הומואים עם שיני חלב

בזמן שאפילו באמריקה הסטריאוטיפית ההומואים מקבלים זווית רצינית ועמוקה יותר (הסרט "מילק" וסדרת דוקו-ריאליטי נטולת ציניות), אצלנו בישראל ממשיכים עם ה"באתי, נדלקתי", בדיחות אגזוזנים וכמובן לאון כמדגם לא מייצג. ליבי בגנו סתם אוחצ'ה

האמריקאים לא מפסיקים להפתיע אותי. בתור מי שעדיין נחשבים כעם שדעות קדומות הן חלק מתפריט הבוקר שלו (לפחות באזורים מסוימים של היבשת), אי אפשר שלא להתפעל מהתנהלותה ועיסוקה של הוליווד שלהם בהומוסקסואליות בתקופה האחרונה. אחרי שנים שבהן היינו עדים בעיקר לטיפול סטריאוטיפי של התעשייה בגייז מחמד חמודים וקופצניים (בריאליטי "טאץ' עליז לסטרייט שיעיז") או להתייחסות רצינית מדי ופוליטקלי קורקט להחריד (בסרט "פילדלפיה") וזכינו רק להבלחות בודדות שאכן תיארו את חייהם של הומואים ולסביות באופן טבעי (בסדרות "מלאכים באמריקה", "הכי גאים שיש") נדמה שהשואוביז, מעצב דעת הקהל העיקרי במערב, פתח סוף סוף יותר מצוהר, אלא שער רחב שבו יכולים לעבור מסרים המתייחסים להומואים ולסביות כאל אנשים – אפילו דמויות לחיקוי, רחמנא לצלן – ולא כאל סמלים או סיסמאות שכבר הפכו מזמן לריקות מתוכן.

אחד הסרטים המדוברים ביותר של השנה הקרובה ומי שעתיד לשלוט כנראה ללא עוררין בטקסי הפרסים הבאים עלינו לטובה הוא "מילק" בכיכובו של שון פן. הסרט הביוגרפי העסוק בחייו של הארווי מילק, הפוליטקאי הראשון שהיה גיי מוצהר ונבחר למשרה ציבורית, זוכה לשבחים מקיר לקיר ושון פן לא צריך לעבוד קשה מדי השנה כיד לקטוף עוד גלובוס ואוסקר למדף מעל האח. הבאזז סביב הסרט מתעסק כמעט כולו בסיפור, בדמות ובעבודה שעושה צוות השחקנים. למרות שההומוסקסואליות של מילק היתה חלק בלתי נפרד ממי שהיה ומהאג'נדה שלו, נדמה שהפעם, לשם שינוי, זה לא האישיו. זה לא סרט על "ההומו ההוא". זהו סרט על אדם אמיץ שלבסוף אף קיפח את חייו בשל דעותיו ועמדותיו – ונטייתו המינית הופכת בשלב מסוים לפלוס גדול ולאו דווקא למעמסה.

עכשיו הומואים מציאותיים יותר

בימים אלה מתוכננת ברשת שואוטיים האמריקאית תוכנית ריאליטי שתעקוב אחר יציאתם מהארון של הומואים ולסביות בפני משפחותיהם. יוצרי הסדרה התיעודית מבטיחים לנהוג בגיבוריהם ברגישות ולתאר בצורה הכנה והאמיתית ביותר את התהליך הקשה שעליהם לעבור עם עצמם ועם משפחותיהם. מנקודת מבט לא סנסציונית שרשת טלוויזיה תוקפת את הנושא מנקודת מבט כה אישית ולא שיפוטית – ובאיזשהו מקום אף מעודדת את מי שעדיין חי בארון ובפחד, לעשות את הצעד.

אי אפשר שלא לציין גם את ההתגייסות חסרת התקדים של סלבס ואנשים מן השורה כאחד במדינת קליפורניה, למאבק בביטול החוק האוסר נישואים חד מיניים – וזאת לאחר שבמדינה כבר הותר לזוגות חד מינייים להינשא (אלן דג'נרס ורוזי אודונל – כל אחת עם בת זוגה – ניצלו אותו כשהיה תקף).

אצלנו ההומואים עדיין מפליצים קוטג'

ומה אצלנו? בעוד הוליווד מנפצת את דלתות הארון בגרזן מושחז, אנחנו ממשיכים לקבל את ההומואים שלנו במנות קטנות ועמוסות סטיגמות. בין אם זה לאון הססגוני מ"האח הגדול", אביעד קיסוס שמאיים על גבריותו המתפרצת של אייל קיציס או מיקי בוגנים בהפוך על הפוך במחסני חשמל, ארץ הקודש מצליחה להתמודד עם הגייז הציוניים רק כשהם מלפססים ברכות, מדברים בדציבל גבוה ומשמשים רעש רקע נחמד לסטרייטים, לשפרות ולבובלילים.