חדר מלחמה

ערוץ 1 מגייס את גאולה אבן לחזית הדרומית, ערוץ 10 נצמד לשלח ודרוקר ולגיא זוהר, וזכייניות ערוץ 2 "עומדות על זכות הציבור לראות גם שידורים רגילים". נלחמים על החדשות

המלחמה בדרום לא תפסה את רשתות התקשורת השונים עם המכנסיים למטה, בין היתר משום ההכנות לבחירות, במסגרתן לפחות מנטלית, לוח השידורים כבר נכנס למוד של שינויים בלתי צפויים. עם זאת, במקום תמרונים וראיונות שטח של הכתבים המדיניים - פוליטיים (לרינה מצליח, איילה חסון ורביב דרוקר התווספו קצת שעות שינה), הפרשנים והכתבים הצבאיים נאלצו לעבור סדרת התפכחות מהירה ולשדר מסביב לשעון. את ההפתעה הלא לגמרי בלתי צפויה, סיפקה בפרוץ המלחמה דווקא רשות השידור שהחזירה ל"מבט" אחוזי רייטינג נאים. "מהרגע הראשון אנחנו ערוכים מצוין", אומר אריה שקד, מנהל קול ישראל. "היינו הראשונים לעלות לשידור, והכתבים היו כבר פרוסים בכל המקומות". שקד מוסיף כי "באופן מיידי פתחנו גל פתוח והורדנו את תוכנית הספורט לטובת אזרחים שירצו לדבר עם ירון אנוש. גם ברדיו נערכנו במהירות הזק וברשת גימל החלטנו על מבצע משלנו במסגרתו אנחנו מורידים אומנים לדרום, הם מופיעים ואנחנו משדרים".

ואכן, לוח שידורים המיוחד בעקבות האירועים בדרום הכניס את רוממה לכוננות ספיגה הכוללת מבזק כל שעה עגולה והקפצה מיוחדת של עד לא מזמן מגישת "יומן", גאולה אבן לתכנית מיוחדת תחת השם "חזית דרומית", בצמוד לעודד שחר. התוכנית תשודר בכל ערב בשעה 19:00 ועד 21:00. במסגרת התוכנית, מבטיחים בערוץ, תשולבנה מידי יום בתכנית פינות קבועות: "כך היה"-אקטואלית לאירועי היום, פינת "סיכום עולמי"-שתבחן את האופן בו מסקרת התקשורת העולמית את ארועי היום ופינת ספורט ועוד. בנוסף, אומרים ברוממה, בימים הקרובים תעלה בערוץ גם "חשיפה לדרום"-תכנית בידור בשידור חי לטובת תושבי הדרום. ובלילה מכינים שם מהדורה מורחבת של "מהיום למחר" ושידור סרטי קולנוע וסדרות רכש (CSI, חוק וסדר וכד'). ומה עם הבחירות? בעניין זה מסרבים בערוץ להתחייב ומבטיחים שרק במידת האפשר ישובצו המגזינים הקבועים: "שווה מחשבה", המירוץ לראשות הממשלה, "מסיבת עיתונאים", "דיוקן" ועוד.

ערוץ 2: כוננות אונליין

"אנחנו בכוננות באונליין" אומר אבי וייס מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, כל הכתבים יצאו לשטח וישנים שם, כל זאת כדי שנוכל לשדר מ-7 בבוקר עד עד חצות וחצי. "הרעיון הוא שכל הזמן ישנם שינויים תוך כדי תנועה ואנחנו מחליטים בכל רגע נתון אם להמשיך לשדר או לרדת ולפנות מקום לשידורי הזכייניות". ואילו אצל קשת ורשת, זכייניות ערוץ 2, מנסים בימים אלו בעיקר לנווט תוך ההוראות שהם מקבלים מחברת החדשות ובהתאם לשינויים. ואכן, גורם בתעשייה מבהיר כי נושא המאבק על שידורים "ביטחוניים" או חזרה ללוח השידורים הופך בימים אלו למתוח במיוחד. "את המפרסמים הרבה פחות מעניין מה שודר, אלא כמובן כמה צפו במשדר", אומר אותו גורם, "אבל למזלנו החדשות בימים אלו מקבלות רייטינג נאה כך שלא בטוח כך שאנחנו לא בלחץ".

ככל שהדברים תלויים בזכייניות, הנפגע הפוטנציאלי העקרי מהמבצע הוא כמובן הפריים טיים המתחיל מיד אחרי החדשות. כך לדוגמא, ביום הלחימה הראשון הוא לא נפגע, וקשת "ניצלה", אך כבר ביום ב' נחתכה התוכנית החדשה "מלחמת העולמות" לטובת מבזקי חדשות, עובדה שהסבה לא מעט כאב ראש לזכיינית. בגדול, הזכייניות נאבקות בימים אלו בשתי חזיתות, האחת - הארכת משדר המהדורה המרכזית, בין היתר על מנת לצמצם נזקים בהמשך השידור, והשניה - תפילה לשמיים ששום אירוע ביטחוני לא יפתיע ויקטע אותו. עמדתן הרשמית של הזכייניות היא שהן "עומדות על זכותם של הצופים לראות חומרים שהם לא ביטחוניים".

ערוץ 10: שלח ודרוקר

בחדשות 10 הכריזו השבוע על פריסה מוגברת ומלאה בדרום הארץ ומוכנות לפריצה לשידור בכל רגע נתון. ביום שבת, מיד עם פרוץ המבצע, פתח הערוץ בסדרת משדרים חיים בהגשת נסלי ברדה, טלי מורנו, רפי רשף, אושרת קוטלר, מיקי חיימוביץ ויעקב אילון. תוכנית הבוקר הוחלפה מאז יום א' במשדר חדשותי מורחב בהגשת טלי מורנו ודב גילהר עם סיכום אירועי הלילה ושידורים חיים של כתבי החברה מהשטח. הערכות נוספת היא בגזרת חדשות אחה"צ, לטובתה גייס הערוץ את רביב דרוקר ועופר שלח שינחו בין 16.00-17.00 תוכניות יומית, בנוסף לזו שבשישי. את התוכנית תערוך רותם שדה. מיד אחריהם תשודר תוכניתו תוכניתו של רפי רשף שהורחבה לשעתיים.

בחדשות 10 החליטו גם כי תוכניתם של לונדון וקירשנבאום תקוצר ותשודר בין 19.00-19.45, כך שהמהדורה המרכזית תתחיל כבר ב- 19.45 ותוארך עד 21.00. במקרים של התפתחויות בלחימה שמתרחשות בשעות הערב המאוחרות, כמו יום ב' לדוגמא, על גיא זוהר תוטל המשימה להגיש את משדר החדשות החי, בנוסף לתכניתו "היום שהיה" המסכמת בכל לילה את אירועי היום.