דוד גרוסמן: "המחשבה לעזוב את ישראל סותרת את כל מה שאני מאמין בו"

בראיון מיוחד שהעניק הסופר לחדשות 10 אומר דוד גרוסמן כי האפשרות לעזוב את ישראל אכן עלתה אך רק "כדי להיפסל". בנוסף, הביע גרוסמן פסימיות בדבר שלום אמת בין ישראל לפלסטינים

דוד גרוסמן
דויד גרוסמן | צילום: חדשות 10 צילום מסך

(07:19 דקות)

הסופר דוד גרוסמן מגיב בראיון מיוחד לחדשות 10 לדברים שאמר במסגרת ראיון שהעניק לרשת הטלוויזיה BBC. לדבריו, הוא אכן אמר כי הוא שקל לעזוב את ישראל אך התקשורת הוציאה את דבריו מהקשרם ואף היה בפרסומים חוסר דיוק. בראיון הוא אף מביע את דעתו על המצב המדיני והאפשרות לשלום אמיתי עם שכנותיה של ישראל.

 

גרוסמן מספר בתגובה לדברים שפורסמו בראיון שהעניק לרשת הטלוויזיה הבריטית, כי אכן עלתה האפשרות לעזוב את ישראל אך היא "עלתה כדי להיפסל". הוא מציין שהאפשרות עלתה כאשר היה במצב קיצוני בו אירע לו אסון ובמסגרת השיקולים שבן אדם עושה במצב שכזה.

 

כאשר הוא נשאל על כך שהעלה את הנושא ביחס להגדרתה של ישראל כדמוקרטיה, השיב גרוסמן בחיוב וציין כי אכן יעזוב את ישראל כאשר ישראל לא תהיה דמוקרטיה מכיוון שאז בעיניו, היא לא תהיה ישראל. לפי דעתו, הדמוקרטיה היא נשמת אפה של המדינה הזאת אך הוא הוסיף ואמר כי המחשבה לעזוב את הארץ סותרת את כל מה שהוא מאמין בו.

 

הוא ממשיך ­ומביע פסימיות לגבי היכולת של ישראל והפלסטינים להתגבר על משקעי העבר ולייצר את "הבית" שציין בראיון ל-BBC. "יכול להיות שגם כאשר השלום יגיע, מבחינות מסוימות הוא כבר יגיע מאוחר מדי כי כבר התנסחו בתוכנו, בשני העמים, קווי אופי כל כך קיצוניים, פנאטיים, משיחיים ואלימים שיהיה קשה מאוד להיפטר מהם", הוא אומר. "להגיע לשלום זה אולי אפשרי, הבעיה תהיה לשמר אותו כאשר כבר התנסחו בתוך תוכנו כל אותן נטיות הלב ודרכי הפעולה הקיצוניות והאלימות".

 

בהמשך הראיון הוא אומר כי לא יהיה מוכן להיגרר למשחק הפוליטי שבו כל אמירה מצטיירת על ידי הצד השני של המפה הפוליטית כמניפולציה. הוא מגן על השקפותיו ועל תמיכתו בוויתורים ובשלום, תמיכה שמגיעה כהגדרתו מתוך דאגה עמוקה ומחויבות לארץ. "הרעיון הזה של ישראל, אני נורא אוהב אותו", הוא אומר ומשבח את הישגי ישראל בשנות הציונות ואומר כי "זה רעיון גדול ועל זה שווה להיאבק ואולי זה יותר חשוב מאשר השאלה האם אנחנו נהיה השליטים של שכם, חברון או בית לחם".