האוסקר מציג קטגוריה חדשה, פרס הסרט הפופולרי. אבל למה בעצם?

האקדמיה האמריקאית לקולנוע הכריזה על מספר שינויים בטקס האוסקר, בראשם פרס חדש ולא-צפוי. מה גרם להם ללכת על זה, ולמה הרעיון עוד יכול להחמיר את המצב הקיים?

הכנות לקראת טקס האוסקר 2018
הכנות לקראת טקס האוסקר 2018 | צילום: רויטרס

האקדמיה האמריקאית לקולנוע (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) הכריזה אמש (רביעי) במפתיע על שני שינויים מרעישים - שככל הנראה יחולו כבר על טקס האוסקר הבא, שייערך ב-24 בפברואר 2019.


האביר הפופולארי

 

השינוי המסעיר ביותר מצד האקדמיה הוא יצירת הקטגוריה החדשה - "הישג יוצא דופן בסרטים הפופולריים". פרטים נוספים לגבי הקטגוריה החדשה, שיסבירו אותה ואת החוקיות שלה יותר לעומק, יימסרו רק בהמשך - ורק אז נוכל באמת להבין על מה מדובר. עד אז, הפרס החדש לא בהכרח מסמל טובות, ומעורר הדים ביקורתיים רבים. הנכונות של האקדמיה סוף סוף להעניק תשומת לב מוקפדת לבלוקבאסטרים אהודים, מצליחים ובהחלט גם מוערכים, נראית כמו צעד בכיוון הנכון - אך מדובר גם בצעד שממשיך לקבע את ההפרדה המלאכותית והמיושנת בין אמנות "גבוהה" לאמנות הבידור.

 

בשנים האחרונות, החלו להישמע קולות רבים היוצאים נגד ההתעלמות האוסקרית מסרטים פופולאריים, כש"האביר האפל" הוא המרכזי שמוזכר בהם. הית' לדג'ר המנוח אמנם זכה באוסקר כשחקן המשנה הכי טוב על תפקידו האייקוני בתור הג׳וקר, וסרטו המופתי של כריסטופר נולאן, שעד היום נחשב כאחד מהסרטים המהותיים והאהובים ביותר של המאה ה-21, אף היה מועמד בשמונה קטגוריות שונות - אך לא בקטגוריות הסרט והבמאי הטובים ביותר. הזוכה של אותה השנה היה אגב "נער החידות ממומביי" - ולמרות שמדובר בסרט מלבב, אין טעם להרחיב בפערי ההשפעה והאהדה של השניים.

 

אותה זכייה של לדג'ר היתה בעצמה יוצאת דופן, שכן האקדמיה נוטה להתעלם מבלוקבאסטרים בקטגוריות הבולטות שהן משחק, בימוי, תסריט והסרט ככלל. לרוב אותם שוברי קופות מועמדים בקטגוריות הפחות-מדוברות כמו אפקטים, איפור (קטגוריה שהפכה את הקטסטרופה הקולנועית הידועה בתור "יחידת המתאבדים" לסרט זוכה אוסקר) וסאונד - זאת מבלי להוריד מהחשיבות של כל אספקט קולנועי באשר הוא, או מהיצירתיות והמקצועיות הנדרשות להם.

 

צעד אחד קדימה, שניים אחורה

 

בשנה שעברה האקדמיה הפתיעה לטובה עם תשומת לב נדירה ביותר לסרטי קומיקס וסרטי ז׳אנר בכלליות, כשהעמידה את "לוגאן", סרט הסולו של וולברין המזדקן, על התסריט המעובד הטוב ביותר; הפנטזיה האפלה "צורת המים" והבמאי שלה גיירמו דל טורו היו הזוכים הגדולים של הערב; ומותחן האימה הקומי הביקורתי "תברח" של ג׳ורדן פיל היה מועמד כסרט הטוב ביותר, זיכה את פיל על התסריט המקורי הטוב ביותר, וקיבל גם מועמדויות על משחק ובימוי (בנוגע לשני הסרטים האחרונים - מדובר אמנם בסרטים דלי תקציב, אך כאלו שהכניסו בקופות מאות מליונים ונקשרו ליוצרים מפורסמים, ולכן ניתן להתייחס אליהם במסגרת הפופולארית, בייחוד במקרה של "תברח").

 

היה זה טקס מיוחד שסימל ששינויים משמעותיים אולי באמת מתקרבים, אך הקטגוריה החדשה מבטלת את ההתקדמות המחשבתית. סרטי ז'אנר נפלאים יוכלו רק לקבל פרס שמצהיר בפניהם: כפי שאתם כבר יודעים - אתם בהחלט מעניינים את הקהל, אך אתם לא אמנות הקולנוע האמיתית.

 

מהצד השני, הפרס עלול גם להשבית פיתוח חשיבתי בקרב הסרטים ההוליוודים עצמם. לצד תסריטים מבריקים ויצירות ז'אנר מופתיות - הוליווד הציגה לא מעט תסריטים בעייתיים בשנים האחרונות (ע"ע זוכה האוסקר, "יחידת המתאבדים"). אם האולפנים יוכלו לזכות ביוקרה האוסקרית, גם כשאינם באמת ראויים להוקרה, זה אולי ישמש כתירוץ נוסף כדי לא לבצע בדקי-בית והערכות-מחדש בהתאם, ולא להרחיב את ההשקעה הנרטיבית. בנושא הזה לפחות אפשר להגיד שהקהל הרחב (לרוב) יודע להביע את דעתו באי-הגעה לבתי הקולנוע במקרים המתאימים, וזה הגורם האמיתי ממנו הוליווד לא יכולה להתעלם.

 

להחזיר את עניין הקהל

 

לאחר שטקס האוסקר האחרון, שנערך ב-4 למרץ מוקדם יותר השנה, התהדר ברייטינג הנמוך ביותר בהיסטוריית הטקס, האקדמיה השכילה להבין שעליה להתעורר ולמצוא דרכים חדשות להגיע אל הקהל שוב. דרך אחת היא כנראה כאמור הוספת פרס הסרט הפופולארי - שרק העתיד יגיד האם אכן היה זה צעד חיובי לטקס הנחשב בפרט ולתעשיית הקולנוע בכלל. לכל הפחות, הפרס יוכל לתרום עוד לשיווק הסרטים (הגם ככה פופולאריים, על-פי הגדרה רשמית) לצפיה הביתית, שכן רובם כבר לא יהיו מוקרנים על המסך הגדול עד שהאקדמיה תכריז על המועמדים, וודאי עד שהזוכה יוכרז בטקס.

 

הדרך השניה והבטוחה יותר להפוך את הטקס הנוצץ ליותר קורץ-לצפיה - היא לקצר אותו. השינוי השני והחשוב שהאקדמיה הכריזה עליו הוא שטקס האוסקר, שנחשב לארוך במיוחד, יקוצר לשידור של שלוש שעות (זמן ארוך בחצי שעה מ"הנוקמים: מלחמת האינסוף", שאולי יהיה מועמד לפרס החדש). לשם כך, אותן הקטגוריות הפחות מדוברות שבהן הבלוקבאסטרים דווקא כן מקבלים מועמדויות - לא יהיו יותר חלק מהשידור החי, וידחקו למקבץ ערוך בשידור מאוחר. זה אולי מסביר עוד יותר את הצורך של הטקס במתכונתו החדשה בפרס הפופולאריות, כדי להרוויח בכל זאת את נוכחותם של אותם פופולאריים.