להרוג את הנסיכה דיאנה ולנוח

חשבתם שהממצאים של תחקיר הפפראצי מטרידים? הבאנו לכם כמה דוגמאות לתקריות חמורות בהרבה בהן היו מעורבים צלמים וסלבס

בעקבות פרסום התחקיר של ערוץ 10 על פועלם של צלמי הפפראצי הישראלים, ושבירת (או אי שבירת מוסכמות) אתיות במהלך ביצוע תפקידם, החלטנו לצאת לטיול פוטוגני בכפר הגלובלי ולבדוק מקרים אחרים בהם היו מעורבים צלמי פפראצי. ברובם לא היה מדובר בשבירת אתיות בלבד, אלא בעבירות פליליות על החוק. לפעמים זה נגמר במצלמות מרוסקות או צווי הרחקה מבית המשפט, ובמקרים טראגיים יותר זה עלה בחיי אדם.

אחד המקרים המרכזיים ששמו את הזרקור השלילי על צלמי הפפראצי התרחש בשנת 1997, ויש הסבורים כי אף הוביל למותה של הנסיכה דיאנה. עת היו דיאנה ובן זוגה (באופן לא רשמי) דודי פאייז בדרכם לביתם לאחר בילוי לילי, הם הבחינו במספר צלמי פפראצי שעוקבים אחר הרכב להם. הנהג, הנרי פול, העלה הילוך במטרה להתחמק מהצלמים העקשנים, אך איבד את השליטה ברכב ופגע בחומה של המנהרה בה נסעו. כתוצאה מהתאונה נהרגו דיאנה ופאייד, כאשר מאוחר יותר התגלה כי פול נהג תחת השפעת אלכוהול. הצלמים הועמדו לדין אך לא הורשעו, אבל דעת הקהל במדינה הופנתה כנגד הצלמים, ורבים ראו בהם את האשמים במותה.

12 שנה לאחר התקרית שזיעזעה את הממלכה המאוחדת, פרסמה השבוע מלכת אנגליה אזהרה גורפת לצלמי הפפראצי ומעסיקיהם, בה מצוין כי חל איסור לצלם ולפרסם תמונות פפראצי של משפחת המלוכה, זאת לאחר שפורסמו לאחרונה תמונות של הנסיך פיליפ כשהוא מבלה במסיבה פרטית עם חבריו.

לשבור להם את העדשה

אמנם בישראל עוד לא ממש נהוג להכות צלמי פפראצי, מלבד כמה מקרים יוצאי דופן (ע"ע א.א) אלא רק לקלל אותם בעדינות ולהניף את הידיים באוויר בהפגנתיות, אבל הכוכבים בחו"ל כבר הספיקו לחצות את הגבול הזה מזמן. אחת התקריות היותר דרמטיות של תקיפת צלם התרחשה בשנת 1986 והיה מעורב בה השחקן שון פן, שהיה נשוי למדונה באותה תקופה. פן שהה בסין לרגל צילומי סרט, וכשחזר לחדרו בבית המלון בו שהה, הוא גילה שהסתנן לשם צלם פפראצי. כמו הרבה אמריקנים תשושים לאחר יום עבודה מפרך, פן הכה את הצלם, ונדנד אותו מחוץ לחלון הקומה התשיעית כשהוא אוחז בקרסוליו. פן הואשם בניסיון לרצח ונכלא על כך, אך הצליח לברוח מהכלא ואף מהמדינה במטוס פרטי, וזוכה כשהוא כבר על אדמת ארצות הברית.

מקרה קצת יותר עדכני הוא של הראפר והורס נאומי הזכיה קניה ווסט, שלפני מספר חודשים ריסק מצלמה של מצלם פפראצי שניסה ללכוד תמונה שלו בנמל התעופה בלוס אנג'לס. ווסט נעצר לזמן קצר והוגשה נגדו תלונה בגין תקיפה וגרימת נזק לרכוש.

ביתי הוא ביתך?

עוד תופעה שנפוצה קרב צלמי הפפראצי מעבר לים - צילום סלבס בתוך הבית שלהם ולא בשטח ציבורי כנהוג בישראל. מקרים רבים של חדירה ממשית לפרטיות נגמרו בתביעות משפטיות שהובילו לצווי הרחקה וקנסות גבוהים מאוד. מקרה מדובר מאוד מהתקופה האחרונה הוא כמובן מקרה פרסום התמונות ממסיבות העירום שנהג לערוך ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני. ביוני האחרון פרסם צהובון ספרדי מספר תמונות מתוך מסיבה פרטית שערך ראש הממשלה האיטלקי על שפת הבריכה בבית הנופש שלו בסרדיניה. איך לא, אותן תמונות גרמו לסערה ציבורית ואף שיחות על הדחתו האפשרית של ברלוסקוני מתפקידו. כאילו שזה לא מספיק, ממש בימים קדם לפרסום התמונות, החלה חקירה באיטליה נגד ברלוסקוני בגין חשד שנהג להטיס מפורסמים לאותה הווילה, למסיבות פרטיות, על חשבון משלם המיסים. בעקבות התקרית מתנהלת בימים אלו חקירה נגד הצלם.

תקרית נוספת של חדירה מוגזמת לפרטיות הסלבס התרחשה כשצלם פפראצי התגנב אל מחוץ לחלון חדר האמבטיה של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, והחל לצלם תמונות של האם בעודה מקלחת את הילדים. המובן מאילו קרה, ג'ולי קלטה את הפלאשים, נכנסה לפאניקה פלוס התקף בכי לא קטן, הוגשה תביעה, ואותו הצלם נקנס ונאסר עליו להתקרב לאזור ביתם של ברנג'לינה.

אבל לא הכול כל כך שחור, לפעמים מושאי הצילום חוסכים לצלמי הפפראצי את העבודה, ודואגים לתעד את עצמם בפוזות מחיי היום יום שלהם. על סרטי הסקס של פמלה אנדרסון ופריס הילטון כבר שמענו, צפינו וחגגנו (תקשורתית, כן?). בשנתיים האחרונות היו לא מעט מקרים שבהם תמונות אינטימיות של כוכבות שונות נפוצו ברחבי הרשת, כך למשל יכלו הגולשים לראות במערומיהן את הזמרת ריהאנה, ואת השחקניות ונסה האדג'נס ואשלי גרין. גרין, אגב, מיהרה לפנות לעורך דין לאחר שנפוצו התמונות, ורובן ירדו מהרשת שעות ספורות לאחר פרסומן.

צלמי הפפראצי בישראל עשויים לחשוב שעושים להם חיים קשים, אבל בכמה מדינות אירופאיות מדובר בעבודה קשה למדי. כך למשל, בנורבגיה, גרמניה וצרפת, ישנו חוק האוסר פרסום צילומים של אדם ללא אישורו. בהקשר הזה, ובצורה די תקדימית, הצליחו לילי אלן, איימי וינהאוס וסיינה מילר להוציא צווי הרקחה לצלמי פפראצי, גם כאשר מדובר בשטח ציבורי. למרות זאת, הצצה בכל ארכיון תמונות של סוכנות ידיעות או קפיצה לאתר רכילות בריטי, תוכיח לכם שהחוק הזה לא הועיל במיוחד.

>>> לחצו כאן בכדי לצפות בתחקיר הפפראצי של ערוץ 10
>>> בעקבות התחקיר: הצלם ברק פכטר ככל הנראה יפוטר ממעריב
>>> הצלמים: "כולה פרילאנסרים שעובדים בגרוש וחצי"