מדגמנים קומבינה: בדיקת "חוק הדוגמניות"

דוגמניות רזות מאוד היו אמורות להוציא אישור רופא על מנת לוודא שהנתונים שלהן תקינים. בפועל, זה לא ממש קורה. חדשות ערוץ 10 שלחו דוגמנית שמדד מסת הגוף שלה קטן ממה שצריך והיא מנסה לקבל עבודה

יאנה גור
יאנה גור | צילום: צילום מסך

במדינת ישראל יש חוק חדש: אסור להעסיק דוגמנית רזה מידי שה-BMI שלה מתחת לתקן. כבר שלושה חודשים שהחוק הזה קיים. אבל מבדיקת חדשות 10, מתברר שיש הרבה דרכים לעקוף אותו, ויש גם מקרים בהם בכלל מצפצפים עליו. אז כמה קל לעקוף אותו? ה-BMI מחושב על פי נוסחה מתמטית פשוטה: משקל הדוגמנית חלקי הגובה בריבוע. התקן שנקבע בחוק הישראלי הוא 18 וחצי. גייסנו דוגמנית צעירה בשם סיגל, שמדד ה-BMI שלה הוא 16 וחצי. שלחנו אותה אל הסוכנים שם אומרים לה שהמדד לא תמיד רלוונטי. לא כל חברת אופנה דורשת אישור רופא ואם אכן תגיע דרישה כזו יש גם דרך יצירתית לרמות את המדד: להשמין בקילו או שניים ממש לפני הבדיקה.

במפגש השני בסוכנות אחרת שם דווקא מתרשמים מהגזרה של הדוגמנית הדקיקה. ממליצים לה אפילו שלא תעלה במשקל וגם נותנים דוגמה. מצאנו גם צדיקים: סוכנויות שמצייתות לחוק כלשונו. סוכן שמזהה שמדובר בדוגמנית רזה מידי, דורש ממנה לעלות במשקל בתמורה לייצוג. הסוכנים בסוף רוצים לייצג דוגמניות, האחריות היא בכל מקרה על מי שמזמין את הדוגמנית, אבל המצב הוא כזה בו הסוכניות ממליצות לדוגמניות שלהן איך לרמות במשקל. "הכל נראה אותו דבר", אומרת הדוגמנית יאנה גור, "זה לא מביא לשינוי אמיתי. החוק רק בלבל את כולם, הקטלוגים והתצוגות הם בדיוק אותו דבר". יש כבר התפתחות בעקבות הכתבה: יוזמי החוק מופתעים, ביניהם חבר הכנסת דני דנון, שטוען כי יחמירו את האכיפה.