דמיוני. הבינה המלאכותית תופסת יותר מקום בחיינו וישנו חשש כבד, אולי מוצדק אפילו, ממלחמה כוללת שתתפרץ אחרי ש-Midjourney ו-ChatGPT יחליטו לאחד קודים.

כיאה לתקופה המבלבלת הזו, בה אפשר להנפיק תמונה של תוכי עם חליפה אלגנטית בהינף פרומפט, הנבל הראשי בסרט החדש בסדרת "משימה בלתי אפשרית" אינו עשוי מבשר ודם. הוא מפוקסל ומתוכנת ומתייחסים אליו כ"הישות". מין ביטוי לדבר בלתי מוגדר שנוכחותו מורגשת אבל אף אחד לא יודע באמת במה מדובר. הבינה המלאכותית הזו מאיימת לחדור בכל רגע נתון אל מאגרי המודיעין הסודיים ביותר בעולם, לחשוף סודות אפלים של מעצמות ולהפיל משטרים.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

הבמאי כריסטופר מק'קווארי, שצבר קילומטראז' נאה של סרטים לצדו של טום קרוז, כתב את התסריט של "נקמת מוות" ברוח התקופה העדכנית. לאורך 163 דקות מק'קווארי פורש על המסך את החששות הכבדים ביותר של האנושות מפני המהפכה הטכנולוגית המאיימת להשתלט על חיינו. הבחירה בבינה מלאכותית כנבל ומיצוב הלהט האנושי להחזיק בה כבסיס של הסרט היא טובה וחכמה, אבל הבעיה של "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - החלק הראשון" היא בביצוע.

קרוז, שחגג לאחרונה יום הולדת 61 (האיש הזה ערפד) חוזר לגלם את אית'ן האנט, הסוכן המסוקס והמרדן אותו גילם לראשונה בגיל 34. האנט בוחר לקבל על עצמו (כאילו יש לו ברירה אחרת) משימה נוספת: הפעם הוא יוצא לאירופה הקלאסית כדי למצוא את הדבר היחיד שיוכל להשבית את הישות המדוברת - מפתח מוזהב ומסתורי. לצדו של קרוז נמצאים סיימון פג, וינג ריימס ורבקה פרגוסון, שחוזרים אל תפקידיהם כשותפיו של האנט.

''משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק 1''
זו בינה מלאכותית או שחקנית אמיתית? | צילום: באדיבות פורום פילם

בנוסף לקאסט הוותיק, מק'קווארי מרענן את השורות עם היילי אטוול כגרייס, גנבת קטנה שנקלעת לסיטואציה בעל כורחה ופום קלמנטיף בתפקיד נטול טקסט של מתנקשת צרפתייה מחומצנת שיער. אסיי מוראלס הוא גבריאל, נבל משני לבינה המלאכותית ומשרתה. בנוסף, הוא והסוכן האנט חולקים עבר משותף ששום מידע לגביו לא נחשף במלואו. ילדי האייטיז יזהו גם את קארי אלבס (הנסיכה הקסומה) בתפקיד קטן כראש המודיעין האמריקני.

בדיוק כמו בשאר סרטי משימה בלתי אפשרית לדורותיהם, גם במקרה הנ"ל - על אף הרעיון המרכזי העדכני שלו - העלילה מאוד רופפת ואינה מתפקדת כמנוע של הסרט. מכובדיי, בואו לא נתייפייף, אנחנו פה בעיקר בשביל האקשן. המטרה העיקרית של סרטי מב"א הייתה מאז ומתמיד לספק אקשן תזזיתי, מהיר ומותח ועד היום הם עמדו במשימה הבלתי אפשרית הזו (הבנתם מה עשיתי כאן?) בצורה יוצאת דופן. בשונה מסדרת "מהיר ועצבני", שבכל סרט שלה נעשו ניסיונות יומרניים להגזים ולהגדיל את החבילה בשקל תשעים ברמה סוריאליסטית ומגוחכת, סרטי מב"א מתוחכמים יותר, נוגעים בנושאים אקטואליים ושומרים על רמה אחידה בזכות מגע ידו של קרוז, שגם מפיק אותם.

''משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק 1''
תכף הוא יקפוץ מצוק רכוב על אופנוע (ספוילר: וישרוד) | צילום: באדיבות פורום פילם

כהרגלו בקודש, אין סרט של משימה בלתי אפשרית בלי הפעלול הגדול והמסוכן שטום קרוז לוקח על עצמו לבצע. הפעם, הפעלול התורן הזה הוא צניחה חופשית של קרוז אל התהום - על גבי אופנוע. במסע יחסי הציבור של הסרט, הפעלול הוקרן שוב ושוב (ושוב). הצפייה מורטת העצבים בתכנון, החזרות והביצוע הגרנדיוזי הזריקו למעריצים כמויות אדירות של אדרנלין לוורידים. איך אומר ג'ורג' הווטרינר מ"הפרלמנט"? "הבעיה הייתה במינונים".

העובדה שהפעלול השאפתני הוקרן בכל פינה אפשרית - ברשת, במדיה החברתית ובבתי הקולנוע - הפכה אותו לאימפוטנט. כשהגיע הרגע המיוחל שבו קרוז הולך לעשות את הבלתי ייאמן, הצפייה בו הייתה נטולת כל רגש של התלהבות ולו הקטן ביותר. מעבר לעובדה המצערת הזו, קשה באמת להצביע על מהלך אחד בסרט או אפילו סצנה בודדת ומורטת עצבים על אמת בסגנון הספרינט של קרוז על הבורג' חליפה.

ככלל, האקשן ב"נקמת מוות" מרגיש דל ובין לבין ישנן סצנות עם דיאלוגים מנופחים מרצינות יתר. לצד אלו, אירועים רבים מדי מתרחשים ללא הסבר או הגיון פנימי נראים לעין. כך למשל, האנט נאלץ לבחור מי תחיה ומי תמות על גשר ונציאני: גרייס הגנבת שסיבכה אותו או אילזה חברתו הטובה. על מה ולמה? למק'קווארי הפתרונות.

השחקנים החדשים שחברו לקרוז לא מצליחים להושיע את "נקמת מוות" מהרגעים החיוורים (ויש יותר מידי כאלה). היילי אטוול, הזכורה מתפקידה כפגי קארטר בסרטי מארוול, מקבלת הפעם זמן מסך רב יותר ממושא אהבתו של קפטן אמריקה, אך מבזבזת אותו לחלוטין בדמות חיוורת וחד גונית. גם אסאיי מוראלס כנבל משני לא מרתק, לא מאיים ובפיו שגורים משפטים בנאלים על כוח ועוצמה.

אחרי שישה סרטים טובים, חלקם אף מצוינים, "נקמת מוות" מרגיש כמו החולייה החלשה בשרשרת. אפשר להתייחס אליו כאקספוזיציה ארוכה, יש שיגידו יותר מידי, בכל זאת - 163 דקות. אך אפילו אם זהו תפקידו העיקרי, הביצוע טעון שיפור. בסיומו של החלק הראשון (החלק השני של "נקמת מוות" יגיע ביוני 2024) נותרת תחושת החמצה. יש לו את כל האלמנטים כדי לספק מפגן סיום ראוותני ואפי, גם אם חלקי, לסדרת הסרטים המוצלחת. במקום, מוגשת אל השולחן מנה ראשונה פושרת למדי, שמפתיעה מידי פעם בטעמה אבל בסיומה למרבה הצער לא הצלחתי להישאר עם טעם של עוד. הדרמה דרמתית מידי והאקשן והמתח - הסממנים המזוהים ביותר של הסדרה הזו, נותרו מאחור.

"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק 1": 3.5 כוכבים | במאי: כריסטופר מק'קווארי | ארה"ב 2023, 163 דק'