זה יכול לקרות לכל אחת: הכוכבות שיצאו ממערכת יחסים אלימה - והחליטו לא לשתוק

על רקע דחיית חוק האיזוק האלקטרוני למניעת אלימות במשפחה והפקרת חיי נשים, זה הזמן להזכיר שאין אחת שחסינה ממערכת יחסים מתעללת. זה יכול לקרות לכל אחת, גם לכוכבות מפורסמת וכן, גם לבנותיהם של חברי כנסת שהצביעו נגד

נטלי דדון, טיטי איינאו, שיר אלמליח, טהוניה רובל
נטלי דדון, טיטי איינאו, שיר אלמליח, טהוניה רובל | צילום: אביב חופי, עומר קידר, מיכה לבוטון

בתום דיון סוער מאוד בכנסת ביום רביעי האחרון מליאת הכנסת דחתה את חוק האיזוק האלקטרוני למניעת אלימות במשפחה. הצעות החוק נועדו לאפשר פיקוח במקרים שבהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים ולמנוע מצב של איום על חייהם וצורך להכניסם למקלט כהגנה מפני הגבר התוקף. תוך הפלת החוק, וחוסר ההגנה על הנשים שנמצאות בסכנה ממשית שמו חברי הכנסת את דם הנרצחת הבאה על ידיהם. מתחילת 2023 נרצחו שבע נשים ונראה שהסוף לא קרוב.

התופעה המזעזעת של אלימות מכל סוג שהיא במערכות יחסים לא מתרחשת רק באוכלוסיות מוחלשות או בפריפריות. אין אף אישה שחסינה מזוגיות מתעללת, וגם לא מעט נשים מפורסמות בביצה העלו לשיח את התופעה וחשפו כי חוו מערכות יחסים אלימות כאלו ואחרות.

לאחרונה חשפה שיר אלמליח בראיון חשוף ל"7 לילות" של ידיעות אחרונות כי בן זוגה לשעבר, צלם איטלקי נהג להתעלל בה ואף אנס אותה. ״אחרי ארבעה חודשים יחד, הרגשתי שהוא משתנה ומתחיל להיות יותר מדי אובססיבי. כתבתי לו שאני לא בנויה למערכת יחסים כזאת אובססיבית.. בתגובה הוא הפציץ אותי בסרטונים שערך מהתקופה שלנו יחד, עם שירים מרגשים, וחזר שוב ושוב שבלעדיי הוא יירה לעצמו כדור בראש או יקפוץ מהגג".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Shir Elmaliach (@shirelmaliach)

‏‎שבועיים אחרי שנפרדה ממנו בהודעה צלצל הפעמון בביתה, אלמליח פתחה ובן זוגה הצלם עמד על המפתן. "הוא נכנס לדירה כמו רוח סערה, רותח מעצבים, זרק את המזוודה, תפס אותי חזק והתחיל לנשק אותי. דחפתי אותו, אמרתי, 'אל תנשק אותי' והוא צעק, 'מה זאת אומרת? אני הגבר שלך, כשאני מבקש נשיקה את נותנת לי נשיקה'. ניסיתי להשתחרר מהזרועות שלו, אבל לא היה לי סיכוי, מבחינה פיזית הוא היה הרבה יותר חזק ממני. כשהוא התחיל לפתוח את רוכסן המכנסיים אמרתי לו שאני במחזור. לא שיקרתי. צעקתי, בכיתי, התחננתי וכלום לא עזר. הוא זרק אותי על הרצפה ונשכב עליי ועשה את מה שעשה. כשיצא ממני, ראיתי שהגוף שלי מלא בסימנים ‏‎כחולים ושכל הפרקט סביבי מלא בדם. הלכתי למקלחת, לבשתי משהו, התנהלתי בשקט, כאילו כלום לא קרה ונכנסתי למיטה. אחרי דקה הוא בא, נשכב לידי ולא הפסיק לבהות בי. פחדתי להירדם, שלא יהרוג אותי, אבל מתישהו נרדמתי. כשהתעוררתי באמצע הלילה ראיתי שהוא עדיין מסתכל עליי וזה היה ממש מפחיד״.

בהקשר של הפלת החוק אמרה אלמליח: "בוטל חוק האיזוק האלקטרוני. למה? ככה! מרגיש שלא משנה מה יעלה על השולחן, אם הוא קשור ולו בטיפטיפה של זכר מהממשלה הקודמת ימחק, ירמס, יושחת ולא משנה כמה הרסניות ההשלכות. לא מוצאת שום הגיון אחר בביטול חוק שכזה למניעת הרצח הבא. הרכבת דוהרת למען מטרות "בוערות" ו"חשובות יותר" כמו חסינות ורפורמה שמחצית העם או מרביתו צועק לשמיים ואל אזניים ערלות. אני כואבת את זעקת הנרצחות ואת חרדת הנשים השותקות. מתפללת להתפקחות וניפוץ האגו של ה'נבחרים', ומהנשים שתמכו בביטול החוק ציפיתי לקצת יותר לויאליות אך במחשבה שניה אין ממי לצפות".

הדוגמנית וזוכת "האח הגדול" טהוניה רובל, חשפה באומץ רב לפני כשנה וחצי בראיון לחדשות 12 כי היא חוותה מערכת יחסים מתעללת. ״אני חושבת שאנשים בבית לא יאמינו שעברתי דבר כזה, כי מבחינתם אני נראית איזו "וונדר וומן״, היא פותחת, ״אבל גם אני, טהוניה ה׳גדולה׳,ה׳חזקה׳, ה׳זו שלא נשברת׳. זה לא מגיע לי - זה לא מגיע לאף אחד. תמיד אמרתי שאם לא הייתי קמה בזמן אז הייתי הנרצחת הבאה״.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tahuonia Rubel (@tahuonia)

עוד הוסיפה " באיזשהו שלב רציתי לפרק את זה, היה ויכוח קולני ואני זוכרת שהוא נתן בוקס בארון שבחדר השינה ונשבר לו השעון מההדף של הבוקס״. היא מתארת כי באותו הרגע ״הרגשתי גיבורה, לא נתתי לו לראות את הפחד. אמרתי לו ׳בוא, תן כזה (אגרוף), והוא לא נתן, אבל נורא פחדתי״.

גם כשניסתה טהוניה לסיים את הקשר היא נתקלה בבעיות, ולא רק מצידו של בעלה לשעבר אלא גם מבחינת המשטרה. ״היו צעקות, בלגן, והוא לא רצה לצאת מהבית. התקשרתי למשטרה, אמרתי להם שאני מפחדת אבל הם שאלו כל הרבה שאלות, אמרתי לעצמי בזמן הזה יכולתי להירצח שבע פעמים. עד שהשוטר מגיע והוא פשוט מזמן אותו לחקירה - והפלא ופלא - 15 יום הרחקה ממני״.

לפני כשנתיים נטלי דדון סיפרה בפוסט מצמרר איך היא חוותה התנהגות אלימה במערכת יחסים שהייתה לה. "אני זוכרת את היריקה בפנים. זה הגיע משום מקום. לא מטאפורית, ממש יריקה שנשלחה לי לפרצוף באמצע ויכוח. בן הזוג שלי, האדם שאני חולקת איתו מיטה כבר כמה שנים, ירק לי בפנים. המחשבה האוטומטית הראשונה שעוברת לך בראש היא "מה עשיתי לא בסדר". איפה טעיתי, איך גרמתי לו להגיע למקום כזה. במקום לקחת את הרגליים ולברוח ממקום לא מכבד ואף מאיים, נתקעתי במקום. מושפלת ומוכנה בכל כוחי להשתפר כדי שלא אהיה ראויה לעוד יריקה שוב. להבין מה אני עושה שמוציא את זה ממנו ואיך לא להיות כזאת יותר".

עוד הוסיפה דדון ואמרה: "פשוט האמנתי שזה מגיע לי. נשארתי. ובסוף כבר לא, הלכתי משם מזמן. בחרתי לאהוב אותי. בסוף. אלימות מגיעה בכל מיני צורות, מגוון כל כך רחב של דרכי התעללות והשפלה. אל תהיי שם! אני יודעת כמה קשה לקום וללכת, איזה תהליך של הערכה עצמית צריך לעבור ולמי יש כוח בכלל. "אולי אשתוק וזה יהיה הרע במיעוטו", והפחד שמשתלט עלינו!".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nataly Dadon (@natalydadon)

היום (חמישי) העלתה בחשבון האינטסגרם הסבר לחוק האזיק שנפל וטענה כי הוא לא בוטל אלא רק ב"פגרת שיפור". "כולם מסכימים שהחוק חשוב, הוא לא בוטל הוא נדחה" אמרה לעוקבים. "
"שאלתי למה חוק כל כך חשוב לא עובד, הרי ברור לנו שבטחון השנים מעל הכל. הוסבר לי שיש חורים בחוק שהוגש. קראתי חקרתי. יש בו בעיות, עובדים על תיקונים ושיפור כדי שהחוק יעבור במתכונת טובה יותר. טובה יותר לי? טובה יותר לנשים? אני בעד. חייב לעשות פה המון למען הנושא. אז אני ממתינה, אני רוצה לראות שזה באמת קורה. חוץ מהאזיק האלקטרוני צריך עוד סיוע, עוד עזרה. אני קוראת לכנסת ישראל תעבדו בשבילנו, יש כל כך הרבה לתקן מעבר לכאוס הזה סביב האזיק. הוא חשוב אבל יש עוד

מלכת היופי לשעבר טיטי איינאו סיפרה בראיון לPPLUS כי חוותה בעבר טלטלות רגשיות בתוך חלק מהקשרים שהיו לה. "הייתי במערכת יחסים שהייתה לא טובה לי, שהייתה רעילה מאוד. יש מערכות יחסים לא בריאות ואני בטוחה שנשים עוברות אחת או שתיים כאלה, כזו שלא מוציאה ממך את הצד הטוב שלך, את לא פורחת, הביטחון העצמי שלך יורד, את לא את. יש גברים שיכולים להוריד נשים הרבה מאוד פעמים. זה מקום לא טוב להיות בו". עוד סיפרה איינאו על אותה זוגיות ואמרה " מערכת יחסים שאין לה כבוד בתקשורת, במילים, שהיא מקטינה אותך. פשוט היה לי קשה לקום וללכת. אבל תשמעי, זו לא איזו התעללות פיזית. זו התעללות נפשית יותר, בקללות".

טיטי איינאו
טיטי איינאו | צילום: ארז סבג

לפני כשנתיים גם הדוגמנית וכוכבת "האח הגדול" לשעבר שני גולדשטיין חשפה באינסטגרם שלה שהייתה במערכת יחסים אלימה וסיפרה " זה התחיל מקנאה ולהעיר לי על מה אני לובשת, והמשיך להתקפי זעם וקנאה מטורפים. הוא היה מדבר אליי מזעזע בריבים, אפילו לא הייתי עונה לו" עוד המשיכה וסיפרה  "נפרדנו בטוב, הופתעתי, כמה שבועות אחרי שנפרדנו נתקלתי בו במועדון, הוא הפנה אליי את הגב, אמרתי לו שאני מעדיפה שנדבר ונלבן את העניינים. ישבנו בחוץ, הוא התחיל לקלל אותי ואיבד את זה לגמרי. הוא תפס אותי בעורף, והתחיל למשוך ולטלטל אותי. המאבטח ראה את זה והעיף אותו ממני. המצב החמיר, הוא נהיה אובססיבי אליי ולמשפחה שלי ברמה שנאלצנו להוציא צו הרחקה. הכל התחיל בזה שהוא היה אומר לי 'סתמי את הפה', ומבחינתי זה היה מספיק, כי ידעתי לאן זה הולך להוביל".

היום הפנתה גולדשטיין אצבע מאשימה לחברות הכנסת שהצביעו נגד החוק וכתבה: "תתבישו לכן. הפקרתן את אחיותכן, בנותיכן וחברותיכן. הפקרתן כל אחת ואחת מאיתנו. יהודיות, חילוניות ודלתיות, ערביות, אתיופיות, רוסיות, אשכנזיות ומזרחיות. הפקרתן, זרקתן וביזיתן, רק בגלל מלחמת כוח ואגו. תרכינו ראשכן כשלצערי תגיע הנרצחת הבאה. כי תדעו - שיכולתן לשנות, להציל - ובחרתן שלא".

גם הכוכבת החדשה מהריאליטי "אהבה חדשה" יובל מאור חשפה השבוע במסגרת תצוגת האופנה "בראש מורם" של יובל כספית בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב כי היא חוותה מערכת יחסים מתעללת. "הקטינו אותי, אמרו לי שאני גרועה, אפס וכלום. הורידו לי סטירה כי 'צחקתי לא במקום'. אני התעלמתי מכל הנורות האדומות, בעיקר כדי להוכיח לכולם שאני יכולה להיות במערכת יחסים מאושרת ובריאה, כשבתוך תוכי רציתי להעלם. למזלי, הצלחתי, בראש מורם ובגאווה, לצאת מזה בזמן. אין לדעת מה היה קורה אם הייתי נשארת שם עוד כמה חודשים". עוד הוסיפה "הדבר שבו כל כך התביישתי – היום הפך לנקודת האור שלי. לדעת שהייתי בבור עמוק וחשוך כמו זה והצלחתי לצאת מזה – זו הגבורה שלי מול עצמי".

אז בעוד שחברי הכנסת שהצביעו נגד העברת החוק מפקירים את חייהן של הנשים בישראל, הם צריכים לזכור ולחשוב כי האישה הבאה שתירצח יכולה להיות כל אחת. כן, גם קרובת משפחה שלהם, שכנה או מכרה. אם לא יפעלו בקרוב, וימצו את זכויות הנשים ויפעלו למיגור תופעות האלימות כלפי נשים, הרצח הבא יהיה קרוב מתמיד. זהו לא דיון של ימין שמאל, אלו זכויות בסיסיות, פשוט להיות מוגנות ולחיות.