אתר ארכיון הסרטים הישראלי חוגג שנתיים: "אנשים מצאו את הסבים והסבתות שלהם"

ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מציין שנתיים להשקת פרויקט הדיגיטציה וחושף את נתוני הצפייה באתר – מעל 2 מיליון כניסות. הפרויקט פתוח לציבור הרחב

מתוך הסרט יפו, בית לחם, וירושלים בשנת 1896
מתוך הסרט יפו, בית לחם, וירושלים בשנת 1896 | צילום: באדיבות ארכיון הסרטים הישראלי – סינמטק ירושלים

ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מציין שנתיים להשקת פרויקט הדיגיטציה שחושף לציבור הרחב קטעי ארכיון היסטוריים שתיעדו את ארץ ישראל לפני למעלה מ-100 שנים, סרטי קולנוע ישראלי, יומני חדשות ועוד. במסגרת הפרויקט עלו לאתר, הפתוח לציבור הרחב ללא תשלום, מאות סרטים עלילתיים והיסטוריים שנשמרו במרתפי הארכיון במשך שנים רבות.

כתבות נוספות בתרבות ובידור

"אנחנו מנגישים לציבור הרחב כל מה שיש לנו אפשרות לשתף מבחינת זכויות יוצרים," מספרת שירה מאירסון, מנהלת אתר ארכיון סינמטק ירושלים. "כל החומרים מתוך המבט ההיסטורי זמינים לצפייה בחינם. במבט האומנותי, שזה בעצם סרטים מלאים, חלק מהסרטים בחינם וחלק בתשלום סמלי ע"ס 15 ש"ח לסרט, בהתאם להחלטת בעלי הזכויות".

פרויקט הדיגיטציה של הארכיון החל לפני כ-7 שנים על מנת לשמר את החומרים מסרטי הפילם הישנים שהולכים ומתבלים ומתוך כוונה להנגיש את חומרי הארכיון לציבור הרחב.  "עד כה העלנו כ-60% מכלל החומרים הקיימים בארכיון, אבל היינו רוצים להנגיש את כל הקולנוע הישראלי באתר. זה ייקח לנו זמן. כיום יש לנו מעל 500 סרטי קולנוע".

מתוך הסרט יפו, בית לחם, וירושלים בשנת 1896
מתוך הסרט יפו, בית לחם, וירושלים בשנת 1896 | צילום: באדיבות ארכיון הסרטים הישראלי – סינמטק ירושלים

תהליך הדיגיטציה הוא תהליך יקר ומורכב. ראשית יש לאתר את הגלגלים הרלוונטיים ואז לסרוק אותם באמצעות מכונות ייעודיות. "מדובר במכונות מאוד יקרות שמוציאות קבצים ברמה מאוד איכותית. אנחנו סורקים 24 פריימים בשנייה ברזולוציה מאוד גבוה כך שהמידע הויזואלי שנמצא על הפילם לא יילך לאיבוד. הקובץ הולך לשימור בקלטות מיוחדות שנשמרות בכספות, ובמקביל אנחנו מייצאים קובץ הנגשה רזה שניתן להעלות לאתר האינטרנט. השלב הבא הוא תהליך הקיטלוג, כל סרט מקבל תיוג של אישים, מקומות, נושאים ועוד".

מאז עלה האתר לאוויר ביקרו בו כמיליון וחצי משתמשים שונים מרחבי העולם. רק 63% מהכניסות לאתר הגיעו מישראל, אחריה נמצאות הודו, ארה"ב, אוקראינה וברזיל בקרב מדינות המוצא מהן הגיעו הגולשים.

מתוך הסרט יפו, בית לחם, וירושלים בשנת 1896
מתוך הסרט יפו, בית לחם, וירושלים בשנת 1896 | צילום: באדיבות ארכיון הסרטים הישראלי – סינמטק ירושלים

בין הסרטים הנצפים ביותר במבט ההיסטורי, סרט אילם שתיעד את ירושלים, יפו ובית לחם ב-1896, בהפקת האחים לומייר, והוא גם הסרט העתיק ביותר בארכיון המציג את חיי היומיום בערי הארץ בתיעוד נדיר ומרגש במיוחד. בין הסרטים הנצפים ביותר ב'מבט האומנותי' המציג סרטים עלילתיים וקולנועיים באורך מלא שעברו דיגיטציה, סרט קצר שביים אורי זהר, שגם משחק בו, לצד זאב רווח, גברי בנאי, שייקה לוי, צבי שיסל ושחקנים נוספים.

האתר עלה לאוויר לפני כשנתיים וחצי והוא מצליח מאוד "לשמחתנו, יש הרבה עניין באתר והרבה חומרים שממשיכים להגיע אלינו בעקבות העובדה שאנשים נחשפים לאתר. כל הזמן אנחנו מקבלים עוד אוספים ומעלים חומרים נוספים מהאתר והיו גם אנשים שמצאו את הסבים והסבתות שלהם בתיעוד ההיסטורי".