האם תצליחו לזהות את כל השגיאות בשיר החדש של מירי מסיקה?

מירי מסיקה מגישה שגיאות בעברית בביצוע שיר מחווה לעפרה חזה, דניאלה ספקטור ודאנה איבגי מציגות כח נשי חזק, הילה רוח מנגנת פסיכודליה ואביתר בנאי בשיר חידה עוצמתי

מירי מסיקה
מירי מסיקה | צילום: גורן ליובונצ'יץ

השבוע נפתח עם "בכרם תימן", ביצוע מחודש של מירי מסיקה לשיר משנות ה-40 שביצעה במקור הזמרת אסתר גמליאלית וזכה ללא מעט ביצועים בהם של יוסי בנאי ויונה עטרי (בהצגה "תל אביב הקטנה"), יהורם גאון ואף עפרה חזה שהקליטה את השיר באייטיז.

 

מסיקה הקליטה את השיר כמחווה לחזה (שלא מזוהה עם השיר) במסגרת פרויקט מחווה לשיריה הגדולים של חזה. הביצוע היפהפה של מסיקה עם קולה החודר עמוק לנשמה מתאים היטב לעיבוד העדכני אך המהיר קמעה שהולבש לקלאסיקה שכתב נתן אלתרמן והלחינו משה וילנסקי ומרדכי זעירא.

 

למרות זאת, מה שפגם בביצוע זו העברית הקלוקלת של מסיקה ששגתה מספר פעמים בתחביר ובהגיית המילים כמו שצריך כמו במילה "צעיר" אותה שרה עם שווא נח בעוד במקור ולפי התקינות העברית יש לשיר עם קמץ וב"ותנגני על רדיו" מסיקה שרה עם שווא במקום שורוק.

 

הפתעה מוזיקלית נעימה ומרעננת יצאה השבוע מבית היוצר של דניאלה ספקטור ודאנה איבגי - "תרקדי את זה", פופ נשי מתוק וקצבי שמשום מה נתפס באוזן, אולי בגלל קורטוב הפולק, קורטוב הסאונד האתני וההרמוניות הקוליות של השתיים שיוצרות שיר ממכר שכיף להאזין לו שוב ושוב, בייחוד כזה שמגיש טקסט איכותי עם מלודיה מעולה.

הילה רוח, אחד הכוחות הנשיים הבולטים ברוק הישראלי בעת האחרונה, שחררה השבוע שיר חדש - "אייסקרים", רוק פסיכודלי "חללי" קליט, מתוק ובועט מתוך אלבומה החדש - "מוסיקה לפרסומות". רוח מצליחה למזג בין טקסטואליות עכשווית ריאליסטית ללחנים עם השפעות רוק-שורשיות ובקולה החושני משחקת אותה בענק. שמעתי לקראת סוף השיר גם השפעה מ-I Will Follow Him הקלאסי של ליטל פגי מארץ'. הברקה!

אל השיר הבא נחשפתי מיד עם צאתו דווקא הודות לידידתי נטלי, ששלחה לי את השיר וסיפרה כי רב המסתורי על הגלוי בו וכי מסקרן אותה לפענח את המשמעות המסתתרת מאחורי השיר ו"פתחה" לי את הראש בתהיות לגביו.

 

אני מוכרח להודות שברגע שהאזנתי לשיר המדובר - "עד האהבה", שיר שכתב, הלחין וביצע אביתר בנאי לעיבוד והפקה מוזיקלית של אסף אמדורסקי, גם אני נכנסתי לניסיון להבין מה עומד מאחורי השיר הנהדר הזה.

 

בשיר מדבר בנאי על הערצתו ואהבתו הטוטאלית לכח עליון (אלוקים) ומספר עליו ועל ילד (האם מדובר בבנו או האם מדובר בדמות הילד שעדיין נותרה בו?) שבזמנים הקשים וגם בהצלחה הגדולה (במטאפורה עוסק בנאי בכיבוש ערים ומדינות וחציית יבשות) ניצבים נטולי כוחות ואמביציות למול אותו כח עליון ומשווים אותו לדבר החזק ביותר בעולם: אהבה.

 

לפעמים, בשירים שזוכים ללא מעט פרשנויות, הדרך היעילה ביותר לגשת לשיר היא להשאיר אותו כמו שהוא ופשוט להשאיר אותו כחידה לא פתורה, שכן לעיתים זה סוד הקסם, המשיכה והסקרנות וכך גם במקרה של השיר הזה שאם נניח לרגע בצד את הכמיהה לנתח למה התכוון המשורר, מדובר בלחן רוקי ובלוזי שזוכה לביצוע עוצמתי ומלא רגש ונשמה מפיו של בנאי שנשמע במיטבו. הפתעה נעימה לאמצע השבוע.

 

במה חדשה: נדב פיליפס - "נשאר סימן"

 

הכירו את נדב פיליפס (17), יוצר וזמר ישראלי-אמריקני שנולד בישראל ועוסק במוזיקה מגיל 10. בימים אלה חבק פיליפס סינגל שני ופופי במיוחד בו הוא ממצא יכולותיו גם כרקדן, גם כזמר וגם כמוזיקאי בשיר קליט ושובה לב שכתב והלחין יחד עם רובי פאייר והופק ועובד מוזיקלית על ידי רובי פאייר ועידו נמר תחת פיקוחו של תמיר חיטמן (האיש שאחראי מוזיקלית בין השאר להצלחה של נועה קירל). האם יש לנו ג'סטין ביבר ישראלי?