גם אתם נפלתם בפח? התעלול היח"צני של יוצרי "המתים המהלכים"

"שובר שורות" תחזור במסגרת של סרט המשך באורך של שעתיים וגם המתים המהלכים מנסה את מזלה עם סרטי ספין אוף • שני פרומקין, חדשות הקולנוע

המתים המהלכים
המתים המהלכים | צילום: יח"צ

״שובר שורות״ תקבל סרט באורך של שעתיים: יוצר התופעה הטלוויזיונית, וינס גיליגאן, עובד בימים אלו על הספין אוף, שככל הנראה יתמקד ביקיר המעריצים ג׳סי. מסתמן כי הסרט ישמש כסיקוול לסדרה, כשיעקוב אחר גורלו של ג׳סי מיד לאחר מאורעות פרק הפינאלה המסעיר. בנתיים פרטים מעטים מאוד יצאו לגבי הסרט, וטרם הוכרז האם הוא מיועד לעלות למסך הגדול או הישר לטלוויזיה.

 

״שובר שורות״ הגיעה לעולם לפני עשור בדיוק, והפכה לאחת התכניות הפופולאריות והמוערכות ביותר של תקופתנו - ואף אולי בהיסטוריה. סדרת הלהיט ההיסטורית נעה בין דרמה משפחתית למותחן פשע, כשספקה מדי שבוע במשך חמש העונות שלה אינספור רגעים בלתי נשכחים וטוויסטים מלהיבים. במרכז הסיפור עמד וולטר ווייט (בריאן קרנסטון), גיבור הסדרה המבריק, שעושה את דרכו מחיים אפרוריים כמורה לכימיה בתיכון להפוך לראש אימפריית סמים חסר מעצורים המכונה ״הייזנברג״.

 

 

הדינמיקה המשמעותית והמעניינת ביותר של וולטר היתה זו עם ג׳סי (אהרון פול), תלמידו לשעבר שנקלע איתו לייצור הקריסטל מת׳ הכי משובח שניו מקסיקו ידעה. השניים פיתחו את אחת ממערכות היחסים של אהבה-שנאה המוצלחות ביותר שנראו על גבי המסך הקטן, עם כמה רגעי אקשן והתגברות על קשיים נפלאים וכמה נקודות שפל עצובות ומבהילות במיוחד. כל שלב ביחסים של השניים למעשה השליך אור על עומק השינוי שמתגבש אצל וולטר.

 

ממר צ׳יפס לפני צלקת

 

כשגיליגאן ערך את הפיץ׳ שלו ל״שובר שורות״ ב-AMC - הוא אמר שהוא הולך להפוך את מר צ׳יפס (דמות המחנך האגדי) לפני צלקת (הגנגסטר האייקוני). היוצר הבהיר שלעומת יכולתה של הטלוויזיה לשמר דמויות באותו מצב קפוא במשך שנים ארוכות - ״שובר שורות״ היא סדרה על שינוי. אנחנו רואים שוב שינוי מתרחש בסדרת הפריקוול המופתית של גיליגאן (שיצר יחד עם פיטר גולד) ״סמוך על סול״: הסדרה בת ארבע העונות (חודשה לחמישית) עוקבת אחר ג׳ימי (בוב אודנקירק), שלימים יהפוך להיות סול - עורך דינו המפוקפק של וולטר. אם התמה המרכזית של פרנצ׳ייז ״שובר שורות״ היא אכן שינוי, יהיה מעניין לראות לאיזה כיוון של שינוי גיליגאן מתכנן לקחת את דמותו הכמעט-טראגית של ג׳סי, שמעולם לא היה רשע, אלא הצטייר כאדם טוב לב שהוא רק חסר מזל ולכן חלש אופי.

 

בכל מקרה, רמת האיכות של ״סמוך על סול״ והיכולת של גיליגאן לייצר אותה באותו העולם המובהק של ״שובר שורות,, ובו זמנית כמשהו אינדיבידואלי ייחודי לחלוטין בפני עצמו, צריכה להרגיע את כל מי שחושש שהמשך מסוג כלשהו עלול לחבל בסיפור המקורי.

 

 

גם ריק מהמתים המהלכים ימשיך את סיפורו בסרטים

 

במסגרת ההמשכים בצורה של סרטים ש-AMC מפיקים, נמצאים בתכנון שלושה סרטים בכיכובו של ריק גריימס, גיבור ״המתים המהלכים״.

 

צופי ״המתים המהלכים״ (שהולכים ומתמעטים מדי עונה, או אפילו מדי פרק), רגילים לתרגילים הקבועים שנעשים על-ידי יוצרי דרמת הזומבים, בה שוב ושוב הם מציגים דמות מסויימת המתקרבת למצוא את מותה - וניצלת ברגע האחרון בדרכים שאינן מתקבלות על הדעת. בהתאם לכך, במהלך חודשים רבים לפני עלייתה של העונה התשיעית, פורסם כי ריק (אנדרו לינקולן) ייפרד במהלך העונה מהסדרה, באופן שהשתמע חד משמעית בקרב הקהל שעליו לצפות למוות פרידה קליימקסי גדול של הדמות, שהחזיקה את הסדרה על כתפיה במשך שמונה עונות.

 

אז הסתבר שהתעלול היחצ״ני ארוך הטווח הזה נערך רק לקראת חשיפת גימיק אחד נוסף ברפרטואר העשיר של ״המתים המהלכים״: ריק לא מת, אלא ימשיך את סיפורו בנפרד מסדרת הדגל בסרטי ספין אוף. הסרטים מיועדים להרחיב עוד את עולם הסדרה, ולחקור מקומות אחרים, ואת אשר מתרחש בהם בעידן הפוסט-אפוקליפטי. בניגוד מוחלט לפוטנציאל העצום שחבוי בסרט הסולו של ג׳סי מ״שובר שורות״, במקרה הזה ההוצאה הכפויה של ריק מהסיפור המקורי, מבלי בכלל לסיים אותו כראוי, היא תלושה, וגורלו במקרה כזה הופך לבקושי מעניין. ניתן גם לצפות שריק ישוב ב״הפתעה״ לסדרה בשלב מאוחר יותר, כך שהשיווק על פרידתו היה מטעה בתכלית.

 

בדומה ל״אבודים״, ״המתים המהלכים״, התגלתה כמעין בלוף, כשבשלב מאוחר של שתיהן נחשף שלא היה להן באמת סיפור שלם ומלא לספר, אלא רק רעיון ובניית עולם מצויינים ושלל דמויות מופלאות. ניתן להניח כי על אף הנסיונות התמוהים למתוח את הפרנצ׳ייז עוד ועוד, ״המתים המהלכים״ תשמור על קצב איבוד הקהל המאוכזב שלה, אך גם מספרים נמוכים שלה ביחס לעצמה - חזקים משמעותית ביחס למרבית המתחרות. ניתן רק לקוות עבור הקהל האדוק, שהסדרה תצליח לשחזר מעט ממה שאפיין אותה בעונותיה הראשונות.