פולנסקי מבקש להשתחרר מהמעצר

הבמאי בן ה-76, שנעצר בציריך בשל פרשיית בעילת הקטינה משנת 1977, הגיש לבית המשפט בקשה לשחרור, בהמשך לפניות חברים למקצוע ושרי החוץ של צרפת ופולין למענו

הבמאי רומן פולנסקי, שנעצר ביום שבת האחרון בציריך, הגיש הבוקר לבית המשפט הפלילי בשוויץ בקשה לשחרור ממעצר. בית המשפט הצהיר כי יכריע בנושא במהלך השבועות הקרובים, כמו גם בבקשת ההסגרה לארה"ב.

פולנסקי הגיע לציריך לשם קבלת פרס על מפעל חיים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בעיר, ונעצר באמצעות צו שהוצא נגדו לפני 31 שנה, לאחר שהורשע בארה"ב בבעילת קטינה ונמלט ממאסר.

אמש טען ג'ף ברג, סוכנו של הבמאי, שהמעצר הוא לא הגיוני בעיתוי זה, לאחר שפולנסקי כבר טייל ברחבי אירופה באופן נרחב לאורך השנים. "כמה קשה יכול להיות למצוא מישהו שמצלם סרט רציני במדינה אירופאית? הוא טייל בשקיפות ברחבי אירופה". אולם, נציגי רשויות החוק בארצות הברית דוחות את הטענה ומתעקשים שהבמאי נמצא ברשימת המבוקשים של האינטרפול כבר שנים. "הטענה לפיה כביכול ידענו היכן הוא נמצא והיינו יכולים לעצור אותו בכל רגע נתון כלל לא רלוונטית", אמר היום לעיתונות תומס הסיון, הבלש הראשי של ה-FBI. לטענתו, המעצר התעכב משום שעל פי ההליכים המשפטיים המקובלים, היה עליהם לדעת את מיקומו המדויק של פולנסקי בטרם הגשת בקשת המעצר ממדינה מסוימת.

מנגד, בעוד שרי החוץ של צרפת ופולין כבר פנו לשווייץ בקריאה לשחרר את הבמאי, גם חבריו למקצוע התאחדו ויזמו עצומה למען שיחורו, עליה חתומים בין היתר הבמאים פדרו אלמודובר, וסטה גברס וסטיבן פרירס, השחקנית מוניקה בלוצ'י והמלחין רונלד האורד. גם קורבן הפרשה, סמנטה גיימר, כיום בת 45, כבר הצהירה בעבר כי היא מבקשת לבטל את ההאשמות נגד פולנסקי וכי היא הגיעה לפשרה חשאית עמו.

בתוך כך, בשל מעצר הבמאי, הוקפאה העבודה על סרטו האחרון, "הרוח", בכיכובם של פירס ברוסנן ("ג'יימס בונד", "מאמה מיה!") ויואן מקגרגור (טריינספוטינג). הסרט נמצא בשלבי עריכה אחרונים וגורלו כרגע לא ברור.