כשהיטלר חנה באדום לבן

אם קיבלתם השבוע עוד סרטון בסדרת 'היטלר כועס על העולם' ושוב התבאסתם על כך שיהודי השואה הפכו לבדיחה – אתם מוזמנים להוציא את הראש מהישבן. פיני אסקל מברך על ההומור השחור וחוזר לשאוף גז

למעלה משישים שנה אחרי סיומה של מלחמת העולם השנייה – בכוונה לא 'השואה' – אדולף היטלר, בוואריציות השונות שלו, כבר נחשב לטאלנט בכיר ולגיטימי בתעשיית הסאטירה/פארודיה/סתם צחוקים. זה מתחיל בהומור שחור שחוק עד דק בנוסח 'מה המשותף ליהודי ולפיצה' ונגמר בתצוגות אופנה ללא בגדים שקורצות לקבר האחים ולשידפון הנוראי שהיה מנת חלקם של אנשי הגטאות. באמצע יש את כל השאר – הסבונים, הציקלון בי. ברקע – מדי פעם כמה ניצולי שואה שנותר בהם הכוח, מצליחים לעורר איזושהי הזדהות בקרב המתבדחים, או איזה מכחיש שואה נוצרי שמקים עליו את היהודים מתוך השנ"צ השואתי שהם נקלעו אליו.

לפני כשנה וחצי עלה הראשון בסדרת הסרטונים 'היטלר עצבני על כל העולם', שכולל תרגום בשפות שונות לסצינה מתוך הסרט 'הנפילה' בכיכובו של ברונו גנץ (בעיני רבים ההיטלר המוצלח מכולם), שבו זועם הפיהרר על הוויסטה שלא עובדת אף פעם כמו שצריך. הקולות שלא רעמו כשנעשה שימוש בשואה בתפוצה ויראלית כלל עולמית, יוצאים פתאום מחוריהם אחרי שגנץ/היטלר מתורגם כמי שזועם על דוחות חניה שקיבל בתל אביב, וביחס ללוח השנה יותר מדי אנשים נחרדו מהרעיון של שימוש בנאצים בשביל להעביר מחאה.

האמת? גם אחרי צפייה רביעית וחמישית בסרטון, מדובר בהברקה טקסטואלית. אומנם המחאה נגד הפקחים ורון חולדאי היא מחאה בת שנים ואומנם השימוש בדמות של אדם קיצוני למטרות שכאלה אינה שיטה שהומצאה אתמול, אבל משהו במסר עובד פשוט מצוין, דווקא בגלל שהוא הולבש על בנאדם שמאבד את זה ולא נעטף בקמפיין מנומס. למרות שהיטלר משווה בין חולדאי לסטאלין ובין פקחים לקציני אס.אס, היטלר הוא כלל לא האישיו. המטרה היתה הקצנה והגחכה של המצב ובעיקר להעביר תחושה שכולנו נמצאים בסרט הזה – רוטשילד, אבן גבירול, בוגרשוב, רידינג, דוח ובעיקר היציאה "ואז שני אוטובוסים מגיעים ביחד; מה אני אמור לעשות – לעלות על שניהם?!".

אף אחד הרי לא באמת פוחד שחולדאי ופקחיו יבצעו בנהגי תל אביב פיתרון סופי כזה או אחר תוך כדי סגירת חלונות הרכב וכיוונון האגזוז לתוך פנים הרכב. ומנגד, איש הרי לא באמת חושש כי הנהגים יתחילו לבצע לינץ' בפקחים ובראש העירייה אחרי התסכול מכך ששני אוטובוסים של קו 25 מגיעים בו זמנית לתחנה. מה שיותר מפחיד, אלו האנשים שלוקחים כל כך ללב את הניסיון לייצר הומור חופשי, האנשים שלוקחים בעלות על השואה ומתקשים לקבל את העובדה שלא רק היהודים שאפו שם יותר מדי גז, אלא אזרחי העולם כולו, האנשים שבגלל סמנטיקה פוגמים בהנצחה כלשהי לזוועות של המשטר הנאצי.

היטלר מסולק מהאינטרנט
קלקול הקיבה של אדולף
היטלר מתחרפן על נצחון שפרה ב"האח הגדול"