צולל במים רדודים: "אקוומן" הוא סרט מהנה אך חסר תעוזה

הסרט החדש של DC נהנה מבימוי נהדר ועולם עשיר, אך שוב נופל במקום שבו נפלו כמעט כל סרטי DC. וגם: למה ענקית הקומיקס לא מצליחה ליצור סצנת שיא ראויה?

אקוומן
אקוומן | צילום: יח"צ

ביוני 2017 הגיע לבתי הקולנוע "וונדר וומן", שהביא למסך את גיבורת העל המפורסמת ביותר בעולם. ההצלחה האדירה של הסרט בקופות ואצל המבקרים הפיחו תקווה חדשה אצל המעריצים שחשבו ש-DC סוף סוף עלתה על הגל. אלא שאז הגיע "ליגת הצדק", שהציף שוב את הבעיות הרבות בעולם הסינמטי של DC.

 

עם זאת, אפשר היה למצוא כמה דברים חיובים בסרט, שהיה אמור להיות המשמעותי ביותר בעולם האפור של DC. אחד מהם הוא ג'ייסון מומואה, שגילם את אקוומן, והוסיף המון צבע לסרט האפור שביים זאק סניידר.

 

אקוומן
אקוומן | צילום: יח"צ

היום (ה') מגיע לאקרנים "אקוומן", סרט הסולו של הגיבור האהוב. הסרט מגולל את סיפורו של ארתור קארי (ג'ייסון מומואה), בנו של תומאס, בן אנוש, ושל אטלאנה (ניקול קידמן), מלכת אטלנטיס האגדית. כשאטלאנה נאלצת לחזור לאטלנטיס, היא מצווה על עוזרה נאמן נוידיס וולקו (וויליאם דפו) לאמן את בנה, שהופך ללוחם מיומן.

 

ארתור הוא יורש העצר החוקי, אך מסרב לקבל את התפקיד ולשתף פעולה עם אטלנטיס, שהגלתה את אימו על הפשע של הולדת בן-תערובת. כאשר אחיו, אורם (פטריק ווילסון), מאיים לתקוף את היבשה נאלץ ארתור להילחם באחיו במטרה למנוע מלחמה שתביא חורבן והרס על שני העולמות.

 

את הסרט ביים ג'יימס וואן, אחד מיוצרי האימה הבולטים של השנה האחרונות, שביים את הסרט הראשון בסדרת סרטי "המסור" ואת סרטי "לזמן את הרוע". וואן הוכיח את עצמו כבמאי נהדר עם חזון וגם כאן הוא עושה עבודה מעולה.

 

אקוומן
אקוומן | צילום: יח"צ

מבחינה ויזואלית, "אקוומן" הוא הסרט היפה ביותר של DC. השימוש הנהדר בצבע, הקריאטיביות בעיצוב בעלי החיים באטלנטיס ועבודת התאורה נותנים לעולם התת-ימי ייחודיות ותורמים המון לאווירה של הסרט. הסצנות התת-ימיות בולטות במיוחד, אבל גם העיצוב של סצנות היבשה שנראות מעולה בזכות בחירה בלוקיישנים אקזוטיים יפהפיים.

 

הבמאי המוכשר הוכיח שיש לו מה להציע בכל מה שקשור לאקשן כשביים את "מהיר ועצבני 7", אחד הסרטים הטובים ביותר בסדרת הסרטים הפופולרית. וואן מביא את הכישרון שלו ל"אקוומן" ויוצר סצנות אקשן מהפנטות, סיקוונס האקשן המתרחש באיטליה הוא אחד מהטובים ביותר שראיתי השנה בקולנוע וללא ספק הטוב ביותר בסרט.

 

אלא שכמו תמיד אצל DC - יש בעיות קשות בסיפור ובתסריט. הפעם נתנו ב-DC את המושכות לויל ביל, שכתב את הסיפור יחד עם וואן וג'ף ג'ונס, מנהל מחלקת הקרייאטיב של DC. את התסריט כתב ביל בעזרתו של דיוויד לסלי ג'והנסון מקגולדריק, שכתב את התסריט ל"לזמן את הרוע 2" - אבל איכשהו, גם הצוות המעניין הזה נכשל.

 

אקוומן
אקוומן | צילום: יח"צ

ראשית, הבחירה של מה לספר ב"אקוומן" תמוהה מעט. במקום להתרכז בסיפור מקורו של הגיבור ובעיצוב הדמות שלו, הסרט מתמקד הרבה יותר במיתולוגיה של אטלנטיס, ההיסטוריה שלה והיחסים שלה עם בני האדם. גם בסרט השישי ב-DC לא מצליחים להבין את מה שבמארוול ידעו מהתחלה ואת מה שהפך את "וונדרוומן" להצלחה כזו גדולה - הדמויות עושות את העולם ולא ההיפך.

 

ב"אקוומן" זה בא לידי ביטוי עם דמויות מאוד חד ממדיות. אנחנו לא באמת מרגישים את הקרע של אקוומן בין שתי העולמות ביניהם הוא עומד, לא נכנסים לעומק של מערכת היחסים עם אחיו שאמורה להיות מורכבת ולמעשה מקבלים דמויות די פשוטות וקלות להבנה. מורכבות רגשית? קונפליקטים? דיאלוגים מעניינים? לא בעולם DC.

 

תוסיפו לזה את העובדה שבשום שלב של הסרט התסריט לא מצליח להפתיע, ושברור לנו מה הבחירות שדמויות כאלה אחרות יעשו (ולא רק בגלל שאנחנו מכירים אותם מהקומיקס) וקיבלתם את אחד התסריטים החלשים בסרט גיבורי על, אפילו ביחס לאלה של DC. הוא לא גרוע כמו זה של ליגת הצדק, אבל הוא פחדני וחסר תעוזה.

 

אקוומן
אקוומן | צילום: יח"צ

ג'ייסון מומואה מתאים לתפקיד קודם כל מבחינה פיזית (ובואו נודה באמת, גם מושך המון קהל בזכות המראה שלו), אבל מביא לתפקיד נוכחות, קסם אישי וגם המון הומור. אך מה שהופך אותו בסרט הזה לאקוומן כל-כך מוצלח הוא דווקא מערכת היחסים שלו עם מרה (אמבר הרד) הנהדרת. הרד עושה עבודה מעולה ואחד מנקודות האור הגדולות של הסרט הוא הכימיה שלה עם מומואה.

 

גם סצנת השיא של הסרט סובלת מהתחלואים הקבועים של סצנות השיא של DC - היא עמוסה מדי, לא ממוקדת ופשוט מספיק טובה.

 

חשוב לציין שלמרות הבעיות הרבות ,"אקוומן" הוא עדיין סרט כיפי ומהנה - וכנראה הטוב ביותר של DC עד כה. הוא נראה נהדר, זורם כמעט לכל אורכו (143 דקות), שחקני המשנה עושים עבודה טובה והקסם של מומואה והרד מצליח לטשטש את הבעיות הרבות בתסריט.

 

אקוומן
אקוומן | צילום: יח"צ

 

זה בטח לא מתקרב לרמות של "הפנתר שחור" או "הנוקמים: מלחמת האינסוף" של המתחרה הגדולה מארוול, אבל בהחלט מדובר בסרט מהנה.

 

ציון: 3.5 כוכבים