הסדרה "שכונה" סיימה את העונה הטובה ביותר שלה. ביקורת

פרק סיום העונה השלישית והאחרונה של "שכונה" היה צפוי ולא מלהיב, אך לאור העיסוק בנושאי מיניות, צבא וחברות ושחקני תגבורת מעולים- מדובר בעונה הטובה ביותר בסדרה

שכונה
שכונה | צילום: צילום מסך

סוף טוב הכל טוב. זו התחושה האידיאלית שיצאתי ממנה בעודי מסיים לצפות בפרק סיום עונתה השלישית של סדרת הנוער המצליחה "שכונה" ששודר אמש (רביעי) בערוץ "טין ניק" מבית ניקולדיאון. עד כמה ציפיתי לסוף טוב? ובכן, כצופה אדוק של הסדרה, מה שמשך אותי בפרקי הסיום של שתי העונות הראשונות היה Happy End עם טוויסט מסקרן, מושך, מותח ומעט עוקצני בעלילה (בעונה הראשונה רמיזה על בריחתו של טדי שיינפלד מהמשטרה ובעונה השנייה זכייתה של משפחת שיינפלד, שירדה מנכסיה, בעושרה מחדש). בעונה השלישית זה לא היה והדבר היחיד שהחמיץ ליבי בכך הוא הבשורה כי זו עונתה האחרונה של הסדרה.

 

הדמויות הראשיות כוללות את עומר גולדמן בתפקיד ויקי בן דוד, תותי ניניו בתפקיד אחותה רחלי וניר חלפון בתפקיד אודי אחיהן המנהל רומן עם אגם שיינפלד בכיכובה של ליהי קורנובסקי. דמויות המשנה הבולטות הן סוזי שיינפלד, אמה של אגם ויושבת ראש המועצה בגילמה ה"רע" של יעל שרוני המבריקה, ומצידו השני של המתרס בנדה (משה בן דוד) בכיכובו של יוסי מרשק ואשתו החל מהעונה השנייה - אילנה בן דוד כעירית קפלן. לצד כל אלה כללה הסדרה דמויות משניות רבות שחלקן שרדו לעונה אחת, חלקן לעונה השנייה ומעטות מהן לעונה השלישית.

 

בעונה השלישית והחזקה ביותר מעונות הסדרה, יש להודות, היו לא מעט חיזוקים מעולים: מיכאל מושונוב בתפקיד רוי דינר המרשע, בן דודו שמתברר כאנטגוניסט שלו ומי שיציל את החבורה מידו של בן דודו - בן דינר בגילומו של גל פופולר. כמו כן, היה את יעל פולמן בתפקיד דורי, לסבית שמאוהבת ברחלי בן דוד ואת טל מוסרי בתפקיד מאמן הכדורגל הנרקסיסט צ'יטה מימון . כמובן יש גם את תמיר גינזבורג בתפקיד עומרי, מפקדה ובן זוגה של ויקי בן דוד ודר זוזובסקי בתפקיד דקלה לוקסמבורג שותפתם ליחידה הסודית במשטרה הצבאית. בתחילת העונה ועד אמצע גם שיר אברמוב הבריקה בתפקיד המ"כית הממורמרת שרי בדוסה ש"שונאת" את משפחת בן דוד (אך בעצם מחבבת אותה).הדמויות הללו לא רק שהוסיפו צבע ועניין ומנעו מהעונה השלישית להישחק לאור הצלחת שתי העונות הקודמות, אלא אף גרמו לה להפוך לבלתי צפויה בעליל.

 

בעונה השלישית הסדרה דנה בעניין מיניות כשדורי ורחלי בן דוד מגלות משיכה מינית זו לזו. רחלי בן דוד, שעד כה יצאה עם לירון מהשכונה, גילתה כי היא נמשכת לדורי והשתיים מצהירות על אהבתן בנשיקה סוערת. הביסקסואליות בסדרה וטשטוש הנטייה המינית הוא נופך שעד כה לא נראה בסדרת נוער בישראל, מה שהופך את "שכונה" לבעלת ערך חברתי-חינוכי.

 

כמו כן, העניין בין יחסי נוער עם צבא, "זובור" חיילי והיחסים בין חיילים עצמם הוסיפו אף הם נושאים חשובים שעומדים על הפרק במציאות של ימינו, לכך הוסיפו את ההרפתקאות הרגילות: חזרתה בזמן של רחלי (בפעם המי יודע כמה), החיפוש המסוכן אחר האוצר של פריצי וסכנות החיים שהחברים חווים בדרכם.

 

העונה הזו ניפצה את כל הציפיות מהעונה הקודמת ומציגה יותר אנושיות אמיתית: לירון שקיבל צ'אנס לשחק באנגליה מקבל רגליים קרות וחוזר לארץ, אגם מתבגרת והופכת לסוג של אשת קריירה ומטה אהרון לא חוזר לשחק פקטור בעונה זו פלוס הלוקיישנים היו מרעננים מאד: מצד אחד בסיס צבא, מצד שני מלון באילת, מצד שלישי בקתה ישנה משנות ה-30 ומהצד הרביעי תצוגת אופנה.

 

מבחינת עלילה, העונה השלישית הייתה רצופת טוויסטים: מלבד גילויי הביסקסואליות של רחלי בן דוד ודורי, אודי חזר לאגם שיינפלד שהפכה לשכונקית ונלחמה באמה למען הצדק ההוגן, אילנה בן דוד החליטה להתמודד לראשות המועצה ובסוף אף זכתה והצילה את השכונה מידיה המרשעות של סוזי שיינפלד שאוותה להחריבה.

 

הסדרה כללה גם לא מעט רומנים: אם בעונה השנייה שיא הרומנטיקה הייתה החתונתם של בנדה ואילנה, הרי שבעונה השלישית היו מספר סיפורי אהבה: פרידה של רחלי מלירון ואהבתה לדורי, זוגיות טרייה של לילוש ושלומי, זוגיות לויקי בן דוד ועמרי וחזרתם של אגם ואודי זה לחיקה של זו. וכמובן, סיפור האהבה של מיטל (ליאנה עיון שקיבלה ספוטלייט מעולה במיוחד בעונה זו ושיחקה אותה היטב) ובן מנצח כנגד כל הסיכויים.

 

גולת הכותרת בפינאלה הייתה שלראשונה סוזי שיינפלד, ששיחדה את השוטר ניסו קראוס (מיכה סלקטר) נתפסה על חם ובסוף הסדרה נכנסה לכלא. הסיום האוטופי והלא מותח מראה את כולם מאושרים במשחק כדורגל, בלי מתח או סקרנות לעונה רביעית (שקרוב לודאי שלא תהיה) אך עם סיום שמותיר טעם מתוק על הפה שהטובים תמיד מנצחים ובנרקיס הייתה שמחה וצהלה.