עם האמי ל"טהורה לעד", מאיה זינשטיין עוד מחכה לשיחה ממירי רגב

סרטה התיעודי של מאיה זינשטיין על "לה פמיליה" זכה בפרס האמי האמריקני, אבל מעבר לפרסים, הבמאית הישראלית מקווה שהבעיה שהציפה הביאה לשינוי שעובר על בית"ר ירושלים

מאיה זינשטיין במאית "טהורה לעד"
מאיה זינשטיין במאית "טהורה לעד" | צילום: תומר אפלבאום

נהוג לומר "גאווה ישראלית", כשסרט ישראלי זוכה בפרס בינלאומי, במיוחד האמי הבינלאומי - אבל במקרה של הסרט "טהורה לעד" של הבמאית מאיה זינשטיין - הנושא המסוקר, הוא לא ממש מקור לגאווה.

 

זינשטיין החלה לתעד את הקמפיין הגזעני של אוהדי בית"ר ירושלים בהובלת חברי הארגון לה פמיליה, בשנת 2012, כשהקבוצה עוד הייתה בבעלותו של ארקדי גאידמק, שצירף שני שחקנים מוסלמים צ'צ'נים לקבוצה שעד אז מעולם לא החתימה שחקן מוסלמי בשורותיה.

 

הסרט שהופק בעבור yes זכה בשלושה פרסים בפסטיבל הקולנוע בירושלים והשתתף בפסטיבלים יוקרתיים ברחבי העולם; אתמול קטף הישג נוסף כשזכה בפרס הדוקומנטרי הטוב ביותר בנושאי פוליטיקה וממשל בטקס האמי הבינלאומי שנערך בניו יורק.

 

"כל מה שאת רוצה כשאת מוציאה סרט, זה שיעשה שינוי ויזכה באמי", היא אומרת לחדשות עשר, "מעבר לפרסים שזה מדהים, אני מקווה של'טהורה לעד' יש תפקיד מרכזי בכך שבית"ר ירושלים - אני מקווה - תופסת כיוון חדש".

 

 

הקולות של "לה פמיליה" עדיין נשמעים מהיציע, אבל אוהדת הקבוצה, שרת התרבות מירי רגב - שתועדה ביציע, כשברקע קולות "שיישרף לכם הכפר", שכוונו לעבר שחקני סכנין - לא גינתה את התופעה. "אני עדיין מחכה לשיחה ממנה, שהיא גם שרת התרבות וגם שרת הספורט".

 

לצד ההכרה הבינלאומית, בקרב הקהל הישראלי הדעות חלוקות. "הסרט מגמתי ובא להשחיר ולהראות את הצד הרע והשלילי של אוהדי בית"ר, שזה הסטריאוטיפ שלתקשורת נוח להלביש", אומר חיים משרוקי, חבר בארגון "לה פמיליה", "זה לא משקף את מה שקורה בבית"ר ואצל הקהל הירושלמי".

 

הסרט הזה אינו ההוכחה היחידה, כמובן, לגזענות של "לה פמיליה". הוא רק מציב אותה על במה גדולה יותר. "זה חלק מהתפקיד שלנו כקולנוענים", אומרת זינשטיין, "לספר את הסיפור הזה. אין לנו מה לפחד מסרטים".