אתם חייבים לשמוע את הקאבר הזה ללהיט של ריהאנה

מחוות מרגשות לאהובה עוזרי וריהאנה, רוני דלומי כובשת בשיר חדש ופיני חדד מנסה להחזיר עטרה ליושנה. סיכום המוזיקה הישראלית

ריהאנה
ריהאנה | צילום: יוטיוב

השיר הכי מדובר השבוע ברדיו הוא "פעמונים", רמיקס מיוחד של צמד היוצרים עמרי סמדר ורועי שפילמן לשיר "צלצולי פעמונים", אחת הקלאסיקות הנודעות והמרגשות של אהובה עוזרי ז"ל. השניים דגמו את צלילי הבולבול טרנג של עוזרי, את המוואל המסולסל והחד פעמי שלה ויצרו יחד יצירה אינסטרומנטלים אלקטרונית שממזגת בין חדש לישן, בין מזרח למערב והתוצאה לא משאירה אף אוזן אדישה.

 

שפילמן, שהיה תלמידה של עוזרי בערוב ימיה, ליווה אותה בהופעותיה האחרונות בדרבוקה ובכלי הקשה. עם פטירתה של המנטורית שלו, פנה לחברו הדי ג'יי והמפיק עמרי סמדר בכדי ליצור קטע מחווה לעוזרי וכך נוצר "פעמונים" שהינו סינגל ראשון מתוך פרויקט של סמדר - מחווה לשבעה עשורי מוזיקה ישראלית.

 

אנו נשארים בגרסת הקאברים, רק שהפעם אנו קורצים לחו"ל אל קאבר של היוצר והזמר עומר נצר (שלאחרונה חבק אלבום סולו שני - Sweet Mistake) ללהיט של ריהאנה ודי ג'יי קאלד מאשתקד - Wild Thoughts.

 

בניגוד לשיר הפופ-היפ הופ המקורי, נצר לקח את הסטייל לכיוון הבלוז-סול השורשי ושפך את נשמתו בביצוע בקולו המחוספס (המזכיר לי מעט בביצוע זה את ג'ו קוקר) שמזכיר את ה-RNB השחור של פעם. עם זאת, עיבוד החצוצרות בפתיח (בניגוד לשיר המקורי שם הגיטרה החשמלית מבצעת זאת באמצע השיר) ופריטות הגיטרה המייבבת החל מאמצע השיר, יצרו משהו מקורי, ייחודי ולא מתחקה יותר מדי אחר המקור. אינטרפרטציה מסקרנת ללא ספק. למרות שמדובר בקאבר אחד מיני מאות ברחבי העולם.

 

כשנתיים וחצי חלפו מאז אלבומה הקודם של רוני דלומי והשבוע היא שברה "בסערה" את "שתיקתה" עם שיר חדש ומעולה שלא הותיר אותי אדיש - "כל הזמן", פופ אתני חדשני ועדכני שכתבה בעצמה והלחינה עם אביב קורן ואורי אבני.

 

מלבד הכנות הטקסטואלית והביצוע הבאמת מיוחד, קשה (מורכב) ומדויק, דלומי מצליחה להביא בשורה חדשה בסצנת הפופ שדי נתקעה בזמן האחרון באותה נוסחתיות ועושה זאת בגדול עם כל המרכיבים שצריכים להיות בלהיט: מלבד הפופ הסטנדרטי, היא משלבת בין אלמנטים אתניים כליים לרגאיי ומקצבי פולק ועושה זאת בחינניות "פראית" ששונה לחלוטין מדלומי של האלבום הקודם:

 

היא יותר בוגרת, יותר מעיזה ויותר יודעת בדיוק מה היא רוצה ואיך היא רוצה להישמע. פשוט תענוג לראות פרפורמרית כזו ולשמוע ווקאליסטית משופשפת כזו שעברה תהליך ודרך ארוכה עד שהצליחה להתגבש בצורה טוטאלית שכזו.

 

פיני חדד, שועל ותיק בשמי הזמר הים תיכוני ("לא לבד", "ילדה רעה") הבליח השבוע עם שיר חדש ואיכותי במיוחד - "דרכים נסתרות" שכתב דני ישראלי והלחין סגיב כהן. הטקסט גבוה וברמה קצת יותר "אינטליגנטית" מהשירים הנורמטיביים של הז'אנר (ממש כמו פעם), הלחן סיפורי והביצוע של חדד מעולה (קולו נשמר כשהיה בתחילת דרכו).

 

אמנם קשה לי לראות את השיר הופך ללהיט, שכן איכות היא לאו דווקא מעידה על שיר קליט שמושך את האוזן וגם הפזמון לא מלהיב או סוחף יתר על המידה, אבל מבחינת חדוות יצירה - נעשתה פה עבודה נהדרת.

 

במה חדשה: יוסי חלפון - "טעם של עוד"

 

השבוע נחשפתי ליוצר וזמר כשרוני בשם יוסי חלפון ששחרר שיר חדש - "טעם של עוד", שיר פופי מתקתק וקצבי ושירה מלטפת ונעימה. אמנם השיר כולל מספר שגיאות הגייה עברית ("ושתי כוסות" עם שורוק במקום שווא נח, לדוגמא), אך הקול הטוב של חלפון, ההרמוניה והקומבינציה בין הטקסט ללחן מעידה כי יש פה פוטנציאל שיש ללטש ובעתיד יוכל להפוך ליהלום.