למה אולף מ"לשבור את הקרח" פוגע בסרט החדש של פיקסאר?

דיסני במשא ומתן של עסקת ענק, עתידה של נטפליקס מתערפל, אקס מן חוזרים הביתה וכמה הרוויח הסרט "קוקו"? • שני פרומקין, חדשות הקולנוע

הרפתקאתו הקפואה של אולף
הרפתקאתו הקפואה של אולף | צילום: יוטיוב
צילום: יוטיוב

מיקי מאוס מרוויח חברים חדשים?

ימים ספורים לפני שהמאורע הבומבסטי ביותר של דיסני בשם ״מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי״ תוקף את בתי הקולנוע, השבוע האחרון היה עסוק במיוחד עבור התאגיד הקסום.

 

על-פי דיווחים אחרונים, דיסני נמצאים במשא ומתן מתקדם של עסקת-ענק, בה הם ירכשו חלקים נרחבים מנכסי הבידור שבבעלות פוקס, בסכום המוערך בלמעלה מ-60 מליארד דולר. המהלך מגיע רק חמש שנים לאחר עסקת החלומות הקודמת של דיסני, כששילמו רק 4 מליארד דולר כדי לקנות את לוקאספילם, ולהחזיק בבעלות פרנצ׳ייז מלחמת הכוכבים. נאמר כי פוקס במקביל נמצאים בשיחות גם עם קומקאסט, אבל נראה כי השיחות עם דיסני מתקדמות יותר.

 

עתידה של נטפליקס מתערפל

העסקה החדשה אמורה לכלול את אולפני פוקס, רשת הכבלים המוערכת FX, ערוצי ספורט, ערוץ נשיונל ג׳יאוגרפיק ואת האחוזים של פוקס בהולו. הולו נמצאת כעת בבעלות משותפת של ארבעת מתוך חמשת האולפנים ההוליוודים הגדולים, כשדיסני, פוקס, וקומקאסט (הבעלים של יוניברסל) מחזיקות כל אחת ב-30% וטיים וורנר (הבעלים של האחים וורנר) מחזיקים ב-10%.

 

מוקדם יותר השנה, דיסני הכריזו שב-2019 ישיקו שירות סטרימינג חדש, ובהתאם לכך התכנים שלהם ירדו מנטפליקס. וכשאנחנו מדברים על תכנים של דיסני, אני מזכירה שמעבר למלחמת הכוכבים, אנחנו מדברים בין היתר על נסיכות דיסני, פיקסאר, וכמובן כל מה שקשור במארוול. מנכ״ל דיסני, בוב איגר, אמר ש״עלות השירות תהיה משמעותית נמוכה יותר מזו של נטפליקס, בהתאם לעובדה שנפח התכנים יהיה מצומצם יותר״. יהיה מעניין לראות כיצד הולו עצמה תושפע מכל המהלכים הקרובים, כשדיסני בפוטנציה תחזיק ב-60% מבעלותה, ויהיה עוד יותר מעניין לראות כיצד נטפליקס האהודה והמבוססת-היטב תושפע מכל זה.

 

האקס-מן חוזרים הביתה

אחד האספקטים המסעירים במיוחד עבור הקהל בעסקה זו, הן קבוצות האקס-מן (כולל דדפול כמובן) וארבעת המופלאים. גיבורי-העל האייקונים עכשיו עשויים לשוב הביתה לידיים של מארוול, לאחר שזכויותיהם שהו אצל פוקס משנות ה-90, ולהתאחד סוף סוף עם חבריהם מהמקור בקומיקס.

השאלה המרכזית שמתרוצצת ברחבי האינטרנט בהקשר הדמויות האהובות, היא האם הצעד הזה יפעל אכן לטובה. דיסני ידועים כאולפנים ומפיצים הבוררים בקפידה דקדקנית את התכנים שלהם, כך שיתאימו לכל-המשפחה, במיוחד בשנים האחרונות. לעומת זאת, פוקס לקחו סיכונים עם חברי האקס-מן, ואף שחררו סרטים מדורגי R כמו ״דדפול״ ו״לוגאן״, שזכו להערכה ופופולאריות נרחבת. האם יהיה מקום גם לסרטים כאלו תחת המטרייה המרי-פופינסית רחבת היריעה של דיסני?

 

כנגד ההצלחות המשמעותיות של פוקס עם חברינו המוטאנטים, צריך לזכור שראינו גם לא מעט כשלונות קולנועיים בלתי מבוטלים מצידם, במיוחד כשמדברים על המשפחה הראשונה של גיבורי-העל, ארבעת המופלאים. לעומת זאת, דיסני הוכיחו יציבות כמעט חסרת תקדים עם הצלחתו של היקום הקולנועי של מארוול. אמון הקהל בדיסני ממש בימים אלו נותן אותותיו, כשסרט הסולו השלישי של תור, ״תור: ראגנארוק״, מביס בקופות את האיחוד הראשון אי פעם של ליגת הצדק במסך הגדול (עניין של ימים עד שהוא עוקף גם את ״וונדר וומן״). ההכנסות הגבוהות של תור הובילו את דיסני לחצות את קו 5 מליארד הדולר ל-2017 (ושוב, זה עוד לפני עלייתו של ״אחרוני הג׳דיי״).

במקביל לגיבורי-העל היוקרתיים, עוד בטופ תכני הקולנוע שדיסני יקבלו בעסקה, נמצאת גם הבעלות על הפרנצ׳ייז של אווטאר, שתשתלב טוב עם מתקני אווטאר הרצים בפארק השעשועים של דיסני. הסיקוול הראשון של הסרט בעל ההכנסות הגבוהות ביותר של כל הזמנים, ששינה את חוקי המשחק בכל הנוגע לתלת מימד, יגיע לבתי הקולנוע בדצמבר 2020.

 

קוקו מנצח, אולף מפסיד:

 

בחדשות דיסני אחרות, ״קוקו״ של פיקסאר גם מככב בבוקס אופיס הבינלאומיים, מעבר לציפיות של דיסני. הסרט מתרחש במהלך יום המתים המקסיקני, ועוקב אחר מיגל המקסיקני ה-12, שחולם להיות מוסיקאי במשפחה בה חל איסור מוחלט על מוסיקה.

 

״קוקו״ מהר מאוד הפך לסרט בעל ההכנסות הגבוהות ביותר בהיסטוריה של מקסיקו, כך שאם לפחות פיקסאר עשו משהו אחד נכון עם הסרט הלבבי הזה - זה כנראה לכבד את המורשת והתרבות שהביאו דרכו לקדמת הבמה. הבעיה של ״קוקו״, מסתבר, היא לא משהו שקשור בסרט עצמו: הסרט הקצר המקדים אותו, ״הרפתקאתו הקפואה של אולף״, לא דיבר לקהל, והוא יפסיק להיות מוקרן לפניו.

 

״הרפתקאתו הקפואה של אולף״ מתפרש על אורך לא מובן של 21 דקות, קיבל ביקורות מאוד שליליות, ולמרות חיבתו הידועה של הקהל לאיש השלג, מיצירותיה של אלזה, התזמון שלו כנראה היה שגוי. ״קוקו״ הוא באורך של 109 דקות, ותוספת של למעלה מ-20 דקות תוכן הן מוגזמות עבור הקהל הצעיר. משתמע גם כי השוני בין אופי התכנים היה גדול מדי. דיסני מבינים את החשיבות בהקשבה לקהל - ובהכרזה רשמית שהסרט מלכתחילה נועד להפצה מצומצמת בלבד - הם הורו להוריד אותו מהמסכים. בקיצור - לכו לראות ״קוקו״, רגע לפני ש״מלחמת הכוכבים״ כאן.