הבדיחה על חשבוננו: הסט של סלבטורה גנאצ'י בישראל היה מעליב

ריקודים סתמיים, דיבורים מיותרים וזלזול באביצ'י: אחד האמנים הכי חמים בעולם ה-EDM הגיע לישראל להופעה שסיפקה לשונאים את כל הדלק שהם צריכים • נכנס לקצב, ביקורת

סלבטורה גנאצ'י בישראל

סלבטורה גנאצ'י הוא כנראה אחד השמות הכי מדוברים בסצנת ה-EDM בשנה האחרונה. בזכות סט יוצא דופן בטומורולנד 2018, הפך סלבטורה לסנסציה ויראלית ולאחד השמות היותר חמים בסצנה. אותה הופעה מצחיקה, בה סלבטורה רקד בצורה מוזרה על הבמה, שילב בדיחות ובעיקר עשה שטויות, סידרה לו הרבה מעריצים והופעות ברחבי העולם אבל גם הובילה ללא מעט ביקורת מאנשי EDM, שבעיניהם סלבטורה הוא לא יותר מבדיחה לא מצחיקה. הסט עורר כל-כך הרבה גלים והגיע עד אתר VICE, אחד ממגזיני התרבות החשובים בעולם, שלא ממש אהבו את הסט ובגללו כינו את טומורולנד "הפסטיבל הגרוע בעולם", דבר שפגע יותר עוד בתדמית הגם ככה בעייתית של מוזיקת ה-EDM.

 

בחמישי האחרון הגיע סלבטורה להופעה ראשונה בישראל. אתחיל ואתוודה שגם לפני ההופעה לא הייתי מעריץ גדול של סלבטורה. עם זאת, הסקרנות לגבי התופעה הובילה אותי ל"אומן 17". למועדון הגעתי בסביבות 01:50, בעיצומו של סט מעולה של ריברו הישראלי שהוכיח שוב כמה כישרון יש לו. בסביבות 02:30 עלה סלבטורה גנאצ'י לבמה לתשואות הקהל הנלהב. פתיחת הסט של ה-DJ הבוסני הייתה מבריקה וכללה הקלטה צינית של תלונות על סלבטורה והסגנון שלו ממעריצי EDM שלתפיסתו לוקחים את הז'אנר יותר מדי ברצינות.

 

לצערי, הפתיחה החביבה הזו הייתה הרגע המוצלח ביותר בסט שמהר מאוד הפך לבדיחה לא מצחיקה ולאחד הסטים היותר מרגיזים שהיו בישראל. אתחיל מהסוף: כל-כךסבלתי כל-כך עד שב-40 דקות לתוך סט (ולראשונה בשבע השנים בהם אני מבלה ברייבים) עזבתי ה"אומן 17". העובדה שנטשתי את האירוע גרמה לי להפוך את הטור הזה, שהיה אמור להתייחס לאירוע בלבד, להפוך לכזה שמדבר גם על מה שהספקתי לשמוע בסט אבל בעיקר על התופעה שהיא סלבטורה גנאצ'י, על כל מה שהיא מייצגת.

 

צילום: עידן הורטה

ראשית, הסט היה רע מבחינה מוזיקלית. המעברים של גנאצ'י היו חלקים, אבל בניית הסט שלו הייתה לא פחות ממזעזעת. מעבר לבחירת השירים הנוראית שכללה הרבה יותר רגאטון ופופ ומעט מדי EDM, סלבטורה עצר חלק גדול מהשירים באמצע כדי לבצע עוד שטות על המיקרופון מה שפעם אחרי פעם ריסק את הוייב.

 

השיא (השלילי) הגיע כשסלבטורה ניגן את "Levels" ועצר אותו באמצע רק כדי להשמיע אנחה מזלזלת ולעבור לטראק אחר. השימוש המוגזם בשירים של Avicii אחרי מותו על ידי דיג'איים, לא ממש מכבדת את אביצ'י אבל מה שסלבטורה עשה עם השיר היה מעליב. ניצול ציני שמראה שוב עד כמה הוא מזלזל במוזיקה הזו ובכם, הקהל.

 

עם עצירת שירים אחרי כל דקה וקשקושים על המיקרופון הצלחתי לחיות, אבל כשסלבטורה נטש לגמרי את העמדה והתחיל לרקוד בצורה מגוחכת זה היה הקש ששבר את גב הגמל מבחינתי, אני יכול לקבל את זה שצוחקים עם המוזיקה שאני אוהב, אבל לא על חשבונה.

 

צילום: עידן הורטה

בואו נודה על האמת, שואו תמיד היה ותמיד יהיה חלק מרכזי מסצנת ה-EDM. זה לא רק התפאורה, הלייזרים והזיקוקים אלא גם ה-DJ, שצריך לדאוג שהקהל יהיה כל הזמן בתוך הסט. נכון, יש יחידי סגולה כמו אביצ'י שלא צריכים לדבר יותר מדי בסט שלהם אבל רוב ה-DJ's הגדולים כיום כן בוחרים לנהל אינטראקציה עם הקהל.

 

אם ניקח את סטיב איוקי, אולי ה-DJ ששם הכי הרבה פוקוס על השואו, לעולם לא תמצאו מבלה כל-כך הרבה זמן מחוץ לעמדה. הסיבה היא פשוטה - איוקי, עם המגרעות והבעיות שיש בסטים שלו, לעולם לא יזלזל בקהל וידע תמיד ליצור את האיזון בין המוזיקה לשואו, משהו שסלבטורה לא מצליח לעשות. אולי זה כי הוא לא מספיק מעניין כ-DJ, אולי כי הוא חושב אך ורק על הפן המסחרי או אולי שניהם אבל בשורה התחתונה - זה פשוט לא זה.

 

רוצה לומר שבזמן שסטיב איוקי ונותני שואו אחרים מתאמצים בשביל להוציא מכם "היה כיף" גנאצ'י מכוון ל-"היה מצחיק" וזאת בעצם התורה כולה. יכול להיות שמתחת לכל הגימיק המטופש הזה מסתתר מפיק טוב אבל מבחינתי סלבטורה גנאצ'י פוגע בסצנת ה-EDM ומספק לכל מי שמזלזל במוזיקה הזו את הדלק שהוא

 

צילום: יח"צ

להביא את גנאצ'י לישראל זו החלטה אמיצה, אולם לא בטוח שהיא תשרת לטובה את סצנה ה-EDM. ההצלחה החלקית של האירוע מלמדת שהקהל הישראלי יודע לזהות מתי מזלזלים בו. כולי תקווה שהמפיקים ילמדו את הלקח ויבינו שהשנה וחצי הקשות שעוברות על סצנת ה-EDM המקומית היא לא גזרת גורל אלא תוצאה של מחזור ובעיקר בחירות שגויות של בוקינג. רענון, תעוזה ובחירה באמנים שמכבדים את עצמם ואת הסצנה אולי לא יחזירו את הסצנה לשיא של 2012-2013 (כי עם כל הצער שבדבר, הסצנה כולה לא שם כרגע) אבל היא כן יכולה להוביל להופעות ותוצאות טובות.