יהונתן סגל: "לא השוויתי את הכיבוש לשואה"

בדיון שהתקיים היום בועדת החינוך של הכנסת, הבהיר הבמאי כי התסריט של סרטו "אודם" לא משווה בין השואה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכי מדובר בטעות במסמך שיווקי שעשתה עובדת שפוטרה

"לא כתבתי תסריט שמשווה נערות פלסטינאיות לשואה, אלה שטויות במיץ עגבניות. הדברים שנכתבו בפרסום היו הגיג של המשווקת", אמר היום הבמאי יהונתן סגל בדיון מיוחד שקיימה היום ועדת החינוך, התרבות והספורט, על תקצוב סרטו "אודם" מכספי קרן הקולנוע הישראלית. "זו היתה טעות מטומטמת, חבל שבגלל טעות כזו עושים לינץ' על גבי. הודיתי מיד שזו טעות ואינני מזלזל בטעויות", הוסיף סגל. הערב תדון הנהלת קרן הקולנוע הישראלית מחדש בהמשך העברת המימון, שהוקפא בתחילת השבוע.

הדיון התקיים במטרה לברר את העובדות באשר לקריטריונים של קרן הקולנוע הישראלית למתן תקצוב עבור הסרט "אודם" (ליפסיטיקה) של סגל. בפני הועדה הובהר כי הבמאי הגיש לקרן תסריט על שתי נערות יהודיות בשואה, שאושר לקבלת תקציב על ידי יו"ר הקרן וארבעה לקטורים. לאחר זמן, שינה הבמאי את התסריט, שעתה עוסק בשתי נערות פלסטינאיות. הקרן בחנה מחדש את התסריט ואישרה את המימון שוב.

הפרסום לפיו הסרט משווה בין מצב נערות יהודיות בשואה לבין מצב נערות פלסטינאיות ביהודה ושומרון, התברר בדיוני הועדה, נכתבו על ידי משווקת אנגליה, שפוטרה מעבודתה לאחר המקרה, לצורך גיוס כספים כבר לפני שנתיים. המסמך נכתב שלא על דעת הבמאי ופורסם ללא ידיעתו.

מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלית כתריאל שחורי אמר כי "אנו קוראים תסריטים, איננו קוראים פרסומים כלשהם. אין בין הפרסום האמור ובין התסריט ולא כלום. אני מזועזע מהשימוש שעשתה המשווקת. בשלב זה, החליטה הקרן להשעות את המשך מימון הסרט – אישרנו לו כ-1.3 מליון שקלים, וכ-850 אלף כבר שולמו. הערב תתכנס הנהלת הקרן לדון בנושא".

יו"ר הועדה ח"כ זבולון אורלב אמר בדיון "אני ממחוקקי חוק הקולנוע ואישית הרגשתי עלבון צורב. אני רוצה לוודא שאנו משגיחים כראוי על כספי ציבור – ודרך חלוקתם על ידי קרנות הקולנוע. אני מקבל את דברי קרן הקולנוע הישראלית כי אישור המימון נעשה על פי המקובל, ואני שמח על הבדיקה הנוספת שתיערך הערב בהנהלה. השואה היא אחד העצבים הרגישים ביותר של העם היהודי, והפרסום שיצא בקשר לסרט והמשווה בין השואה ובין מצב הפלסטינאים הוא חמור ביותר. הייתי מצפה מהבמאי שלא יזלזל בפרסום זה, לא יתעלם ממנו, ויצא מיד כנגדו – שהרי הפרסום הוא תחת שמו ואחריותו. כיוון שיש עננה על הסרט אני קורא לקרן לשקול להראות את התסריט לשני אנשים נוספים".

לסיכום הדיון קבעה הועדה כי מסמך השיווק המשווה בין השואה לגורל הפלסטינאים – מקומם, מזעזע ויש להוקיעו, והמליצה למשרד התרבות והספורט ולהנהלת מועצת הקולנוע לקיים דיון לקביעת כללים לפיהם סרטים הממומנים על ידי המועצה יהלמו את ערכי מדינת ישראל.