ת'מפוטר

חודש וחצי בלבד לאחר שעלתה לאוויר תחת האריזה המחודשת של "לא נפסיק לרקוד", ב"קשת" ממהרים להיפטר מהגיבנת בהדחה המונית. הרצפה עקומה?

לפני חודש ושבוע בדיוק עלתה לאוויר המהדורה הארוזה מחדש של "נולד לרקוד", תחת השם "מלחמת העולמות" (שהספיקה בינתיים לשנות את שמה כתוצאה מהמלחמה ל"לא נפסיק לרקוד"). הרעיון: תוכנית על מאבק בין 2 קבוצות ריקוד - שוחרי המחול הקלאסי/מודרני מול רקדני ההיפ הופ והברייקדאנס שצמחו מהרחוב. המטרה המקורית של "קשת" היתה לנצל את חלון הזמן שנוצר לפני "כוכב נולד", ולהקהות את הנפילה הצפויה עם סיום "האח הגדול" בדמות שיחזור ההצלחה היחסית של עונות "נולד לרקוד". המאמץ כידוע, נכשל.

בקשת מאשימים את חוסר ההצלחה של הסדרה להמריא במלחמה, שקטעה את הרצף ואילצה אותם להוריד את התוכנית ואף לשנות את שמה "על מנת שנבחין בפער האמיתי בין מלחמה בטלוויזיה לזו האמיתית", כפי שאמר צביקה הדר. אולם גם לפני המלחמה, התוכניות ששודרו לא ממש תפסו, לפחות לא מבחינת נתוני הצפייה. כך לדוגמה תוכנית הפתיחה של "מלחמת העולמות" עוד לפני המלחמה הסתפקה ב-18.5%, פחות אפילו מגרסתה המוקדמת כ"נולד לרקוד".

"לא נפסיק לרקוד" לא הצליחה לטפס ולו פעם אחת מעל קו ה- 25%, ובתוכניות האחרונות אף התדרדרה כאמור לשפל יחסי שנע בין 17%-18%. לא הרבה בשביל פריים טיים, גרוע יותר בשביל קשת הרגילה לייצר כמעט פי שניים. כדי להמנע ממבוכה נוסח "גריז" החליטה הזכיינית בהחלטת בזק של השבוע האחרון לזרז את ירידתה מהאוויר של התוכנית בשבוע, וזאת מבלי להחזיר את התוכניות שלא שודרו. במילים אחרות: לקצר את חייה של התוכנית ביותר מחצי. "אסור להתאהב בכישלון" היה הסלוגן המרכזי בזכיינית שלא רגילה ליפול, בטח לא בתקופת משבר כלכלי בה כל נקודת רייטינג שווה הרבה פחות והתחרות על המפרסמים רק גדלה וגדלה.

התוצאה: פרק הדחה המוני שישודר בשבוע הבא במסגרתו יעזבו 10 מתמודדים את התוכנית ומיד לאחריו שידור פרק הגמר.

במקביל, ובניגוד להחלטות קודמות, נערכו בזכיינית בזריזות להקדים את שידור "האח הגדול" גרסת הסלבס למרץ, תחת המוטו: הבית כבר עומד מוכן, רשימת המתמודדים כמעט סגורה, "המירוץ למיליון" עולה בקרוב ו"הישרדות" מתרוממת, ועל כן אסור להכנס למומנטום שלילי כשיש פצצת רייטינג בטוחה שרק מחכה להזנקה.

לא חייבים דין וחשבון לאיש

אולם, ההערכות בתעשייה הן כי גם אם אירע בקשת כשל נקודתי, הדבר לא מעיד על שיטה. "קשת לא איבדה את מגע הקסם", אומר בכיר בתעשייה המצוי דווקא אצל המתחרים. "גם אם התוכנית לא הצליחה, ברוב המקרים הדבר הנכון לעשותו הוא לקטוע וכמה שיותר מהר, זו בדיוק הדוגמא לחשיבה נכונה. גם ברשת בזמנו גורי אלפי עלה עם שעשועון שאיש אינו זוכר והוא ירד אחרי שתי תוכניות, הפוליגרף כידוע מנוחתה עדן ואין מה לבזבז זמן על תוכנית שלא עובדת".

אולם, האם בכל זאת לא היה משתלם יותר לתת לתוכנית לנשום את נשימותיה האחרונות בשיבוץ מחודש ולא לחתוך בבשר החי כעשרה מתמודדים בערב אחד? האם זהו צעד כלכלי? אחרי הכל לא מדובר בכישלון מובהק. על פי גורמים בתעשייה התשובה היא כצפוי כן. "מדובר בתוכנית יקרה מאד העולה בסביבות 100-110 אלף דולר לפרק", אומר בכיר המקורב לזכיינית, "ולכן אין דבר משתלם פחות מלהחזיק אותה באוויר. מעבר לזה, להבדיל מתוכנית בה מועסקים טאלנטים, כאן מלבד צביקה הדר, מדובר בחוזים גמישים מאד שמאפשרים חופש פעולה מלא כולל סגירת התוכנית ללא שום דין וחשבון לאיש".

בדיוק כמו האקס המיתולוגי

לכל אלו מתווספת העובדה שתמיד ניתן יהיה למכור את הפורמט החוצה, מעבר לים ואולי אפילו להרוויח על הדרך. בנוסף, הסיכון שבכישלון פורמט בארץ הוא שולי לעומת הוודאות בתשלום לפורמט קנוי שגם דורש מחוייבות ולא מאפשר לחתוך פתאום, ככה על הדרך. בוודאי כשמדובר על תוכניות ריאליטי כמו "הישרדות", "המירוץ למיליון" או "כוכב נולד" בהן 10% הולכים באופן אוטומאטי לבעל הזכויות. "ללא ספק, ההחלטה על 'לא נפסיק לרקוד' היתה לצורך פיתוח אסטרטגי" מסכם אותו גורם, "גם 'האקס המיתולוגי' לא ממש הצליחה בארץ אבל הפורמט נמכר, וכמוה יש עוד רבים אחרים. זו בדיוק הסיבה שבמחלקות הפיתוח של הזכייניות עושים שעות נוספות".

מקשת נמסר בתגובה כי "התכנית 'לא נפסיק לרקוד' עלתה ב-28/12 בעונה רביעית בפורמט מחודש. לצערנו המלחמה פגעה בתכנית ובכל זאת מצאנו דרך להחזירה למסך. הגמר הוקדם בשבוע מהתאריך המקורי, ל-15 בפברואר".

להבדיל מתוכנית בה מועסקים טאלנטים, כאן מלבד צביקה הדר, מדובר בחוזים גמישים מאד שמאפשרים חופש פעולה מלא כולל סגירת התוכנית ללא שום דין וחשבון לאיש