האם השיר "כושי כלב קט" יירד בקרוב מהמסך?

פנייה של אזרחית לחברת yes בעניין השיר "כושי כלב קט", בטענה שהשיר גזעני, נענתה בתגובה מוזרה במיוחד - אבל כעת ייתכן ששידור השיר של אנדה עמיר יופסק לחלוטין

"כושי כלב קט / נשאר עתה לבד" של אנדה עמיר היה אחד השירים המוכרים שעליהם גדלו ילדי ישראל, אבל בימים בהם נכתב השיר, היה מדובר במונח נפוץ לתיאור כהי עור. מאז, הכללים השתנו.

 

ריף וורקנה קסהון, אזרחית ישראלית, שמעה את שיר הילדים הוותיק, הזדעזעה ופרסמה את הפוסט הבא: "איך אני, אמא לילדה שחורה צריכה להגן עליה מגזענות כל כך שורשית? לפני חודש בזמן שהתינוקת שלי משחקת ומתנגן ברקע שירי ילדות ב-VOD, אני פתאום שומעת 'כושי הכלב'. הייתי בטוחה שאני חולמת. נשמתי כמה נשימות ובחרתי לשנות מציאות ולא להתעצבן לשווא, אז שלחתי בקשה לחברת yes להסיר את התוכן".

 

 

נציגת השירות בחברת yes שלחה את ריף לתנ"ך ולחיפוש באינטרנט אחרי ארץ "כוש", אבל את ריף, שלא הכירה את השיר עד שנתקלה בו, זה לא סיפק. "זו מילה שכבר דנו בה כל כך הרבה, והסרטון הספציפי הזה... עוד בשנות ה-50 מדינת ישראל הבינה שזו מילה פוגענית ופנתה לקול ישראל כשהיתה בחיתוליה וביקשה לא לשדר את זה. 70 שנה אחרי, הייתי מצפה שחברת yes לא תופתע מהפנייה שלי".

 

מחברת yes נמסר בתגובה לפניית הצינור: "מדובר בשיר המשודר בערוץ הופ, שהוא ערוץ חיצוני המשודר בחברות טלוויזיה שונות בהן גם yes, התשובה שהעבירה הנציגה בשיחה היא תגובת ערוץ הופ כלשונה". מחברת הופ נמסר: "ברור לגמרי שהשיר הקלאסי של המשוררת אנדה עמיר מתייחס לשם של כלב ולא חלילה לכינוי גנאי לאדם כהה עור. אנו מצרים אם השתמע אחרת מהתגובה. לאור הפנייה החוזרת נשקול את המשך שידורו של הקליפ".