אלו השירים הגדולים שייצגו אותנו בכבוד באירוויזיון

רגע לפני גמר אירוויזיון 2018, בחרנו את עשרת השירים הגדולים שייצגו את ישראל באירוויזיון והסיפורים מאחוריהם • חלק ב'

דנה אינטרנשיונל באירוויזיון
דנה אינטרנשיונל באירוויזיון | צילום: חדשות עשר

לאחר שבחרנו את מקומות 6-10 ברשימת השירים הכי טובים שייצגו את ישראל באירוויזיון ועם ניחוח הגמר בפתח - הנה החמישייה הפותחת את רשימת השירים הכי טובים ומשפיעים שישראל בחרה לשלוח לאירוויזיונים השונים.


לכתבות נוספות לקראת האירוויזיון

דיווח מיוחד מליסבון: צפו בהצצה לחזרה הגנרלית

"יש בה משהו מנצח": סיפורה של נטע ברזילי

הרמיקסים של TOY שהרגליים שלכם חייבות להכיר

 

מקום 5: נדב גדג' - גולדן בוי - 2015

 

אחד הלהיטים הגדולים שישראל שלחה לאירוויזיון לאחרונה נולד דווקא בזכות זכייתו של גדג' בגמר התכנית "הכוכב הבא" בעונתה השנייה, שנתנה פלטפורמה אחרת וחדשה של בחירת נציגנו לאירוויזיון. השיר, שיצר דורון מדלי, התאים היטב לקולו העוצמתי של גדג' ולכריזמה שלו כפרפורמר ושילב מוזיקה ים תיכונית עם פופ חוצלארצי, מה שהיה פראשי ומרענן לאותה תקופה. בתחרות, שנערכה באוסטריה, הגיע גדג' למקום ה-9 והמכובד, הישג לא רע לבחור שרק באותה שנה התחיל להופיע ולשיר באופן "רשמי" מול אומה שלמה ובהמשך מול כל העולם.

 

מקום 4 : עפרה חזה - "חי" - 1983

 

לאחר שאבי טולדנו קצר את המקום השני באירוויזיון עם "הורה", הוא הלחין שיר למילותיו של אהוד מנור בשם "חי". מנור, כדבריו, כתב את השיר לאחר ששמע כי האירוויזיון יתקיים בשנת 1983 על אדמת גרמניה והחליט ששיר סימבולי על החיות של עם ישראל והעם היהודי הוא הדבר הכי נכון ומתאים לשלוח למדינה הגרמנית.

 

בתחילה, השיר הוצע לירדנה ארזי, אך כשזו דחתה את ההצעה, הוא הועבר ל"מתחרה" המיתולוגית מהאייטיז - עפרה חזה ששרה "עם ישראל חי" על בימת מינכן וקטפה את המקום השני בקרב צמוד מאד עם לוקסמבורג הזוכה. בישראל, "חי" נבחר כשיר השנה.

 

מקום 3: גלי עטרי ולהקת "חלב ודבש" - "הללויה" - 1979

 

השיר שנבחר לשיר יום העצמאות ה-70, נכתב על ידי שמרית אור, הולחן על ידי קובי אשרת ובוצע על ידי גלי עטרי ולהקת "חלב ודבש". השיר בוצע על בימת האירוויזיון שנערך בירושלים, לאחר הזכייה ההיסטורית של יזהר כהן באירוויזיון שנה קודם לכן וזכה אף הוא במקום הראשון, שנה שנייה ברצף עבור ישראל.

 

בניסיונותיו למצוא מבצעים לשיר, שיועד במקור ללהקת "הכל עובר חביבי" שויתרה עליו בסופו של דבר, הקים קובי אשרת את להקת "חלב ודבש" שיועדה לביצוע השיר בלבד. חברי הלהקה: שמוליק בילו, יהודה תמיר וראובן גבירץ הצטרפו לזמרת גלי עטרי ועם זכיית השיר באירוויזיון בשנת 1979, זכו לתהילת עולם והחליטו להפוך את הלהקה החד פעמית ל"קבועה" (עד פרישתה של עטרי והצטרפותה של לאה לופטין במקומה).

 

השימוש במילה "הללויה" כשם השיר, היה למעשה מעשה נועז ופורץ דרך שכן זו הייתה הפעם הראשונה בתולדות התחרות שהשתמשו במונח דתי הנוגע לנוצרים וליהודים כאחד. לכן, השיר יצר הזדהות רוחנית-דתית קולקטיבית שהוסיפה אף היא נקודות זכות למבצעים, עד כדי כך שהועלתה לא פעם הסברה להפוך את השיר להמנון החדש של ישראל.

 

מקום 2: יזהר כהן ולהקת "אלף בית" - "אבניבי" - 1978

 

מה יש להוסיף על השיר שהעניק לישראל לראשונה את הזכייה באירוויזיון? זה קרה בשנת 1978 עם יזהר כהן וחברי להקת "אלף בית" (ראובן ארז, ליסה גולד-רובין, נחמה שוטן ויצחק עוקב) בשיר גימיקי שכתב אהוד מנור והלחינה נורית הירש על שפה שהייתה שגורה בקרב הילדים בשנות ה-50. השיר, שהתאים היטב לימי הדיסקו הסבנטיזי, היה השיר הנכון עם המבצע הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון, והעניק לישראל את הזכייה הראשונה בתולדותיה בתחרות שנערכה בפריז.

 

מקום 1: דנה אינטרנשיונל - "דיווה" - 1998

 

עד כה השיר האחרון שעימו ישראל קטפה את המקום הראשון באירוויזיון, שיר שכתב יואב גינאי, הלחין צביקה פיק וביצעה דנה אינטרנשיונל שהייתה הזמרת הטרנסג'נדרית הראשונה שהשתתפה בתחרות אי פעם.

 

על בימת ברמינגהאם, בריטניה, הגישה אינטרנשיונל שיר דאנס פופ-אלקטרוני עדכני ועכשווי וסימלה את החופש, קבלת כל המינים והמגדרים בצורה זהה והגדירה מחדש את המונח "דיווה".

 

ועכשיו, תורכם להצביע. מה השיר הכי גדול?