מתכוננים להופעה של א-הא בישראל? הנה 10 השירים הכי טובים שלהם

ביום חמישי הקרוב להקת הפופ-רוק הנורווגית a-ha תופיע לראשונה בישראל במסגרת סיבוב ההופעות העולמי החדש. לרגל המאורע יוסי לוי בחר את 10 השירים הכי טובים שלהם

AHA
Aha | צילום: יח"צ

להקת הפופ-רוק הנורווגית a-ha מגיעה לראשונה לישראל להופעה אחת, במסגרת סיבוב ההופעות העולמי החדש, כשההופעה תתקיים ב-21.6.2018 ברעננה. לרגל המארוע המשמח הזה קיבצתי רשימה מיוחדת של עשרת השירים הכי טובים של הלהקה. מוכנים? כי אנחנו מתחילים:

 

 

 

10. Stay On These Roads

 

הסינגל הראשון שיצא ללהקה מתוך האלבום השלישי של הלהקה - שגם נשא את אותו השם. מדובר בבלדה נגה מעט מדכדכת עם אוירה קשה של פרידה וחורף. "הישארי אהובתי על הדרך הזו", שר מורטן הארקט סולן הלהקה, "עוד נפגש - אני יודע" . איך אפשר שלא לדמוע? שיר עצוב שעוסק בפרידה ובכח להמשיך הלאה - ואחד מרגעי השיא של הלהקה.

 

9. The Living daylights

 

בשנת 1987 נבחרה הלהקה לשיר את שיר הנושא מתוך הסרט החחדש בסדרת סרטי ג'יימס בונד "באיזור המסוכן". אחרי ההצלחה המטורפת של דוראן דוראן שנתיים קודם לכן עם הלהיט שלהם Aview to a kill מתוך הסרט הקודם בסדרה שגם נשא את שם השיר הרי שהציפיות מהלהקה היו ענקיות. הבעיה היחידה היתה שהסרט התקבל בביקורות פושרות ובהצלחה קופתית בינונית. בעוד הסרט ההוא די נשכח במרוצ השנים, השיר של א-אה הפך ליקיר המעריצים ומנוגן מאז בקביעו תבכל הופעה כשהקהל מצטרף בשאגות.

 

8. Lifelines

 

הסינגל השני של הלהקה מתוך אלבום שנשא את אותו השם. מדובר בבלדה מרגשת שמדברת על כך שכל מפגש וכל נקודה בדרך בחיינו היא תחנה שיש לה משמעות ולכן יש לנו הזדמנות אחת לעשות את הדבר הנכון. השיר החולמני והקסום הזה לווה בקליפ מרהיב שהתבסס על סרט קצר בשם "שנה ארוכה לאורך הדרך האבודה" שבויים בשנת 1991 על ידי בהמאי הנורבגי מורטן סקאלרוד בשנת 1991. הסרט הוא למעשה רצועת טיימלאפס ארוכה שצולמה לאורך 105 ימים לאורך חילופי העונות. קליפ מרהיב במיוחד.

 

7. Crying in the rain

 

בשנת 1989 יצא הלהיט האחרון של הלהקה בארה"ב, Crying in the Rain, קאבר לשירם של האחים אוורלי משנת 1962. השיר טיפס עד למקום השישי והפך ללהיט ברחבי העולם ולמלך הסלואים במסיבת כיתתיות רגע לפני שנת 1990.

 

6. Hunting High And Low

 

"ה"בלדה של הלהקה ב"ה" הידיעה. הסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה של הלהקה שיצא בדיוק לפני 33 שנה ביוני 1985. השיר הנגה הפך לאחד השירים המזוהים ביותר עם הלהקה ואפילו לגרסת כיסוי מלהקה ענקית אחרת - קולדפליי, שחבריה הצהירו בראיונות רבים כי א-הא היא אחת הלהקות שהכי השפיעו עליהם:

 

5. I've been losing you

 

אחרי שנכנסנו לדיכאון קליני (אך נגה) מעודף הבלדות הגיע הזמן לתת בראש: I've been losing you הוא אחד מאותם שירים שיד האלוהים נגעה בהם במהלך ההפקה והצליחו לשמר את אותה החיוניות, הסטייל והקוליות שהייתה להם באותו היום שהם שוחררו גם 30 שנה אחרי. הסינגל הראשון מאלבום שנשא את אותו השם ויצא בשנת 1986. מקפיץ, נוטף סטייל - נראה אתכם נשארים אדישים אליו...

 

4. The Sun Always Shines On TV

 

"השמש תמיד זורחת בטלויזיה" הוא סוג של המנון פופ-רוק שכל להקה חולמת שיהיה לה. מלא אנרגיות, תופים וליין סינתיסייזר אכזרי ועטוף מסתורין כשכל אלו נשזרים יחדיו בהצלחה תחת קולו של הארקט. ואיך אפשר בלי הקליפ המפורסם שבויים כהמשך ישיר ללהיט הגדול ביותר של הלהקה Take on me. הקליפ הנוכחי מתחיל עם דמויות הנאהבים מהקליפ ההוא, מסתבר שאחרי שלאחר שהצליחו לחמוק יחד מהתלאות שעברו בעולם הנייר, האוהבים נתקלים במציאות המרה כשמסתבר שהארקט חוזר להפוך לדמות נייר. או אז אנחנו מגלים שארועי הקליפ ההוא הם סוג של סרט בקליפ הנוכחי שמשמש כמוסר השכל להרפתקה ההיא באומרו: "סוף טוב יש רק בסרטים ההוליוודים". פרט מעניין הוא שבשנת 1998 כשהלהקה הוזמנה להופיע בטקס פרסי הנובל לשלום, הם בחרו לשיר את השיר הזה:

 

פרט עוד יותר מעניין הוא שהשיר השני שהם שרו באותו הערב ישנה את מסלול הלהקה לעד והוא נמצא במקום השלישי ברשימה הזו.

 

3. Summer Moved On

 

השיר השני בחשיבותו עבור הלהקה. מדוע אתם ודאי שואלים? ובכן אחרי שלל הצלחות בינוניות ואף כשלונות בתחילת שנות ה-90 הלהקה לקחה הפסקה יזומה, שיש מי שתיאר אפילו כסוג של פרידה לא מוכרזת מאחר ובשלב הזה חילוקי דיעות בין חברי הלהקה יצרו קרע עמוק. בשנת 1998, 4 שנים אחרי שלקחו את פסק הזמן, חברי הלהקה הסכימו להתאחד ללילה אחד עבור טקס פרסי הנובל לשלום. אחד השירים שבחרו לשיר שם חדש בשם Summer Moved On. ההופעה הזו זכתה לתשומת לב תקשורתית ושנתיים מאוחר יותר, ביולי 2000, יצא האלבום השישי של הלהקה Minor Earth Major Sky.

 

 

כסינגל הראשון מאותו אלבום נבחר אותו השיר מטקס פרסי הנובל והשאר כבר היסטוריה. Summer Moved On הפך ללהיט הכי גדול שלהם זה למעלה מעשור, כשהוא כובש את גלי הרדיו ואת מסכי MTV ברחבי העולם וקל להבין מדוע. השיר הזה מציג את הלהקה באור בוגר יותר עם מילים שמדברות על התבגרות והתפכחות והסאונד האקוסטי עם הנגיעות האלקטרוניות שהיה כל כך נפוץ בסוף המילניום ההוא. האהבה שהשיר הזה זכה לה מהציבור הניעה את הקריירה של הלהקה לתוך המיליניום הבא ומשריד גווע משנות השמונים א-הא הפכה ללהקה פעילה ששיחררה אריך נגן אחד לפחות בכל אחד מארבעת העשורים האחרונים - הישג מדהים לכל הדעות.

 

2. Take on me

 

אם Summer Moved On זה השיר השני הכי חשוב בתולדות הלהקה , הרי שזה השיר הכי חשוב, השיר שהפך את הלהקה למפלצת איצטדיונםי ענקית שמחזיקה בשיא ההופעה הכ גדולה אי פעם בשפר השיאים של גינס עם למעלה מ-200 אלף צופים בהופעת ענק בברזיל.

 

כשאומרים א-הא סביר להניח שאלו הצלילים שיעלו לכם לראש. Take on me הוא מגה להיט והלהיט הכי גדול של הלהקה אי פעם, להיט אדיר שהעפיל לצמרות רוב המדינות בעולם - כולל בארה"ב הקשוחה. מדובר בארוע מהסוג מהסוג שיכול לבנות להקה וגם להחריב אותה. מעבר לשיר, שממש בלתי אפשרי לא לזמזמם אותו, ישנו גם הקליפ האלמותי. כל ילדי שנות השמונים נצמדו למסך בכל פעם שהפלא הזה שודר, אולי אחד הוידאוקליפים הכי איקונים אי פעם. עדות נוספת לפופולאריות ש/ל השיר הזה היא העובדה שנכון לכתיבת שורות אלו יש לו מעל ל-650 מיליון צפיות ביוטיוב...למעלה מ-34 שנה לאחר ששוחרר לראשונה.

 

אז מדוע השיר הזה לא עומד בראש הרשימה? ובכן הסיבה היא די פשוטה - כמכלול הוא לא מייצג את גוף העבודה של הלהקה. Take on me הוא אולי השיר הכי מצליח של הלהקה, אבל הוא לא השיר הכי טוב שלה. הכתר הזה מונח בביטחה על ראשו של השיר הבא.

 

בלחץ חברת התקליטים השיר הזה מעולם לא יצא כסינגל , בעיקר משום שהאנשים בחלונות הגבוהים חיפשו עוד איזה Take on me ולצערם באלבום השני של הלהקה לא היה שום דבר שכזה בנמצא. אחרי ההצלחה המטאורית של השיר ההוא בא-הא נבהלו מהתדמית של כוכבי הפופ שנוצרה להם וביקשו להזכיר לעולם שהם מוזיקאים יוצרים ולא עוד איזה "בוי בנד" תורנים. האלבום "Scoundrel Days" הציג א-הא בוגרת, מהורהרת, בועטת ועמוקה כששיר הנושא מתוך האלבום הפך לסוג של פנינה נסתרת שרק מטיבי לכת מכירים. Scoundrel Days הוא שיר רוק פופי בועט ומסתורי עם שורות כמו " ראו, בעוד חיינו עדיין מתהווים אנחנו מאמינים דרך השקרים והשנאה כי האהבה חופשית - אלו ימים שערורייתיים" או "הם סולחים לכ דבר מלבד לגדולה (greatness). ממרחק למעלה מ30 שנה אחרי שיצא, השיר עדיין מצליח לתפוס את האוזן, כשמעבר למוזיקה המלחיצה ישנה ההגשה והשירה של הארקט הסולן שמצליח לאחוז במאזין וללפות אותו עד הסוף במעין המתנה מתוחה. ישנם רגעים בשיר שקשה שלא להתפעל מהיכולות הווקאליות ומעוצמת הרגש שהאיש הזה מסוגל להעביר. ניתן רק לקוות שגם אנחנו כאן בארץ הקודש נזכה להנות לשמוע את השיר הזה בהופעה שתערך השבוע.

 

אם יש שירים שלדעתכם היו צריכים להכנס לרשימה , אתם מוזמנים לשתף עימנו בתגובות.