מה יש למרכז הירידים נגד חובבי המוזיקה האלקטרונית בישראל?

בלעדי: 5 חברות הפקות של מסיבות ענק מתריעות כי בכוונתן לנקוט בצעדים משפטיים, בטענה שמנכ"ל מרכז הירידים מונע הופעות די.ג'ייז במתחם • המרכז: "כל בקשה נבחנת לגופה"

גריקס
גריקס | צילום: גרפיקה עשר

במשך שנים היה מרכז הירידים (גני התערוכה) בית לקהל האלקטרוני בישראל: ארמין ואן ביורן, מרטין גריקס, הארדוול, אביצ'י ועוד רבים וטובים הובילו רייבים מצוינים במתחם המפורסם.

 

אלא שכעת דברים השתנו. למערכת אתר 10TV הגיע מכתב המתריע בטרם נקיטה בהליכים משפטיים, עקב עתירה מנהלית של 5 חברות הפקה מובילות: חברת בלוסטון בע"מ, חברת לובליאנה בע"מ, ס.א.ס הפקות בע"מ, ג'י דרייפוס וחברת טריפינג הפקות בע"מ - בגין איסור לקיום אירועי DJ במתחם.

 

גורמים בתעשייה מספרים כי השינוי ביחס לאירועים האלקטרוניים התחיל אי שם ב-2016, עם כניסתו של מנכ"ל חדש למרכז הירידים, תמיר דיין. לטענתם, כבר עם כניסתו החלה מגמה של סירוב לשריון תאריכים חדשים, והאירועים שכן אושרו עברו סינון מוקפד. יותר מכך, גורמים שזומנו לשיחה איתו טענו כי דיין הודה כי הוא 'לא אוהב את המסיבות האלה', וכי אם זה היה תלוי רק בו, הוא לא היה מקיים אותן.

 

מרשמלו בגני התערוכה (קרדיט: אוראל סברן )
מרשמלו בגני התערוכה (קרדיט: אוראל סברן ) | צילום: אוראל סברן

יש לציין שגם בשנה שעברה עוד התקיימו אירועי DJ בגני התערוכה: מרשמלו התארח בביתן 2 בפורים, ומרטין גריקס התארח שם בראש השנה - אך מאז, אירועים חדשים של חברות ההפקה התובעות לא אושרו; בתכתובת שהגיעה לידינו, ובה שאלו באחת החברות על אירוע בפורים, אף מסרו במרכז הירידים לגורם באחת מחברות ההפקה כי "ההנחיה לאי קיום מסיבות בביתנים הסגורים נשארה בעינה".

 

"גובלת בסלקציה של ממש"

 

חשוב לומר שהאיסור בגני התערוכה הוא אך ורק לאירועים שבמרכזם עומד DJ, מה שאומר שבגדול יש איסור לקיום אירועי מוזיקה אלקטרונית, אחד הז'אנרים המוזיקליים החזקים בישראל. מדי שנה מתקיימים כאן עשרות אירועים המושכים מאות אלפי בליינים למוקדים שונים. במלים אחרות, יש שיגידו כי מבחינת גני התערוכה, עשרות אלפי חובבי המוזיקה האלקטרונית הם פחות טובים מקהל של הופעות "רגילות".

 

"החלטה שרירותית זו", כותבים עורכי הדין של חברות ההפקה ממשרד "בן יאיר, וגנר, רזניק", במכתב שהועבר למרכז הירידים, "גובלת בסלקציה של ממש, והכל מתוך שיקולים פסולים אשר גורמים וגרמו נזקים הן למרכז הירידים באיבוד הכנסות במיליוני שקלים, והן למרשיי, שמם ותדמיתם כמפיקים".

 

העניין תמוה למדי, שכן תל-אביב ובמיוחד גני התערוכה, היו מזוהים שנים עם מוזיקה אלקטרונית. האם יכול להיות שמקום שמקבל תמיכה רבה מעיריית תל-אביב מפלה ז'אנר מוזיקלי או מפיקים על פי טעמו האישי בלבד? איך שלא תסתכלו על זה, הדבר מציב את המפיקים הישראלים בבעיה בחורף הקרוב, שכן אין שום מקום סגור שניתן לקיים בו רייבים ועומד בסטנדרטים הנדרשים, הן מבחינת גודל והן מבחינות אחרות.

 

כאשר פנינו לגני התערוכה, הם הגיבו: "כל בקשה לקיום מסיבה נבחנת לגופה, בתיאום עם עיריית תל אביב-יפו, מתוך כוונה לאזן בין התועלת הציבורית מקיום המופע, שלום הציבור ובטחונו, ההפרעה לאיכות חיי תושבי הסביבה והמרחב הציבורי". בניסיון לברר האם קיים איסור גורף, או לקבל תגובה על הדברים שיוחסו לדיין, בחרו במרכז הירידים שלא להגיב.

 

 

מרטין גריקס בגני התערוכה (סיוון פרג
מרטין גריקס בגני התערוכה (סיוון פרג

עם זאת, בגני התערוכה כן אישרו לקיים במרכז שני אירועים, שאינם מופקים על ידי מאחת מחמש החברות התובעות: הראשון, מסיבת חנוכה בהובלת ה-DJ עופר ניסים, והשני, המופע של אינפקטד מאשרום, שיתקיים בפברואר הקרוב. מה שמעלה את השאלה - איך בוחרים במרכז הירידים איזה אירועים לארח, ומה עמדתם בנוגע לאירועי די.ג'ייז בכלל?

 

כך או כך במצב הנוכחי, קהל ה-EDM יצטרך לחכות עד לפתיחת הלייב פארק בראשון לציון כדי ליהנות ממסיבות ענק עם DJ's בינלאומיים מהשורה הראשונה. עצוב לראות שדווקא בעיר עם חיי לילה כל-כך מפותחים כמו תל אביב, שכבר אירחה בעבר שמות מהטופ העולמי, נתקלים המפיקים בכתף קרה.