בהשראת מחאת הנשים: השירים הפוגעניים שהיו נגנזים היום

ברחבי הארץ מתקיימת היום השביתה הארצית, כמחאה על האלימות כלפי נשים | כאות הזדהות, חזרנו לארכיון ושלפנו כמה שירים שמדגימים עד כמה השיח בעבר היה בלתי נסבל

יהונתן גפן
יהונתן גפן | צילום: יח"צ

ביום בו מחאת "אני אישה - אני שובתת" יוצאת לרחובות, אפשר להריץ אחורה את הפסקול הישראלי - ולא רק הישראלי - כדי לגלות עד כמה השיח בעבר היה אחר: שורות שנכתבו בעבר, אם בקריצה צבאית ("אם תצחקי לי או תחייכי / אני אצבוט לך בכל כוחי", להקת פיקוד דרום), ואם כמחאה ("בני מראה לי איך עומדים על הידיים, ואני מראה לו את התחתונים", ריקי גל), לא היו עוברות היום פלייליסט, וכנראה שהיו מושכות הרבה זעם ברשת. הנה 7 דוגמאות, כולל משירים שנכנסו לפנתיאון הכחול-לבן.

 

מאיר אריאל - "נשל הנחש" : 30 שנה חלפו מאז אלבומו של מאיר אריאל "ירוקות" ואחד הלהיטים הבולטים מתוכו, "נשל הנחש", כלל את השורה האלמותית: "וגם הייתה לי בחורה, קצת פראית, קצת לא ברורה, אך לא הגיע לה שאשתגע, אז במכונית שכורה, הרסתי לה את הצורה, ועכשיו אני מתגעגע".

ששי קשת - "פנקס הקטן":

בשנת 1970 כיכב ששי קשת במחזמר "עיר הגברים" שכלל מוזיקה מאת מתי כספי וטקסטים מאת דן אלמגור - המבוסס על כתביו של הסופר האמריקני הנודע דיימון ראניון, שתיאר את חיי הפשע והחברה של ניו יורק עמוסת הטיפוסים המפוקפקים. השיר הנודע ביותר מהמחזמר הוא "פנקס הקטן", שמעבר להיותו אחד מקטעי ההיפ הופ הראשונים בזמר העברי, כלל את השורה: "יום אחד הופיע ג'ק ספסר ההימורים, ברנש די מסוכן, וחבט בכל כוחו בהוד מעלתה ישר בלקקן.. כל האזרחים אותה השאירו לבד, טוב למי יש זמן?".

 

 

יזהר כהן - "אבניבי":

בשנת 1978 שר יזהר כהן את שירם של אהוד מנור ונורית הירש "אבאניבי" ועשה היסטוריה כשקטף את המקום הראשון בתחרות האירוויזיון לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל. בהאזנה חוזרת ונשנית, עולה התהייה האם המשפט "והבנות המסכנות סבלו, המתוקות הן רק מכות קיבלו", היה עובר היום בשקט. כנראה שלא.

ג'ימי הנדריקס - Hey Joe

בשנת 1962 שר זמר העם האמריקאי בילי רוברטס את השיר Hey Joe שבסוף הסיקסטיז הפך לקלאסיקת רוקנרול עבור ג'ימי הנדריקס וכלל את המשפט: "היי ג'ו, לאן אתה הולך עם הרובה בידיך? אני הולך לירות באישה שלי, תפסתי אותה מתעסקת עם גבר אחר". בשנת 2018, גם השורה הזו, העוסקת בקשר בין בגידה לרצח, לא היתה עוברת בשלווה.

ג'וני קאש - Cocaine Blues

השיר "בלוז קוקאין" הוקלט ע"י הזמר רוי הוגסטד בשנת 1947. בשנת 1968 במהלך הופעתו בכלא פולסום הידוע לשמצה, החליט ג'וני קאש לשנות קצת את המילים ולהתאימן לאסירים וגרסתו כללה את המשפט:"השכם בבוקר הסנפתי קוקאין ויריתי באישה שלי". בהמשך הוא גם מכנה אותה בתור "כלבה".

דני ליטני ויהונתן גפן - "שיר היורה"

בשנת 1976 הרימו דני ליטני ויהונתן גפן את המופע "מכתבים למערכת" מתוכו בלט השיר "שיר היורה" שכתב גפן והלחין ליטני וכלל את המשפט: "אתמול אספתי טרמפיסטית יפה, שאלתי 'לאן?' והיא אמרה לי לחיפה, היא לא הסכימה להוריד את החולצה, אבל אני ידעתי מה שהיא רוצה, אז יריתי בה".

אמינם - Superman

בשנת 2002 באלבומו The Eminem Show הראפר, אז פרוע וחסר רסן, הקליט את השיר "סופרמן" שעורר הדים בתקופתו בשל היחס המזלזל והאלים לנשים. בתרגום חופשי הנה כמה ממילות השיר: "נשקי לי את התחת, נשקי את שפתותיי, כלבה, למה שואלת? הבאת לי כסף? אני מעדיף שתנגבי לי את התחת, אני אדחוף אותך...כלבה, אם תמותי אני לא אקנה לך חיים".