בין ביונסה למקרטני: האלבומים שעשו לנו את השנה החולפת

אריאנה גרנדה הופכת לסופרסטארית של הפופ העכשווי, קארדי בי מציגה סיפור סינדרלה, ביונסה וג'יי זי קיטשיים ואליסיה קארה מתבגרת. האלבומים שעשו את 2018 למעניינת במיוחד

ביונסה
ביונסה | צילום: יח"צ

שנה לועזית חדשה בפתח ושנה לועזית ישנה מסיימת את תפקידה בעולם וזה הזמן שלנו להביט מעט על המפה המוזיקלית ששינתה פניה בתקופה האחרונה. לאחר שנתיים במהלכן שיגעון הרגאטון שטף את העולם כולו (וגם את ישראל), הפופ וההיפ הופ חזרו לככב ולשלוט בסצנה וזה ניכר גם מבחינת הלהיטים והאמנים המובילים שעשו לנו את השנה הזו למיוחדת ופורייה מוזיקלית וגם מבחינת האלבומים שיצאו וביססו מעמדם באופן משמעותי כחותמת לשנה הזו.

 

 

 

רגע לפני שהשנה החדשה נכנסת לתוקף, בואו ניזכר באלבומים הלועזיים הבולטים שעשו את השנה במוזיקה למהנה ומעניינת יותר:

אריאנה גרנדה - Sweetener
דן כנר היה מכנה את האלבום בשם "ממתיק" ואכן הוא סוג של כזה. גרנדה פעילה אמנם כבר עשור בתעשיית המוזיקה וזה למעשה אלבומה הרביעי, אך רק השנה נדמה כי היא פרצה את כל הגבולות להפוך לאחת הסופרסטאריות הבולטות בפופ העולמי (בדומה לעומר אדם אצלנו).

 

האלבום מציג את הורסטיליות שלה והיא למעשה מוכיחה בו את השפשוף והבגרות שעברו עליה במשך זמנה בתעשייה הן כפרפורמרית והן כמבצעת. האלבום כולל שיתופי פעולה מיוחדים עם ניקי מינאז', פארל וויליאמס ומיסי אליוט ומבחינת נתוני מכירות נחשב לאלבום הכי רווחי של גרנדה עד כה.

 

זאת לצד הלהיטים הענקיים שיצאו מתוכו: No Tears Left To Cry, The Light Is Coming, God Is A Woman ו-Breathin' שמשלבים בין RNB' פופ והיפ הופ ומביאים וייב מקורי ומרענן.

 

נראה כי גם שנת 2019 הולכת להיות טובה לגרנדה, זאת לאחר שהשיר Thank u, Next מתוך אלבומה החמישי העתידי שכבר שבר שיאים- ממשיך את גחלת הנסיקה. אנחנו נעקוב.

 

 

קארדי בי - Invasion Of Privacy
קארדי בי היא כיום אחת הראפריות המובילות והמצליחות בעולם, אם לא המובילה. השנה, אחרי המתנה מרובה וציפיות בלתי נלאות, חבקה את אלבומה הראשון שסייע להפוך אותה לסיפור הסינדרלה של הראפ העולמי.

 

מי שעד לפני כמה שנים הייתה חשפנית שבן זוגה נהג להכות, הפכה לזמרת מצליחה והאלבום הוא החותמת לכך ולא רק בשל הלהיטים מתוכו כמו Bodak Yellow, Bartier Cardi, Drip ו-Money Bag.

 

היא מכתיבה תו אופנה, חושפת באינסטוש פרטים אינטימיים על האקסים שלה (לאחרונה אמרה, למשל, שהדבר היחיד שהיא מתגעגעת אליו מהאקס שלה היה איבר מינו) והקליפים שלה פרובוקטיביים ונועזים.

 

מבחינה מוזיקלית, האלבום כולל שיתופי פעולה מעניינים של קארדי עם אמנים כמו 21 סאבג', ג'יי באלווין ובאד באני, צ'אנס הראפר ומיגוס והפקה מוזיקלית בועטת ואנרגטית שבצדק מעניקים לה את מעמדה הרם כיום.

 

אליסיה קארה - The Pains Of Growing
3 שנים אחרי אלבום הבכורה שלה - Know It All שנשמע טוב אך די בוסרי, אליסיה קארה מפציצה את האוזן עם The Pains Of Growing שמגיע יחד עם זכייתה בפרס הגראמי בינוא 2018 לאמנית החדשה הטובה ביותר.

 

היא נשמעת מגובשת, מלאת ביטחון וחסרת פשרות באלבום ולא מפחדת לחשוף בו את פרטיה ורגשותיה האישיים ביותר וכל זאת בסטייל ובפאסון האישיים שגיבשה לאורך העבודה על האלבום.

 

מבחינת הצלחה, האלבום כלל כמה וכמה שלאגרים בולטים שליוו אותנו השנה בראשם Growing Pains הפותח את האלבום, Trust My Lonely שהפך לחצי המנון עבורה ו-Not Today המתקתק.

 

 

דרייק - Scorpion
רבות דובר על אלבומו הכפול של דרייק שיצא השנה. היו שקראו לו ממוסחר, היו שקראו לו מקורי וחוזר לשורשים, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהאלבום שבר שיאים כשפרץ למקום הראשון במצעד האלבומים בארה"ב (הבילבורד) ושבר את השיא של הביטלס משנת 1964 כששבעה משיריו הגיעו לעשירייה הפותחת במצעד הפזמונים האמריקאי.

 

האלבום כלל את הלהיטים God's Plan, Nice For What, Nonstop, I'm Upset וכמובן את In My Feelings ששיגע את העולם השנה בכך שהוליד את האתגר הויראלי Kiki Do You Love Me.

 

 

 

ביונסה וג'יי זי - Everything Is Love
הזוג המלכותי של תעשיית המוזיקה העולמית שחרר השנה אלבום בהפתעה - Everything Is Love שגרר אחריו סיבוב הופעות עולמי מצליח. האלבום חשף בעיקר את כל מה שמעריציהם היו צמאים לגמוע ולשמוע: מערכת היחסים ביניהם, קיטשיות ואהבה עצמית במיטבה ובעיקר מסחרה או גימיק מצליח.

 

עם זאת, האלבום מספק את הסחורה לקהלם של השניים וכולל את הלהיטים המוכרים: Apeshit, Friends ו-Heard About Us. כן, שמענו עליכם.

 

 

קמילה קביו - Camila
כשהיא נישאת על הצלחת המגה-להיטים Havana ו-Cryin' In The Club, שחררה השנה קמילה קביו, אקס הרכב הבנות פיפת' הרמוני, את אלבום הבכורה שלה הנושא שמה.

 

באלבום באים לידי ביטוי כל הצדדים של קמילה שהתגלו בפיפת' הרמוני כיהלום לא מלוטש: הפן הדרמטי, העמוק והשברירי שלה מקבל חיזוק בשירים כמו Real Friends השקט, Something Gotta Give הרומנטי, All These Years ו-In The Dark החושפים את יכולותיה הווקאליות העוצמתיות ואת היותה זמרת נשמה מדרג המעלה.

 

לצד הצד ה"רגוע" הבולט באלבום ומציג אלקטרו פופ א-סימטרי ומשופשף, אסור לשכוח את השיק הקצבי עליו חולשת קביו ביד רמה (כשהיא רוצה) בראשו "הוואנה" הלטיני שמהווה שיר הדגל באלבום ואת קריצתה של קביו לרגאטון בשיר She Loves Control כמו גם את אחד משירי הדאנס הבודדים באלבום- Inside Out .

 

פול מקרטני - Egypt Station
באותה שנה בה "האלבום הלבן" של הביטלס חוגג יובל לצאתו, משחרר הביטל סר פול מקרטני אלבום סולו שבעה עשר במספר - "תחנה מצרית", הראשון המקורי שלו מזה חמש שנים שהצליח, למרבה ההפתעה, לשבור שיא אישי עבורו כשהיה האלבום הראשון של מקרטני מאז אלבומו Tug Of War משנת 1982 שהגיע למקום הראשון במצעד האלבומים האמריקאי ("בילבורד").

 

האלבום שומר על הקו הידוע והמוכר של מקרטני, עם טוויסט של שירים מורכבים לצד מלודיות פשוטות והוא בעיקר מוכיח כי עוד יש לו מה לתת ועדיין הוא מצליח, גם בגיל 76, להמציא עצמו מחדש.

 

בין השירים המוצלחים והטובים מהאלבום - Come To Me, I Don't Know ו-Happy With You.