כל הדרכים מובילות לרומא: מה למדנו מרשימת המועמדויות לאוסקר?

ההשפעה הגוברת של נטפליקס על תעשיית הקולנוע, סוד ההצלחה של קוארון, הקול הייחודי של ספייק לי והבדיחה הכי משמעותית של הטקס | 5 נקודות לאחר פרסום רשימת המועמדים

הסרטים הבולטים באוסקר 2019
הסרטים הבולטים באוסקר 2019 | צילום: יח"צ

1. עונת הטקסים הארוכה מגיעה כרגיל לשיאה עם טקס האוסקר של האקדמיה, שהיום הכריזה סוף סוף על שלל המועמדים, עם כוכב אחד בוהק במיוחד ושמו ״רומא״.

 

סרט הדרמה המקסיקני בשחור לבן של אלפונסו קוארון ונטפליקס הוא לחלוטין הכוכב הבולט של הטקס, עם 10 מועמדויות בכל קטגוריה נחשקת - כשהוא עושה היסטוריה כסרט ה-11 בהיסטוריה שלא דובר אנגלית ומקבל מועמדות כסרט הטוב ביותר. סביר להניח שהמועמדות הנדירה מגיעה בעקבות אהבת האדם המתפרצת של ״רומא״, המורכב מזכרונות ילדותו של קוארון במקסיקו סיטי של שנות ה-70, בתקופה עולמית כל כך עתירה בשנאה. זאת כמובן בשילוב השם ההוליוודי העוצמתי שקוארון בנה לו במהלך השנים, כבמאי בעל יכולות שליטה קולנועית מבריקות והצלחות כלכליות מסעירות כמו ״כוח המשיכה״, שזיכה אותו כבר באוסקר כבמאי ומפיק הסרט הטוב ביותר. קוארון עצמו מועמד הפעם כמפיק, במאי, צלם ותסריטאי.

 

אלפונסו קוארון ויאליצה אפריסיו ב״רומא״
אלפונסו קוארון ויאליצה אפריסיו ב״רומא״ | צילום: יח"צ

הטקס מסמל את המועמדות הראשונה של נטפליקס בקטגוריה המובחרת של הסרט הטוב ביותר, והחותמת האחרונה עבור ענקית הסטרימינג ולמעשה של הקולנוע כולו על פתיחתו של עידן חדש. זאת לאחר שנים בהם הסרטים שנטפליקס הפיצה לא נלקחו באופן כללי לחלוטין ברצינות, על אף מועמדויות קודמות בטקס הנוצץ, ועכשיו סוף סוף אפשר להכריז - גודל המסך לא קובע את גודל הסרט.

 

״המועדפת״ המרושע קיבל גם הוא 10 מועמדויות, אך לא צפוי לזכיה מהותית, אולי בקטגוריות המשחק. זו דווקא מעין אנטיתזה ל״רומא״, שכן ״המועדפת״ מציג דמויות אנוכיות וקרות, סולד מהן ונהנה להרע להן. אם ״רומא״ מדבר על כך שהכל חשוב, ״המועדפת״ דוגל בכך ששום דבר אינו חשוב, וההומור השחור המוגזם של הבמאי יורגוס לנטימוס וסרטו הוא אולי דרך הפוכה של הקהל (זה שנהנה ממנו) להתמודד עם המצב העולמי העמוס בתקופתנו. עוד מככבים - ״הפנתר השחור״, ״שחור על לבן״ (״BlacKkKlansman״), ״כוכב נולד״, ו״הספר הירוק״ בתור המתחרה הכי צמוד של ״רומא״.


2. קופר בחוץ

 

על הפרס היוקרתי ביותר של הסרט הטוב ביותר יתחרו מול ״רומא״ שבעה סרטים נוספים מתוך העשרה הפוטנציאליים שמותר לאקדמיה לבחור, כש״הספר הירוק״ הוא המתחרה החזק ביותר שלו, על סמך זכיותיו המרובות האחרונות. שאר המועמדים הם ״הפנתר השחור״ שייזכר כסרט גיבורי-העל הראשון שזכה לכבוד (במקומו של ״האביר האפל״), ״שחור על לבן״ הפנטסטי, ״רפסודיה בוהמית״ שמקבל התייחסות מיוחדת גם הוא בטקס, ״כוכב נולד״, ״המועדפת״ ו״סגן הנשיא״. כלומר - ארבעה סרטים על גזענות, שתי דרמות-מוסיקליות ושתי דרמות מתקופות מאוד שונות.

 

ספייק לי האגדי בעצמו זכה להרבה כבוד עם מועמדות מוצדקת על בימוי ״שחור על לבן״, המבוסס על סיפור אמיתי שלי הפך לשילוב קולנועי איכותי בין מסרים רלוונטיים חשובים לבידור כיפי בעל חזות מגניבה. מול לי יתמודד כאמור קוארון שלא נראה שמישהו יקח ממנו את הפרס הזה, והוא לא הזר היחיד בקטגוריה - פאבל פאבליקובסקי, במאי ״אהבה בימים קרים״ (״Cold War״) הפולני, קיבל גם הוא מועמדות ויוקרה, כשהדרמה הרומנטית תתחרה ב״רומא״ גם בקטגוריות הסרט הזר והצילום הטובים ביותר. במאים נוספים חסרי סיכוי לזכייה הם יורגוס לנטימוס היווני על ״המועדפת״ שונא-האדם ואדם מקיי על ״סגן הנשיא״ שונא-הרפובליקאים. העדרות מוצדקת: בראדלי קופר על בכורת הבימוי שלו ב״כוכב נולד״.

 

הפנתר השחור
הפנתר השחור | צילום: יח"צ

מלבד ״הפנתר השחור״ ו״רפסודיה בוהמית״, כל המועמדים כסרט הטוב של 2018 מועמדים גם בקטגוריות הכתיבה המעובדת והמקורית בהתאם. אליהם מצטרפים בקטגוריות התסריטים, סרט הדרמה הרומנטי ״If Beale Street Could Talk״ של יקיר האוסקר ויוצר ״מונלייט״ בארי ג׳נקינס, דרמת הפשע הביוגרפית ״Can You Ever Forgive Me?״ ו״הכנסיה החדשה״ הייחודי של פול שרדר, שהביא לעולם את תסריטי ״נהג מונית״ ו״השור הזועם״. האחים כהן מועמדים במפתיע על הסרט היחיד שהצמד האייקוני אי פעם לא כתבו טוב, והוא ״הבלדה על באסטר סקראגס״ כעוד נצחון חשוב לנטפליקס. באופן מפתיע לא פחות אך דווקא לטובה, הסרט שהוא אסופת מערבונים מועמד גם על השיר ״When a Cowboy Trades His Spurs for Wings״ העגמומי.


3. ההפתעות של רומא, המועמדויות של גאגא

 

בין השחקניות והשחקנים הראשיים יש למעשה רק הפתעה אחת והיא יאליצה אפאריסיו, המגלמת את הגיבורה הענוגה של ״רומא״, בתפקידה הקולנועי הראשון והמרגש. אך על הזכייה כנראה יתחרו גלן קלוז הנפלאה על ״האישה״ וליידי גאגא, גם היא בתפקידה הקולנועי המשמעותי הראשון, על ״כוכב נולד״. גאגא מועמדת גם על ״Shallow״ יחד עם ארבעת(!) האנשים הנוספים שיצרו איתה את הלהיט שעתיד לזכות כשיר הטוב ביותר, אלא אם קנדריק לאמאר ו״הפנתר השחור״ יפתיעו עם ״All the Stars״ המצויין. נראה שהשחקניות עם הסיכויים הפחותים לזכיה הן אוליביה קולמן שהפגינה את כשרונה המתפרץ ב״מועדפת״ (ובקרוב בתור המלכה אליזבת ב״כתר״) ומליסה מקארתי המקסימה על ״Can You Ever Forgive Me״ שעוד לא הגיע אלינו.

 

בגזרת השחקנים, ראמי מאלק יחגוג את המועמדות המרשימה על ״רפסודיה בוהמית״ לאחר הזכיה בגלובוס הזהב. מאלק יתחרה בבראדלי קופר על הכריזמה העצומה ב״כוכב נולד״, כריסטיאן בייל על דיק צ׳ייני ב״סגן הנשיא״, וויליאם דפו על ואן גוך ב״שערי הנצח״ ו-ויגו מורטנסן לא על אראגורן ב״ספר הירוק״.

 

"כוכב נולד" | צילום: יח"צ

בקטגוריית שחקנית המשנה היתה הפתעה מיוחדת נוספת עבור ״רומא״, עם מועמדות למרינה דה טאווירה הנהדרת, אותה קוארון ליהק על בסיס הדמיון שלה לאמו שלו. מול דה טאווירה יתמודדו איימי אדמס בתפקיד מפוזר (בגלל הכתיבה, לא בגלל אדמס האהובה) ב״סגן הנשיא״ ואמה סטון ורייצ׳ל ווייס על צמד תפקידים מוצלחים ב״מועדפת״, שכל כולו הוא אהבת משחק ושנאת אדם. המועמדת המובילה לזכיה היא רג׳ינה קינג על תפקידה ב-״If Beale Street Could Talk״ שטרם הגיע לארץ.

 

בתחום שחקן המשנה, משמחת במיוחד מועמדתו הלא-מובנת-מאליה של אדם דרייבר על תפקידו כשוטר היהודי ב״שחור על לבן״. דרייבר יתמודד מול סאם אליוט בהופעה רגישה ב״כוכב נולד״, ריצ׳ארד אי. גרנט על ״Can You Ever Forgive Me״ וסאם רוקוול הכשרוני כג׳ורג׳ וו. בוש עם מעט זמן מסך ב״סגן הנשיא״. מי שיזכה על פי התחזיות הוא מהרשלה עלי הנהדר על ״הספר הירוק״. עלי כבר זכה באותה קטגוריה על ״מונלייט״ מ-2016 כשחקן המוסלמי הראשון בהיסטוריה שזוכה בפרס אוסקר על משחק.


4. ספיידרמן בפנים

 

על קטגוריית הסרט המצוייר הכי טוב יתמודדו כצפוי ״ספיידרמן: מימד העכביש״ המיועד לזכיה (מומלץ לצפות בו למקרה שפספסתם), וצמד הסרטים שעשויים להפתיע, ״משפחת סופר-על 2״ הכיפי של פיקסאר ו״ראלף שובר את האינטרנט״ הגדול של האחות הגדולה דיסני. שני המועמדים הנוספים שלא יזכו הם ״אי הכלבים״ של ווס אנדרסון ו״מיראי״ היפני, שמקבל תשבוחות רבות.

 

 

ספיידרמן: ממד העכביש
ספיידרמן: ממד העכביש | צילום: יח"צ

את הנציגות הישראלית יסמן הבמאי גיא נתיב, שיתחרה בקטגורית הסרט הקצר הטוב ביותר עם "Skin".

 

5. המנחה בחוץ

 

הטקס ה-91 ייערך ב-24 לפברואר הקרוב, לפי איך שזה נראה כרגע - ללא מנחה. זאת לאחר שערוריית הטוויטר של קווין הארט, השחקן וקומיקאי שנועד במקור להנחות את הטקס, ופרש כשהתפרסמו ״בדיחות״ הומופוביות מהסוג הנחות ביותר, אותן צייץ אותן לפני כעשור, והתנצל עליהן כבר בעבר. על-פי דיווחים, בעקבות הפרשה האקדמיה כנראה תרוץ הפעם ללא מחליף, לראשונה מאז הטקס ב-1989. בכל מקרה, בדיחה יותר גדולה מכל אחת שתסופר במונולוג הפתיחה המפורסם של הטקס היא שהמונולוג בכלל לא יתקיים כדי שאף אחד לא יעלב.