יוצרים דרמה

חנוכה בגרסה ברנז'אית: עם פקיעת האולטימטום שהעמידו לזכייניות, נציגי היוצרים בטלוויזיה ובקולנוע מחריפים את המאבק. קיימו הפגנות מול ביתם של ראשי הזכייניות. עודד קרמר: "נלך לרשות השנייה ונפוצץ להם עוד ישיבה"

מחריף המאבק בין נציגי היוצרים לבין הרשות השניה והזכייניות. אמש (14.12) ב-20.00 היום בשמונה בערב התאספו כל האיגודים המקצועיים של עובדי הקולנוע והטלוויזיה ברכבת ארלוזרוב בתל אביב במטרה להגיע פיזית לבתי ראשי הזכייניות במחאה נגד ביטול ההפקות על ידן. על פי גורם שהיה במקום בקרב הנציגים הרוחות סערו בשל מה שהם הגדירו "הרצון והצורך לעבוד".

"אנחנו רואים בארוע של אתמול הצלחה", אמר היום עודד קרמר מראשי מובילי המאבק ל-nana10, "המאבק ימשיך ויצבור עוד תאוצה. אנחנו נלך לרשות השנייה ונפוצץ להם עוד ישיבה. כשבאנו לפוצץ את הישיבה ראיתי את מי שאחראי על הפרנסה שלנו וזו בדיחה". קרמר הוסיף כי בקרוב תתקיים ישיבת מטה של כל ששת האיגודים, ובסוף הישיבה תילקח החלטה. "זו לא ריצת 100 מטר, זה מרתון. אני חושב שזה חשוב שלכל אחד תהיה השפעה. להמון אנשים יש הרבה זמן עכשיו וזה הזמן לנצל את הזמן ללחם ולתורה". במהלך ההפגנה ירד מנכ"ל רשת יוחנן צנגן לנציגי המאבק ושוחח עמם אך גורמים באיגוד היוצרים מסרו כי לא הובטח להם דבר והמאבק ימשיך עד שיתחולל השינוי וההפקות יוחזרו למקומם הטבעי והמתבקש מתוקף החוק, ללוח המשדרים".

מאבק היוצרים החל לשאת אופי תקיף כבר בסוף השבוע שעבר עת פרצו כ-30 מנציגי היוצרים לישיבה של ועדת הכספים של הכנסת. היוצרים נשאו דמויות תלויות על חבל, אשר לדברי אחד מהם ייצגו את חברי מועצת הרשות השנייה - שבעיניהם הם לא יותר מבובות על חבל. מיד לאחר מכן שלחה יו"ר הרשות השניה נורית דאבוש מכתב לשר לביטחון הפנים אבי דיכטר מכתב בו טענה כי "אין לקבל הצגה ברוטאלית של חברי מועצה תלויים על חבל", והזהירה כי "חברי אגוד היוצרים עשויים להפעיל אלימות נגד חברי מועצת הרשות השנייה ". אגודי היוצרים טענו בתגובה למכתבה של דאבוש כי "נורית דאבוש צריכה לפנות לשר הבריאות ולא לשר לביטחון פנים".

המאבק בין הצדדים החל על רקע טענתם של היוצרים כי הרשות לא מבצעת את תפקידה באכיפת הרגולציה בכל הנוגע לקיצוץ זכייניות הטלוויזיה בתקציבי הפקות המקור לשנה הקרובה עקב המשבר הכלכלי. בסוף השבוע הקודם הוציאו איגודי היוצרים מכתב לראשי הזכייניות ולמועצת הרשות השנייה במסגרתו מחו על כך שיותר מ-3,000 עובדי הענף בישראל הוצאו במחי יד לאבטלה, כאשר התנהגות ראשי הזכייניות לדבריהם "הינה בריונות חסרת רסן, תוך נקיטת פעולה כוחנית, מונופוליסטית ובלתי חוקית בעליל, הבאה לנצל באופן ציני ומרושע את המשבר הכלכלי, תוך ניסיון להתחמק מכל מחויבויותיכם כלפי המכרז". היוצרים קבעו אולטימטום ליום ראשון הקרוב, אשר לאחריו הם צפויים לפתוח במאבק כולל - במידה ולא יוחזרו ההפקות.