גלגל המזל

עם רייטינג שעולה על כל הציפיות, ההימור הכי נכון של ערוץ 10 מסמן לעצמו וי נוסף ופותח את הפה • על המשטרה והיועץ המשפטי: "אין לו במה להתעסק חוץ מבסרט על תאיר ראדה ובשרון גל" • על המתחרים מערוץ 2: "ראיתי מרואיינים שלנו אצלם" • ואפילו על הורדת הכיפה: "הבנתי שאני מתחיל לזייף" • ובקיצור, שרון על הגל, לא תגלשו?

בימים של טרום וציפייה להסדר גואל, ובעיתות של משבר וביקורות מבית ומחוץ, לערוץ 10 יש בארסנל היתרונות תוכנית אחת בה הוא יכול ללמד שיעור או שניים ב"ווליו פור מאני" את קברניטי ערוץ 2. המדובר הוא בהימור הכי נכון שעשה הערוץ בשנה החולפת - העלאת רצועת הלילה הכלכלית. החלטה נכונה לא פחות מצידו, היתה להציב בראש הקצפת הפרוגרמטית הזו את המנחה שרון גל.

במילים אחרות: בדומה ל"הישרדות" (שפתחה סטנדרט חדש במונחי השקעה טלוויזיונית) ול"לונדון וקירשנבאום" (שיצרה מותג בעל אינטגריטי ועם זאת פופולארי), ערוץ 10 הצליח לשים את האצבע על תוכנית אולפן דלת תקציב, שתתייחס - כקונספט - בגובה העיניים לצופיה. עם ממוצע רייטינג של 4.3% ופיקים של 6-7% ברצועה שנחשבה עד אז "מיובשת", אפשר להגיד שעם "לילה כלכלי" הוא הצליח.

וחזרה לדובדבן. גל, שבקילומטרז' הנוכחי שלו מסכם חצי שנה ב"לילה כלכלי", הפך תוך פחות מעשור מחייל עם המון אמביציה שרק מבקש לשבת בדסק של גל"צ וללמוד איך עושים חדשות, לכמעט סופרסטאר לאומי. הלונה פארק של מקומות העבודה והתפקידים שמילא מונה כמובן עוד תחנות רבות (המרכזית בהן הוא עיתון "הארץ", שם שימש ככתב בצפון עד לנסיגה מלבנון, ומאוחר יותר כעורך רשת המקומונים באיזור חיפה והקריות), אולם המקפצה העיקרית לציבור הרחב היתה כמובן ההגעה לחדשות ערוץ 10 שם כיהן ארבע שנים ככתב חיפה של הערוץ, שנתיים ככתב משטרה וכמה חודשים ככתב מגזין ב"שישי" (היום "המקור") של שלח ודרוקר. משם כזכור, ללא כל ידע כלכלי מוקדם, הוא הוזנק להנחיית תוכנית הדגל הכלכלית של הערוץ.

כך או כך, לגל חשוב לציין שמי שגילה אותו לא היה אחר מאשר הפרשן הצבאי של חדשות 2 רוני דניאל, אותו הרבה לראיין כשעבד בתחנות הרדיו השונות, והציע לו לעזור בהקמת רדיו צפון. אותו מפגש אגב, כלל את שורת המחץ של השני: "לא נמאס לך מהחור הזה שם?".

"רוני דניאל מקצוען אמיתי. אין היום הרבה אנשים שעושים הרבה שנים תפקיד", מודה שוב גל למחלצו מתקופת האלמוניות היחסית, ומוציא משפט על עצמו, "כולם כולל אני עושים היום תפקיד שנתיים-שלוש ונהיים תזזיתיים. אני מאוד מעריך את אלה שמצליחים להתמקצע בתחום אחד".

- אתה משתעמם מהר?

- "אני תמיד מחפש אתגרים חדשים. כזה אני קופצני , ולא נינוח לטוב לרע. אני מנסה להתגבר על זה".

- "לילה כלכלי" זו חתיכת התמדה

- "ממש לא. כלומר עדיין לא. לילה כלכלי זו התחלה. זה שאני מחזיק מעמד בערוץ 10, במקום אחד כבר 7 שנים זה סימן שהשתפרתי, במיוחד לאור העובדה שלא קל במיוחד בתקופה האחרונה. המשבר האחרון השפיע על מצב הרוח ועל המורל ולמרות זאת המחויבות של האנשים לא פחתה ואנשים קמים בבוקר עם סכינים בין השיניים".

"זה לא אני שחציתי קווים אדומים"

תדמית הילד הטוב שיש לגל (אולי בזכות הכיפה הקונטרוורסלית אליה נשוב בהמשך), לא תמיד עמדה לזכותו כשזה הגיע לביקורות, בעיקר מצד אנשי תקשורת אך לא רק. זכורה במיוחד תלונת לשון הרע שקיבל מהעמותה לזכויות השוטרים בעקבות הסרט "רק תאיר יודעת" שעשה על רצח תאיר ראדה ז"ל, בתגובה על אמירותיו שנחשבו סנסציוניות. גל אמר שם בין היתר כי: "מדובר ברוצח לא מתוחכם הפוגש חוקרים פחות מתוחכמים ומשאיר ארבעה קורבנות".

גם כשעשה את הסרט המדובר "האישה העשירה בישראל" על שרי אריסון הוא זכה לביקורות חריפות על התכופפותו כביכול בפני דובריה ויועציה שדרשו ללוות את הסרט בכל פריים, אולם אז כתב הטיעון שלו בפני הברנז'ה דיבר בעד עצמו - הוא פשוט צילם אותם עושים את זה.

- נטען נגדך שבסרט על תאיר ראדה חציית קווים אדומים?

- "זה לא אני שחציתי קוים אדומים בסרט הזה, אלא גורמים אחרים. אני מילאתי את חובתי העיתונאית, ולמרות כל חיצי הביקורת אני לא ממצמץ ולא משנה מי עומד מולי. כשיש משהו שאני מאמין בו אני לא רואה ממטר. יש כרגע משפט שמתנהל וימים יגידו מה תהיה התוצאה, אבל אין לי ספק שאפשר והיה צריך לנהל את כל התיק הזה אחרת, וזה לא נעים לאוזניים של כל מיני גורמים. אני חי עם זה בשלום ושלם עם מה שעשיתי. זה שלמשטרה ולפרקליטות יש כוח והם יודעים להפעיל אותו כשהם רוצים זה לא מזיז לי. היו כל מיני הדלפות נגדי, נסיונות להפחיד ואיומים מרומזים ולא מרומזים. היועץ המשפטי בעצמו הוציא הודעה לתקשורת על פתיחת חקירה נגדי. אין לו במה להתעסק רק בסרט על תאיר ראדה ובשרון גל. מאז ההודעה הזו על פתיחת חקירה עברו שנתים ולא שמעתי מהם. כנראה שומרים את זה לפעם הבאה שארגיז אותם".

למרות שעבר זמן רב משידור הסרט, ניכר שהעניין עדיין בדמו: "אני הכרתי את ארגון המשטרה מקרוב. מדובר בארגון מאוד בעייתי", ממשיך גל. "הוא הפך להיות ארגון קידום על פי קשרים אישיים והרבה חוסר מקצועיות".

"מחובר ואוהב את ערוץ 10"

- מעניין לעניין - "לילה כלכלי" לא מרגישה כתוכנית ביקורתית במיוחד...

- "ביקרנו בתוכנית גורמים כלכליים. גם את העורכים שלי אף אחד לא עוצר. אנחנו מבקרים טייקונים. כשהגיע שטייניץ לתפקידו הנוכחי הרמנו גבה על המינוי, כשהיתה פרשת הנגיד עם שרי אריסון ביקרנו אותו, ועד היום יש לנו ביקורת גלויה על מהלך בו נגיד אומר לבעלת שליטה תדיחי את היו"ר שלך ולא מסביר לה עד הסוף למה".

- נשמע שאתה ממש מבין לליבה (של אריסון). אתה קרוב אליה?

- "אני מאוד מעריך אותה. היא עשתה עלי רושם מאוד חזק במפגשים שהיו לי איתה כשעשיתי עליה את הסרט. אני מעריך אנשים שאומרים מה שהם חושבים מבלי לפחד מריקושטים. אני לא אומר שבהתנהלות שלה עם הוצאת הספר הרוחני שלה היא לא היתה צריכה לשמור דברים לעצמה, אבל היא אמרה מה שהיא מרגישה ולא הכל כסף".

- אתה ידוע כמקורב של טלי בן עובדיה עורכת החדשות בערוץ 10. "הלשונות הטובות" בתעשייה טוענות שככה בכלל קבלת את "לילה כלכלי"...

- "אני לא ידוע כמקורב של אף אחד. אין לי מקורבים. יש אנשים שאני יותר קרוב אליהם ויש שפחות. אני עובד הרבה שנים במקום אחד, אני מכיר את כולם וכולם מכירים אותי, וכל עניין המקורבים מתאים למקומות אחרים".

- ועם כל ההצלחה, עוד לא קבלת שום הצעה מערוץ 2?

- "אני עובד בחברת החדשות של 10. אני מחובר ואוהב את ערוץ 10".

- אבל גם לראשי ערוץ 10 ברור ש"לילה כלכלי" עם תוספת של 22 בשלט היתה מניבה 17%, עכשיו יש לך 5-6% ביד. לא היית משלש?

- "אני מאוד מרוצה ממה שיש לי, ובואי לא נאבד את הראש. יש עוד דרך ארוכה. התוכנית הזו באופיה היא מאוד מורכבת. עד היום לא היתה כזאת תוכנית בטלוויזיה המסחרית. אם לא התעוזה שמאפיינת את החברה, את המנכ"ל שעומד בראשה (יוסי ורשבסקי), ראודור בנזימן (מנכ"ל חדשות 10) ואורי רוזן סמנכ"ל התוכן שחשבו על זה במקביל, זה לא היה בא לעולם".

- רגע, זה לא היה רעיון שלך?

- "של כולנו ביחד. הייתי כתב פלילים שנתיים ואז עבדתי בשישי עם שלח ודרוקר ובמקביל התחלתי להגיש פה ושם ויצא לי לעשות כמה מבזקי חצות, והמשבר הכלכלי היה בעצומו ואמרתי שמשבר זו הזדמנות .כשגלגלתי שיחה על זה עם אורי (רוזן), והתברר ששנינו חושבים פחות או יותר אותו דבר - שזו תקופה טובה לעלות תוכנית כזו".

"יש רבים שרוצים להופיע בתוכנית ויש הרבה אינטרסים"

- אז מה הלאה, לאן תוכנית כזו יכולה עוד להתקדם?

"יש לי המון רעיונות ותוכניות. יש לתוכנית הזו די.נ.אי מוצלח אבל גם אותו צריך לחדד. קחי לדוגמא את בלומברג, שזו רשת סופר מקצועית כלכלית עצומה. כשאני רואה איך בכל סוף מסחר בוול סטריט הם עומדים ומשדרים לכמה נקודות שידור בעולם בשידור חי, אני מקנא בהם. אלו הנקודות שאני מבין שיש הרבה מה ללמוד".

- זה מעניין כי זה פחות או יותר היה הכיוון הראשוני אליו הלכתם, ומאז פניתם לחומרים רכים הרבה יותר. בעיות בעיכול?

- "נכון. בהתחלה חשבנו כמה קהל יש לזה בארץ, אנשים שרוצים לשמוע ניתוחים וגרפיים ואג"חים. כל המושגים האלה שבאופן טבעי מרתיעים את שאר הצופים. עם זאת אנחנו לא מוותרים גם עליהם. מה שבטוח - למקום הצרכני לא נלך".

- אתה רומז למתחרה מהרצועה הדרומית ("תוכנית חיסכון" בערוץ 2)? אתה צופה בה?

- "אני לא צופה בה כמעט כי אלו בדיוק השעות שאני עובד בהן, אבל הם לא מתחרים שלי. הם משדרים ב-19:30, ואנחנו בלילה. אנחנו משדרים לקהלים שונים. בגדול אני חושב שזו אחלה תוכנית. בערוץ 2 יודעים לעשות טלוויזיה. אפילו שמתי לב לאחרונה שאנשים מאוד מוכרים שהופיעו בעיקר בלילה כלכלי, מופיעים גם אצלם בתוכנית. יש זליגה".

- מה, הם מעתיקים מכם?

- "לא יודע. כולנו רואים טלוויזיה".

- אז מה היתרון שלכם, ולאן אתם מכוונים הלאה?

"בעיקר להצליח ליצור תמונה גלובלית של שוק ההון במובן היותר מעמיק. אני לא יודע עד כמה זה מציאותי, אבל אני נורא רוצה להתחבר לאחד מקוי השידור של וול סטריט ולמצוא ישראלי שנמצא שם כדי לדווח בסגירה כי אנחנו משדרים בשעה מעולה מהבחינה הזו שזה בדיוק נופל על סגירת יום המסחר. אני מאמין שזה יעניין גם אנשים שלא משקיעים בבורסה. הרי מי שקיבל במשבר האחרון דוחות מקרנות הפנסיה וראה מינוס באחוזים הבין שיש כאן מה ללמוד. גם אני לומד כל הזמן. אני לא מתבייש לומר כי לא באתי מהתחום הכלכלי. אני לומד את החומר היטב לפני שידור".

- זה הרבה כוח להיות מנחה של תוכנית כלכלית. אין לחצים מכל מיני צדדים כמו גורמים פיננסיים אינטרסנטיים?

"יש רבים שרוצים להופיע בתוכנית ויש הרבה אינטרסים בכלכלה. אנחנו מנסים להיות עניינים וסלקטיביים ולהביא מוצר טוב לצופה כשהדגש הוא על שווקי ההון. כל יום צריך למצוא זוית מעניינת אחרת, וכל יום הצוות שובר את הראש".

מושל בלי כיפה

גל, כיאה למתקדם סדרתי, מקפיד לאורך כל השיחה שלא ליפול בלשונו. כשהוא נשאל מי העיתונאי שמהווה לו מודל הוא לא חושב פעמיים ונוקב בשמו של רפי רשף, אותו הוא מחליף בהנחייה פעם בשבוע. "מי שלא ראה אותו מגיע בבוקר לעבודה אחרי כל כך הרבה שנות טלוויזיה באיזה רצינות ומחויבות, לא ראה מקצוענות מימיו. אני מוריד את הכובע".

וגל אמנם הוריד את הכובע לאחרונה, יותר נכון את הכיפה. התו תקן הסרוג, שהיה מזוהה עמו יותר מכל, הכביד עליו וברגע אחד בלתי צפוי, הביא למיני סערה בביצה. אולם גם כאן, למי שלא מכיר את גל שלפני הרייטינג, צפויה הפתעה.

"לא גדלתי בבית דתי", הוא מסביר את המהלך. "אבל תמיד הרגשתי קרוב לשורשים ולדת. אז באיזשהו שלב התחזקתי ונחשפתי יותר לעולם הזה. זה קרה לפני כ-4.5 שנים. אני בד"כ הולך עם מה שאני מרגיש ולא מעניין אותי מה חושבים ומה אומרים. באותו אופן בדיוק, עברתי את התהליך ההפוך. בהדרגה".

"בתקופה האחרונה הרגשתי שאני לא נחלש מבחינה רוחנית ושלא נפגעה לי האמונה. פשוט זה נהיה עול והבנתי שאני מתחיל לזייף", הוא מסביר. "בשבועות האחרונים הרגשתי שאני כבר לא יכול לעשות שקר בנפשי, ואז אמרתי לעצמי שהכיפה מייצגת משהו. משהו שהוא גדול עלי, אז הורדתי אותה, אבל זה לא אומר שאורחות חיי השתנו בקיצוניות. יש הרבה אנשים שהם מתחזקים ואין להם כיפה על הראש. יש אנשים שרואים בזה תכלית הכל".

"ראית מישהו שלא רוצה פריים טיים?"

- למי היה הכי קשה לקבל את זה?

"אנשים מדברים. חלק מהציבור הדתי שאל מה קרה, ולהם הסברתי שאני לא מרגיש בשלב זה של חיי שאני מסוגל לשאת את המחויבות הזאת, ואם אתה מרגיש שאתה מעגל פינות, עדיף שתעזוב. אנשים חושבים ודינאמיים ועושים שינויים בהתאם למצבם הנוכחי. זה שהורדתי את הכיפה לא שינה אותי באופן קיצוני. אני עדיין רוצה עוד ללמוד ולהתעמק ולשאול שאלות".

- הטענה המרכזית שלהם היא שזה היה מתוך שיקול טלוויזיוני?

- "מה פתאום, כששמתי את הכיפה על הראש עשיתי את זה מתוך שיקול טלוויזיוני?".

- אז מה הלאה, אין תוכניות לפריים טיים, אולי אפילו למעבר של "לילה כלכלי" לשם?

- "ראית מישהו שלא רוצה? לגבי לילה כלכלי, לא ברור אם המוצר כמו שהוא יתאים לפריים טיים. כרגע טוב לי איפה שאני נמצא. אם יציעו לי אני לא מפחד מאתגרים חדשים, אבל בינתיים אני חושב שאנחנו מקדימים את המאוחר, אבל הכל יכול להיות בחיים. היופי הוא באקראיות".

- ומה עם קצת הומור, לא חסרה לך איזו פינה כמו של חיים הורוביץ ב"תוכנית חסכון"?

- "לא. שוב, אני מבין את הצורך להשוות אבל אנחנו שתי תוכניות שונות. הם כנראה עשו את השיקולים שלהם והגיעו למסקנה שזו שעה שככה זה צריך לעבוד כדי להצליח בה. מנחם הורוביץ הוא חבר טוב ומשעשע אותי לראות אותו שם".

אין לי ספק שאפשר והיה צריך לנהל את תיק תאיר ראדה אחרת, וזה לא נעים לאוזניים של כל מיני גורמים. אני חי עם זה בשלום ושלם עם מה שעשיתי. זה שלמשטרה ולפרקליטות יש כוח והם יודעים להפעיל אותו כשהם רוצים זה לא מזיז לי. היו כל מיני הדלפות נגדי, נסיונות להפחיד ואיומים מרומזים ולא מרומזים

אני מאוד מעריך את שרי אריסון. היא עשתה עלי רושם מאוד חזק במפגשים שהיו לי איתה כשעשיתי עליה את הסרט. אני מעריך אנשים שאומרים מה שהם חושבים מבלי לפחד מריקושטים. אני לא אומר שבהתנהלות שלה עם הוצאת הספר הרוחני שלה היא לא היתה צריכה לשמור דברים לעצמה, אבל היא אמרה מה שהיא מרגישה ולא הכל כסף

אני לא צופה כמעט ב'תוכנית חיסכון' כי היא משודרת בדיוק בשעות בהן אני עובד. אבל הם לא מתחרים שלי. בערוץ 2 יודעים לעשות טלוויזיה. אפילו שמתי לב לאחרונה שאנשים מאוד מוכרים שהופיעו בעיקר בלילה כלכלי, מופיעים גם אצלם בתוכנית...מה שבטוח - למקום הצרכני לא נלך