הלך לעולמו משה מזרחי: מגדולי הבמאים הישראלים לדורותיהם

הבמאי עטור הפרסים משה מזרחי הלך לעולמו הערב והוא בן 86. מזרחי הוא הבמאי הישראלי היחיד אי פעם שסרט בבימויו זכה בפרס האוסקר לסרט הזר. מועד הלוויתו נקבע ליום שני

מתוך "כל החיים לפניו": סימון סניורה והילד סמי בן יוב , מתוך הסרט "כל החיים לפניו"
מתוך "כל החיים לפניו": סימון סניורה והילד סמי בן יוב , מתוך הסרט "כל החיים לפניו" | צילום: מתוך הסרט "כל החיים לפניו"

עולם התרבות הישראלי נפרד הערב מאחד מגדולי האמנים שידע. הבמאי משה מזרחי הלך לעולמו בגיל 86, לאחר שנאבק בשבוע האחרון בדלקת ריאות שהסתבכה. בלכתו הותיר אחריו מזרחי את אשתו, הבמאית והיוצרת מיכל בת אדם, בן ושני נכדים.

 

מזרחי נולד בשנת 1931 באלכסנדריה שבמצרים ועלה לארץ ב-1946 עם משפחתו. לאחר שהעביר את שנות ילדותו בקיבוץ מעברות, בעוד משפחתו התגוררה ביפו, החליט מזרחי לעזוב לפריז בשנת 1958 לטובת רדיפה אחר החלום הגדול שלו - ללמוד קולנוע ולביים סרטים.

 

הבמאי משה מזרחי( וויקפדיה)
הבמאי משה מזרחי( וויקפדיה) | צילום: וויקפדיה

ב-1970 ביים מזרחי את סרטו הישראלי הראשון "אורח בעונה מתה" (שהיה אף מועמד לפרס גלובוס הזהב") ושנה מאוחר יותר את סרטו הצרפתי הראשון "חרוזים לסופי". שני אלו חנכו עשור מוצלח במיוחד עבור הבמאי הישראלי, במהלכו זכה להכרה בינלאומית והפך לבמאי הישראלי היחיד שזכה עד כה בפרס האוסקר.

 

במהלך הקריירה הענפה של מזרחי הוא היה מועמד לא פחות משלוש פעמים לפרס האוסקר בגין סרטיו הישראלים "אני אוהב אותך רוזה" ו"הבית ברחוב שלוש" ובפעם השלישית על הסרט הצרפתי "כל החיים לפניו" (המבוסס על הרומן שנוא את אותו השם של אמיל אז'אר) בכיכובה של סימון סיניורה - אשר זכה בשנת 1977 בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. פרט מעניין הוא שבראיונות מזרחי תמיד היה מספר כי האוסקר שברשותו משמש כמעצור על מדף סרטים בביתו.

 

לאורך השנים סרטיו של מזרחי היו מועמדים לפרס דקל הזה בפסטיבל קאן ( "אני אוהב אותך רוזה" ו"אבו אל בנאת") כמו גם לפרס אריה הזהב בפסטיבל ברלין ("אורח בעונה מתה") וגלובוס הזהב ("אורח בעונה מתה"). מזרחי עצמו זכה בפר מיוחד למפעל חיים מהאקדמיה הישראלית לקולנוע בטקס פרסי האופיר לשנת 2001. סרטו האחרון כבמאי, "סוף שבוע בגליל" יצא לאקרנים בשנת 2008.