הושענא: אסתר רדא מרגשת בעברית

אייל גולן מחריב קלאסיקה ישראלית, אסתר רדא מרגשת בעברית, אלדד ציטרין מבסס מעמדו כאחד האמנים המסקרנים בימינו וחיים איפרגן אותנטי מתמיד

אסתר רדא
אסתר רדא | צילום: getty iages

אסתר רדא, אחד הכישרונות הגדולים שיצאו מישראל לקריירה בינלאומית, הפתיעה את אוזניי השבוע עם שיר חדש ומסקרן בעברית: "הושענא" שקשה להישאר אדיש אליו.

 

הטקסט עוסק ברגישות וסנטימנטים נכונים באמונה בכוח עליון, בסגולותיו הבלתי נלאות של אלוקים להציל נפש, לרומם רוח ולהיות עוגן בזמנים קשים כמו גם בזמנים טובים. רדא, שכתבה את הטקסט יחד עם מלחין השיר, אביחי הולנדר, הצליחה לתפור אותו בדייקנות ופדנטיות לקולה העוצמתי שמצליח לפרוט על נימי הרגש.

 

המלודיה עוטפת היטב את הטקסט ומשרתת אותו נאמנות כמו גם את שירתה של רדא שמוכיחה שהיא ווקאליסטית טבעית בעברית ובאנגלית באותה המידה.

 

בשקט, בשקט ובלי יותר מדי דאווינים, רעש וצלצולים, פילס דרכו באיטיות אך בבטחה גמורה אלדד ציטרין אל רשימת האמנים המוכשרים, המסקרנים והמצוינים בימינו. אמנם הוציא עד כה 3 אלבומים ו-EP במסגרתם יצא למסע בעקבות שלל סגנונות מוזיקליים ואקספרימנטים שעיצבו וגיבשו את ישותו האמנותית.

 

השבוע שחרר ציטרין את שירו הנפלא All Too Much, סינגל שלישי מתוך ה-EP שלו- Three Old Words. אמנם ה-EP כבר הושק, אך העובדה שהשיר יצא רשמית היום הוא הזדמנות מצוינת עבורי להתעכב עליו ולציין את העובדה שמעבר להיותו של ציטרין פנומן מוזיקלי המנגן על שלל כלים, יודע לשבור בצורה מלודית את המונוטוניות המאפיינת כל שיר ושיר ובקולו הנוגע, העדין והשליו לרגש ולעניין.

 

הסינגל הנוכחי הוא ההוכחה לכך, לוייב החוצלארצי שמביא עימו ציטרין שבטוטאליות אמוציונאלית מבסס מעמדו כאחד הדברים הטובים שקרו לסצנת האינדי כיום.

 

בעוד הספורט-ריאליטי גולסטאר משודר, אייל גולן, מאמן הנבחרת הטלוויזיונית לצד שייע פייגנבוים, משחרר קאבר דאנס לקלאסיקה של שוער מכבי יפו המיתולוגי - הרצל קביליו ז"ל, שביצע אותו במקור באייטיז.

 

הביצוע של גולן שלקח את שיר הפופ של קביליו לכיוון הדאנס פופ הוא טכני מדי, נטול רגש ונשמה ונשמע כמו עוד קאבר לא מוצלח ומחריב לקלאסיקה אמיתית. פספוס וחבל.

 

 

חיים איפרגן, ממשמרי שירי המלנכוליה הים תיכוניים האותנטיים, חבק השבוע שיר חדש ועצוב - "פגישה עם הכאב" שכולל את כל האלמנטים של שיר דכאון אולטימטיבי: צער ויגון, קול בוכה ומלא כנות ונשמה ופזמון סוחט דמעות.

 

איפרגן שומר על אותו קו בטוח שלו, לא נע ונד מהסגנון הטבעי שלו ואולי המקום הבטוח הזה עושה לו טוב. השיר הזה הוא עדות מוצקת לכך.

 

במה חדשה: בנות הטום - "לעוף רחוק"

 

"בנום הטום" (מאיה שרעבי ופז מורג) הן הרכב פופ אלקטרוני מיוחד ומסקרן שתמיד מפתיע אותי בכל פעם מחדש. השירים אינם שגרתיים למה שאנחנו שומעים היום, אינן מתכתבים תמיד עם הטרנדיות המבעבעת בתעשייה המקומית ועם זאת נשמעים טבעיים, קליטים וקלים לעיכול.

 

ב"לעוף רחוק", שירן החדש, הן נשמעת גם פסיכודליות, גם ניינטיזיות אך עם אלמנטים עכשוויים ומתקדמים מאד של אלקטרו רוק-פופ שקשה לשמוע שכמותו במחוזותינו. את ההפקה המוזיקלית העתידנית יצרו מורג ושרעבי עם אורי זך.