"הייתי עושה מה שהנאצים היו אומרים לי לעשות"

מה היה עושה כבמאי בשירות גבלס, מה הוא חושב על הביקורות ולמה לא מפריע לו לעשות מערבון שמתעסק בשואה? טרנטינו על "ממזרים חסרי כבוד"

"הייתי עושה כל מה שפאקינג היו אומרים לי לעשות!", ענה לנו קוונטין טרנטינו בתשובה לשאלה איך היה פועל לו היה עובד כבמאי קולנוע בגרמניה הנאצית והיה מתבקש לעשות סרטים עבור גבלס.

את הדברים אמר טרנטינו במסיבת העיתונאים שנערכה היום לקראת הקרנת סרטו החדש, "ממזרים חסרי כבוד", בה התארח לצד כוכב הסרט כריסטוף וולץ והמפיק לורנס בנדר. הסרט מציג היסטוריה אלטרנטיבית של מלחמת העולם השניה דרך שני סיפורים מקבילים, שגיבוריהם הם יהודים שנוקמים בנאצים.

בהמשך לתשובה החצי-מבודחת, הרחיב טרנטינו והסביר כי למעשה הוא עסק בשאלה הזו כחלק מהתחקיר שערך בעת יצירת הסרט. "כשהנאצים עלו לשלטון, היית חייב להמשיך לעשות בשירותם מה שעשית לפני כן - אם היית במאי ודרשו ממך לעשות סרטים היית חייב לציית, אחרת היית נחשב לבוגד והיו יורים בך. אחד היחידים שהצליחו להתחמק היה הבמאי ג'יי.וו. פאבסט, שניסה לברוח לארה"ב אבל נתקע בצרפת וגרמניה בזמן המלחמה. פאבסט לא סירב במפורש, אלא משך את ההפקה ככל שיכל - שמר את כל הסרטים בפיתוח, ועיכב את יציאת הסרטים בדרכים שונות, כך שבסופו של דבר הוא סיפק לנאצים סרט אחד בלבד".

לשאלתנו השניה - מדוע החליט טרנטינו לא להשתתף בסרט כשחקן, כפי שהוא נהג במרבית סרטיו, הוא ענה שהפעם הוא היה זקוק לכל הריכוז שלו מאחורי המצלמה.


"הסיבה שהיה לי מאוד חשוב להגיע לישראל, בדומה למדינות אחרות שמעולם לא ביקרתי קודם אליהן אני נוסע כדי לקדם את סרטי, היא כי אני רוצה שהתופים ירגישו שאכפת לי מהם. מלבד זאת, אני סקרן מאוד לראות איך הקהל הישראלי מגיב לסרט", אמר טרנטינו.

אין גיבורים או נבלים

טרניטינו הצהיר כי הוא לא מסכים עם הביקורות השליליות שכמה מהמבקרים זיכו בהן את הסרט, והבהיר כי הוא עוסק בשואה בעקיפין, למרות שהוא איננו סרט שואה. "הסיפור שמסופר משנות השמונים בקולנוע על השואה הוא תמיד הסיפור של הפיכת היהודים לקורבנות. אני לא רואה שום פגם בלספר סיפור הרפתקאות. הסרט הוא סוג של מערבון, רק עם איקונוגרפיה של מלחמת העולם השניה". טרנטינו התייחס לדמויות היהודים בסרט, והדגיש שמדובר ביהודים אמריקאים, "להם היתה את היכולת להלחם בחזרה, שליהודים האירופאים לא היתה".

"ככותב, אין לי את הלוקסוס לשפוט את הדמויות שלי. הן דמויות תלת ממדיות שהולכות לאן שהן צריכות ללכת. מבחינתי אין פה גיבורים או נבלים, כולם הם כולם. מי שצופה בסרט יכול להגדיר מי מיהם הגיבורים ומיהם הנבלים, אבל לנו כיוצרי הסרט אין את הפריבילגיה הזאת", אמר טרנטינו.

קבלו הצצה לראיון של חדשות ערוץ 10 עם טרנטינו