מגרש הרוסי

ערוץ 9 ממשיך לייצר כותרות, ולא רק לקהל הרוסי. מנכ"ל הערוץ לאוניד בלחמן, בראיון מיוחד ל-nana10, מסביר למה הרוסים הרוסים על חדשות, איך זה שהישראלים הותיקים עדיין לא גילו את הערוץ, ולמה צריך להפסיק מיידית את צילומי "הישרדות". רומן רוסי, בלי המשכים

ערוץ 9 שוב עלה בשבוע שעבר לכותרות עם החלטת החברה להקים חטיבת חדשות עצמאית ולהתנתק מחדשות ערוץ 2 ומנווה אילן. המהלך שולב בשכירת שטח במגדל היובל בתל אביב, בו ירוכזו תחומי ההפקה, החדשות וההנהלה לצורך איחוד משרדי הערוץ בתל אביב. ההחלטה שלא לחדש את חוזה העבודה מול חברת החדשות של ערוץ 2 העלתה מחדש את השאלה לאן בדיוק מכוון הערוץ שעד לפני שנים לא רבות נחשב לבעל סיכויי שרידה נמוכים, אך עשה קפיצת מדרגה משמעותית בשנתיים האחרונות.

המעבר הנוכחי הוא רק קצה הקרחון של אחת השנים התוססות בחיי הערוץ הרוסי, הנחשב הרביעי בגודלו ברייטינג, אך בדיוק כמו המפלגות הפונות לאותו מגזר - הוא כבר מזמן לא מסתפק בכך. בראיון מיוחד ל-nana10 מסביר מנכ"ל הערוץ לאוניד בלחמן, למה הוא לא שוקט על השמרים.

- למה להפיק חדשות לבד, לא הייתם מרוצים מחדשות 2?

"אנו מרוצים משיתוף הפעולה עם ערוץ 2, ונמשיך לשתף פעולה רק בצורה מצומצמת יותר. אנחנו נקבל חומרים מערוץ 2 ונערוך את מהדורת החדשות לבד. עצם העובדה שנאלצנו לשבת בנווה אילן צמוד לחברת החדשות גרמה לנו להוצאות גדולות".

- זו לא אחריות גדולה מדי, לא צעד קיצוני קצת בתקופה של משבר כלכלי?

"אנחנו מרגישים שזו אחריות מאוד רצינית אבל לא גדולה מדי. זה לא נכון לחשוב שהיינו מנותקים מהפקת חדשות קודם. אישור טאלנטים, גיוס כוח אדם-היינו שותפים לזה. מאיפה את חושבת שחברת חדשות יכולה לבנות מערך שכולו רוסי".

- איך תדאג להפרדה בין המחלקה המסחרית למערכת החדשות, אתה מודע לתדמית הבעייתית שיש לכם בנושא...

- "ראשית, אנחנו לא מקימים חברת חדשות אלא חטיבת חדשות. הרגולטור השקיע חצי שנה ללימוד כל הנושאים הרלוונטים ואנו נעמוד בכללים האלו".

- ובכל זאת, היו כבר כמה פרסומים (בראשם חשיפת רביב דרוקר בערוץ 10) על מרואיינים שאילצתם אותם לשלם עבור האייטם, שקשה לכם לא לערב את המחלקה המסחרית?

- "פרסומים היו אבל העניין לא היה".

- אז למה לא תבעתם תביעת דיבה?

- "היה נסיון של איש מכירות זוטר להבטיח משהו. זה הטבע שלהם, להבטיח את מה שיש וגם את מה שאין על מנת להביא תקציבים. אך היה מדובר בניסיון בלבד מאחר וכאשר הגיעה אליי התלונה, העניין ירד מהפרק ואיש המכירות ננזף ומצטער עד היום".

"הרפורמה לא תצא לדרך"

אחת המלחמות הגדולות ביותר של בלחמן התנקזה השנה למאבק מול משרד התקשורת ורצונו לעגן ברפורמות את עניין הפרסום בכבלים ובלווין. בלחמן התנגד נחרצות לאפשרות שעוד ערוצי נישה יהנו מהאפשרות לקבל נתח מעוגת הפרסום, מבלי להכלל בחבילה הצרה הבסיסית, שתבטיח לו גיבוי כלכלי נאות.

- אתה יצאת נגד הרפורמה בכבלים ובלווין, למה בעצם?

- "התחילו לתכנן את הרפורמה כדי שהצופים ישלמו סכומים נמוכים יותר לכבלים והלויין. כנגד זה הם יקבלו היתר לשדר פרסומות בפלטפורמות שלהם. בערוץ 9 מנסיונינו ומפעילותינו בארה"ב אנו יודעים שהצופה מרכיב את החבילה לפי רצונו. עלות החבילה הרגילה והמספקת 15 $ ועלות החבילה המפוארת שכוללת בתוכה 50-150 ערוצים לא עולה יותר מ30-35$. גם אני מאמין שהרפורמה לא תקרה בסוף. הפלטפורמות השונות יעשו הכל כדי לשמור על הסכומים הגבוהים. והם יעשו את זה בהעלאת המחיר למנוי או בהקטנת החבילות".

- אתה לא אומר את זה רק כי אתה כבר מפרסם בערוץ ועוד מפרסמים יהוו לך מתחרים רציניים?

"זו פגיעה בערוץ 9 כמו בערוצים 2 ו-10. בשנים האחרונות השוק גדל בצורה זניחה. הפקת טלוויזיה זה לא דבר זול וגם ככה אין מספיק כסף לכולם. אמנם המפרסם שעבד עם העיתונות הכתובה יוכל בתקציבים נמוכים יותר לפרסם בטלויזיה אבל גם התקציבים האלה מוגבלים".

"נביא גם קהלים נוספים"

אחת הבעיות שדווקא לא עוברת עם הזמן היא תקרת הזכוכית של צופי הערוץ. קהל היעד המרכזי שלהם, בני הדור השני או השלישי של העלייה הרוסית הגדולה מתחלקים לקבוצות רבות, וברובם אינם מרותקים לשידורי הערוץ, למעט משדרי החדשות. הצעירים, יותר ויותר מעדיפים לשאוב את המידע ואת הבידור מהאינטרנט והבעיות החברתיות הייחודיות לעולים, או תרבות ההמונים הרוסית, לא ממש מדברות אליהם.

זאת בדיוק הסיבה שערוץ 9 שם לעצמו לו כמטרה כבר לפני שנתיים גיוס קהל צופים צעיר, בין אם ברכישת תכנים הפונים לקהל צעיר ובין אם באימוץ פרויקטים חברתים-שיווקים כמו מתן חסות לפסטיבל "מרוסיה באהבה". כל זאת לצד השקעה הולכת וגוברת של משאבים באינטרנט.

אולם כאמור, מבחינת שיעורי הצפייה, חדשות פלוס (מהדורות החדשות של הערוץ) הן העוגן של ערוץ 9. באירועי שיא, כגון בחירות, מלחמות ופיגועים, הרייטינג של חדשות פלוס נגע לא אחת ב-7% מכלל משקי-הבית היהודיים. אולם, בשאר שעות היום, בכללן הפריים טיים של אחרי החדשות, הנתונים נמוכים בהרבה ומגרדים את תקרת החמישה אחוזים במקרה הטוב.

עם זאת, הנהלת הערוץ מתגאה בנתוני ה-share הגבוהים של הערוץ. כלומר, באחוז הצופים מקרב קהל-היעד (עולים בני 18 ומעלה), אשר צופים בערוץ, כאשר מדליקים את הטלוויזיה. כאשר התוכניות הנצפות ביותר בערוץ הן כאמור תוכניות החדשות, מה שמחזיר את הגלגל לתחילת הראיון.

- לאן הערוץ מכוון בעתיד הקרוב?

- "אנחנו נמשיך להתפתח ולשמור על הקהל הקיים ,להביא קהלים אחרים נוספים".

- אבל מי שצופה בכם בסופו של יום הם הם העולים...

- "הערוץ פונה קודם כל לרוסים ונמשיך להשקיע בקהל הזה. ראינו שבעת שידור של תוכן מתורגם קיים גידול קהלים שונים ברייטינג של הערוץ. כרגע מרבית הכוחות מושקעים בהקמת חטיבת החדשות וקונסולידציה של כל המחלקות של הערוץ תחת קורת גג אחת. שזה בעצם כמו להקים ערוץ חדש. אנחנו סוגרים חוזים לרכישת ציוד. אנחנו עובדים על תוכניות וסדרות חדשות שכרגע אני לא מעוניין לפרט אותם".

"בשוק הרוסי יש תחרות רבה. יש לפחות שישה ערוצים משודרים מרוסיה ומאוקריאנה .ערוץ 9 בפריים טיים מגיע ל-share של 14% בין כל הערוצים המסחריים בכלל משקי הבית".

"אינטואיציה עולה כסף"

אחת המטרות שסימן לעצמו בלחמן השנה היתה גריפת מפרסמים מערוץ 10, זאת בהמשך למגמה בה התגאה ב-2007, שהעידה על איזון ועליה משמעותית בתקציבי הפרסום של הערוץ. הקמפיין, שהופיע באתרי הפרסום והמדיה, פנה לקהל היעד הרלוונטי וניסה לשכנע את המפרסמים שרק בערוץ הרוסי נמצאת הנשיה האמיתית. "ערוץ 10 הוא ערוץ 2 השני", טען הקמפיין.

- יצאת במתקפה שיווקית קשה נגד ערוץ 10 כשיש מולך עוד ערוצי נישה רבים שמהווים לך תחרות?

- "אני לא תוקף אף אחד. יצאנו עם קמפיין אשר מזכיר למפרסם היכן הכסף שלו יעבוד טוב יותר ובאיזה ערוץ משתלם לו יותר להשקיע תקציבי פרסום. ערוץ 9 מציע למפרסם קהל חדש ובלעדי של דוברי רוסית שאינם צופים בערוצים 2 ו-10".

- אם ככה, צריך לסגור את ערוץ 10 לדעתך?

"לא. אני נגד סגירת ערוצים. אבל אם במשך 8 שנים הערוץ לא מצליח להתאזן תקציבית, זה לא הגיוני. בזמנו מקימי ערוץ 10 הצהירו שבכוונתם להגיע לקהלים אחרים מלבד אלה של ערוץ 2 ,זה לא קרה וזו בעיה אמיתית".

- אז מה היית עושה במקום מקבלי ההחלטות בערוץ?

- "הייתי בודק תוכן והוצאות תוכן. מפסיק את הפקת העונות של 'הישרדות' שלא מצדיקות את עצמן. בודק איזו תועלת מביא פרויקט כזה או אחר לפני שיוצאים איתו לדרך. טלוויזיה זה עסק מקצועי ומחושב ואינטואיציה עולה כסף. הייתי פונה יותר לקהל הרוסי, ואנחנו בערוץ 9 יודעים איך עושים את זה".

- מה הקהל הרוסי אוהב לראות?

- "לא בכדי הלכנו על הקמת חטיבת חדשות. לפני שערוץ 9 עלה לשידור בסתיו 2002, דוברי השפה הרוסית בארץ היו חיים יותר במציאות של מה שקורה ברוסיה ובסנט פטרבורג מאשר מה שקורה בשדרות ובת"א. החדשות והאקטואליה זה מה שמבדל אותנו מהערוצים המשודרים מרוסיה. אנחנו בתחרות קשה עם הערוצים הרוסים כי הכוכבים הידועים לקהל חיים ברוסיה. אנחנו מביאים את הסדרות הטובות והחדשות ביותר ומפיקים בעצמנו בידור במינון הנדרש".זה הקלף המנצח שלנו".

- ומה עם קצת בידור, סאטירה לא הולכת אצל הקהל הרוסי?

- "סאטירה היא ז'אנר קשה, אני חולם על זה וכנראה נעשה את זה אחרי קיץ. אני מאמין שנגיע לזה בשנה הקרובה".

- אתם מרויחים או מפסידים?

- "אנחנו מאוזנים פלוס ברמה התפעולית".

במקום מנכ"ל ערוץ 10 הייתי מפסיק את הפקת העונות של הישרדות שלא מצדיקות את עצמן. טלוויזיה זה עסק מקצועי ומחושב ואינטואיציה עולה כסף. הייתי פונה יותר לקהל הרוסי, ואנחנו בערוץ 9 יודעים איך עושים את זה

הרפורמה שהוצעה היא פגיעה בערוץ 9 כמו בערוצים 2 ו-10. בשנים האחרונות השוק גדל בצורה זניחה. הפקת טלוויזיה זה לא דבר זול וגם ככה אין מספיק כסף לכולם

היה נסיון של איש מכירות זוטר להבטיח משהו. זה הטבע שלהם, להבטיח את מה שיש וגם את מה שאין על מנת להביא תקציבים. אך היה מדובר בניסיון בלבד מאחר וכאשר הגיעה אליי התלונה, העניין ירד מהפרק ואיש המכירות ננזף ומצטער עד היום