מפגינים פלשו לבית נטוש שאמור לשמש לפעילות תרבותית בת"א

עשרות פעילי מחאת האוהלים פלשו לבניין נטוש ברחוב פרוג בתל אביב במטרה להפוך אותו לסקווט. בין הנוכחים במקום דפני ליף, דב חנין, צוותי תקשורת ושורה של אמנים ואקטיביסטים

דפני ליף
דפני ליף | צילום: נמרוד צוק

ההפגנות למען צדק חברתי מגבירות הילוך: בשעות אחר הצהריים (שני) פלשה קבוצה של מפגינים, בהם גם מנהיגי "מחאת האוהלים" וחברי כנסת, לבניין אשר שייך לעיריית תל אביב ברחוב פרוג בעיר. הבניין אליו פלשו במטרה להפכו ל"סקווט" (בניין נטוש שמתיישבים בו) הוקם בשנת 1938 על מגרש שנתרם לעירייה, לטובת הקמת מבנה לפעילות תרבותית וקהילתית. 

 

הבניין, שנבנה בסגנון הבאוהאוס ושטחו כ-3000 מטר, שימש כבעבר כבית ספר, מכללה ומעונות לנערות. הבית עומד מוזנח מאז שנת 1999, והעירייה טוענת כבר שנים שתשתמש בו למגוריי סטודנטים, אך לא עושה זאת. היום כאמור החליטה קבוצת צעירים בשנות השלושים לחייהם להחזיר את המבנה לייעודו כחלל לפעילות תרבותית וקהילתית, כחלק מגל המחאה המתעורר ברחבי הארץ.

 

בין הפולשים ניתן למצוא את דפני ליף, אחת ממנהיגות המאבק, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, דב חנין ועוד מספר אמנים ואקטיביסטים. האמנים אף הפכו את אחד מהחדרים בביניין לחלל תצוגה לאמנות, אותו הם מכנים "מוזיאון תל אביב", בהתרסה כנגד המוזיאון העירוני המוכר.

 

"אנשים באים ומחזירים לציבור מבנה ששייך לו"

דב חנין אמר לנענע 10: ״אני מברך על היוזמה, זה שטח ששנים עמד נטוש והוזנח על ידי העירייה, וזה נהדר שאנשים באים ומחזירים לציבור מבנה ששייך לו. אני לא רואה בזה פלישה אלא שחרור של השטח, לא מדובר בבניין בבעלות פרטית אלא בשטח בבעלות העירייה שבעצם שייך לציבור, לתושבי תל אביב, אבל הציבור לא נהנה ממנו. יש בתל אביב מאות מבנים כאלה, והמדיניות של ראש העירייה היא למכור אותם ליזמים שיבנו מגדלים של 60 קומות. זה אמנם מכניס לה המון כסף ויש בזה הגיון כלכלי, אבל מהסוג ההפוך לזה שהאנשים שנמצאים פה דורשים".

 

פעיל אחר תקף את ראש העירייה בתל אביב, רון חולדאי, וטען כי הוא רוצה שהעיר תהיה של עשירים בלבד והצעירים יעזבו. "חולדאי לא מבין שתל אביב בלי הצעירים היא לא תל אביב", אמר. המארגנים ציינו כי הם אינם מתכוונים לתבוע בעלות על הבניין, אלא רק לאלץ את העירייה להוציא לפועל את ייעודו המקורי. הם טענו כי העירייה מתכננת להמשיך להזניח את המבנה, עד שלא יהיה ניתן לשפץ אותו, ואז תוכל למכור אותו ליזמים.

 

הבית
הבית | צילום: נמרוד צוק