"ידיעות" מצטרף לקיצוצים

יום לאחר "מעריב", "ידיעות" מצטרף ומקצץ אף הוא במשכורות העובדים. אלו מתווספים לגל הפיטורים הראשון, להורדות שכר משמעותיות במשרדי הפרסום, ולסגירת "הצופה" בשבוע שעבר. 2008 הסתיימה, המשבר כך נראה, רק בעיצומו

עיתון "ידיעות אחרונות" צפוי לקצץ בשבוע הקרוב במשכורות העיתונאים, כאשר לפי הערכות הקיצוץ צפוי לעמוד על 12%-5% מגובה המשכורת באופן מדורג לפי רמת ההכנסה של העיתונאי. עובדי העיתון טרם קיבלו הודעה בנושא, אולם בכירי המערכת והוועד הפועל בעיתון מודעים לצעדים הצפויים. מי שמייצג את עיתונאי העיתון בנושא הקיצוצים הוא עורך הדין בני כהן. בנוסף, מתקיימות בימים האחרונים שיחות בין נציגי הוועד להנהלה, על מנת למנוע את הקיצוצים. עדיין לא ברור האם עובדי ynet ייכללו גם הם בהורדת השכר הצפויה. לפי הערכות כמה מהעיתונאים גם צפויים להיות מפוטרים.

התכנון הנוכחי מדבר על קיצוץ רק למי שמשכורתו גבוהה יותר מ-10,000 שקל בחודש, כאשר הנהלת העיתון מבקשת לקצץ גם במשכורתם של כ-60 עיתונאים, אשר חתומים על הסכם עבודה קיבוצי. בעיתון יש יותר מ150 עובדים נוספים אשר חתומים על חוזים אישיים. יו"ר ועד העיתונאים בידיעות וממלאת מקום יו"ר בית סוקולוב, יהודית יחזקאלי, אמרה בתגובה כי: "הקיצוצים לא צריכים לחול על העיתונאים בשום אופן משום שמדובר בסקטור שלא העלו את משכורתו במשך שנים רבות". מידיעות טרם נמסרה תגובה.

"ידיעות אחרונות" החליט על קיצוץ בהוצאות בסוף חודש אוקטובר. העיתון החליט אז על קיצוץ המוערך ב-15%-10% מהוצאותיו, כאשר הקיצוץ צפוי להגיע גם מהצד המערכתי של העיתון וגם מהצד המסחרי שלו. באותה העת נעשתה פנייה למנהלי המחלקות השונות, ובה הם התבקשו להגיש תוכנית לקיצוץ בתקנים המוקצים להם. כמה מהעיתונאים המועסקים בעיתון פוטרו, וביניהם כתב הפלילים הוותיק, בוקי נאה, שעבד בעיתון זה כ-20 שנה, רכז הכתבים, אודי רבינוביץ' והכתב יובל יועז.

גלובס מפטר, הצופה סוגר

"ידיעות אחרונות" הוא רק אחד מגורמי מדיה רבים אשר מקצצים ומפטרים בתקופה האחרונה: רק אתמול הודיעו עורכי "מעריב" ומנכ"ל העיתון לעובדים על קיצוץ של 20%-5% במשכורות. זאת, לאחר שכבר פוטרו עשרות עובדים מהעיתון בחודשים האחרונים ורבים מאלה שנשארו כבר ספגו הורדה בשכר לצד עלייה בכמות העבודה שעליה הם מופקדים. "מעריב" נמצא בקשיים כלכליים משמעותיים: את תשעת החודשים הראשונים של 2008 סיים העיתון בהפסד תפעולי של 55 מיליון שקל, וההפסד הנקי לתקופה קפץ ל-71 מיליון שקל. בנק הפועלים, המחזיק בנאמנות ב27% ממניות העיתון, דרש ממנו לבצע קיצוץ נוסף של 4 מיליון שקל בחודש, שמשמעו כרבע מההוצאות על כוח אדם.

בדצמבר האחרון נסגר העיתון הוותיק "הצופה", שיצא לאור במשך 71 שנה. 11 מעובדי העיתון פוטרו וכמה נוספים שולבו בעיתון מקור ראשון השייך גם הוא לקבוצת הירש מדיה שבשליטת שלמה בן צבי. בין המפוטרים היה גם העיתונאי הוותיק, מאיר עוזיאל. עיתון נוסף של הירש מדיה הנמצא בסכנת סגירה הוא "ביזנסוויק" ישראל: גיליון שהיה אמור להתפרסם בדצמבר לא יצא לאור, וגורם בהירש מדיה אמר אז כי בקבוצה מעוניינים להכניס שותף לעיתון או למכור אותו. "ביזנסוויק" יצא בישראל בתחילת 2008, כאשר יותר ממחצית החומרים המפורסמים בו מתורגמים מהעיתון הבינלאומי. העיתון מפורסם מדי שבועיים בימי חמישי. הירש מדיה מחזיקה גם בעיתון "מקור ראשון", אשר החליט באחרונה על תוכנית הבראה והתייעלות לפיה 12% מ-400 העובדים יפוטרו.

העיתון הכלכלי "גלובס", שבשליטת איש העסקים אליעזר פישמן (66% מהאחזקות), פיטר בנובמבר כמה עשרות עובדים, כשלפי הערכות מדובר בסך הכל של כ-40 עובדים מכל חלקי העיתון. במכתב ששלח באותו השבוע מנכ"ל העיתון, איתן מדמון, לעובדים, נכתב: "התחלנו מהלכי התייעלות שונים, ובין היתר מתוכנן צמצום במצבת העובדים. אנחנו פועלים כמיטב יכולתנו לכך שהפגיעה בעובדים תהיה מינימלית". במכתב ציין מדמון כי הסיבה להתייעלות היא המשבר הכלכלי והמיתון הקרב.

הקורבנות הבאים: הטאלנטים

צעדי הקיצוץ לא פסחו על זכייניות הטלוויזיה: זכיינית ערוץ 2, קשת, החליטה על קיצוץ של כ-15% מהוצאותיה כאשר הקיצוץ ייעשה גם מפעילות שוטפת, מהוצאות על לוח השידורים וכן מתקציב הרווחה של החברה, למשל על ידי ביטול הנופש השנתי. בכירים בערוצים אמרו ל-TheMarker כי השלב הבא הוא פתיחת חוזי הטאלנטים, שעלולים לרדת בשיעורים של 10%-30%. אתר מקו של קשת פיטר כ20 מתוך 120 עובדיו כחודש וחצי לאחר שעלה לאוויר.

גם הזכיינית הנוספת של ערוץ 2, רשת, נקטה בצעדי ייעול: רשת קיצצה שיעור של 12%-5% משכר הבכירים המועסקים על ידה. גם ערוץ 10 הודיע על התייעלות: במהלך נובמבר הודיע הערוץ כי הוא "פותח בשורת צעדי התייעלות, בראשם קיצוץ בשכר העובדים הבכירים. כמו כן יצמצם הערוץ את ההוצאות על הפקות עתידיות באמצעות צמצום עלויותיהם של פרויקטים מתוכננים". הערוץ קיצץ בשכר של כל עובד אשר מרוויח יותר מ-10,000 שקלים.

הזכייניות גם מפחיתות את ההוצאה על תוכן, מבטלות ומקפיאות הפקות: רשת ביטלה כמה הפקות שביניהן "ביג אין ג'אפאן" (תוכנית בידורית שבה מתמודדים המשתתפים בתוכניות בידור יפאניות), תוכנית תיעודית בהנחיית עינת ארליך - "עד סוף העולם" - ותוכנית תיעודית נוספת שהיתה אמורה לעסוק באלימות. בקשת ובערוץ 10 שוקלים מחדש את הלוח המתוכנן וכבר נודע על מספר ביטולים והקפאות של תוכניות, למשל העונה השנייה של "היפה והחנון" בערוץ 10.

ערוץ מוסיקה 24 פיטר בנובמבר כרבע מעובדיו: הערוץ פיטר כ-12-10 עובדים מתוך 40 עובדים קבועים. מנכ"ל הערוץ, דן תדמור, אמר כי "לאור המצב הכלכלי המידרדר ואי הבהירות הרגולטורית בנוגע לערוץ, נוקט ערוץ 24 בצעדי התייעלות מתחייבים".

עוד בתקשורת

עוד ב-Themarker