נגד כל הסיכויים, דנה אינטרנשיונל כבשה את אירופה בסערה

במאי 1998, עלתה לבמה בברמינגהאם זמרת ישראלית טרנסקסואלית, לביצוע סוחף - שסידר לישראל זכייה באירוויזיון. מה צביקה פיק חושב על הסיכוי של נטע? • פרויקט 70/70

דנה אינטרנשיונל באירוויזיון 1999 בישראל
דנה אינטרנשיונל באירוויזיון 1999 בישראל | צילום: רויטרס

"בתוך תוכי", מעיד צביקה פיק, "ידעתי שהשיר הזה יזכה. בכל פעם שאני רואה אותה מבצעת את השיר, הקהל מתרגש כאילו הוא שומע אותו בפעם הראשונה. זה היה אושר עצום".

 

סוכנויות ההימורים האירופיות דווקא לא נתנו לו יותר מדי סיכוי, ודירגו אותו במקום העשירי בתחזיות האופטימיות ביותר. גם המפלגות החרדיות עיקמו את האף על בחירת רשות השידור בטרנסקסואלית, ובצורת של 19 שנים ללא זכייה נראתה כעומדת להימשך. אבל ב-9 במאי 1998, בברמינגהאם שבאנגליה, עלתה דנה אינטרנשיונל על הבמה ב"ארינה ברמינגהאם", ונתנה שואו שסחף את אירופה, כל הדרך לזכייה באירוויזיון ה-43.

 

 

בשיר השמיני בתחרות, עלתה אינטרנשיונל בשמלה מגונדרת בעיצובה של גלית לוי, ושרה בעברית שיר פופ מתקתק, אירופי וקצבי, עם מילותיו של יואב גינאי והלחן של צביקה פיק. לאחר קרב צמוד עם קיארה המלטזית והשיר "The One I love", בסביבות חצות וחצי, העניקה מקדוניה, המדינה האחרונה שמסרה קולותיה, לישראל 8 נקודות - ובחרה להשמיט את מלטה מהניקוד ולתת את הדוז פואה לקרואטיה. השיר הישראלי זכה בניקוד של 172 נקודות, לעומת 165 של המלטזים, וחגיגות ה-50 של ישראל זכו לרגע שיא.

 

לאחר הניצחון המסחרר, עלתה אינטרנשיונל עם שמלת נוצות ציפורים צבעונית עטורת כנפיים, בעיצובו של מעצב האופנה הצרפתי ז'אן פול גוטייה, שזכתה מאוחר יותר לכינוי "שמלת התוכי", והפכה לסמלה המסחרי של אינטרנשיונל באותה תחרות, לביצוע הניצחון.

 

הזכייה הזו היתה רק ההתחלה. "דיווה" צעד בצמרות מצעדי הפזמונים בשלל מדינות ברחבי תבל בהן ספרד, בלגיה, שבדיה ובריטניה. במצעד השנתי של רשת ג' דורג במקום השני, ואינטרנשיונל זכתה באותה שנה בתואר "זמרת השנה". בשנת 2005 נבחר השיר "דיווה" למקום ה-13 מתוך 14 השירים המועמדים בתואר שיר האירוויזיונים האהוב ביותר בכל הזמנים. "דיווה היה שיר טוב וביצוע טוב", אמר לנו פיק, במסגרת ראיון שקיימתי עמו לעיתון "מעריב", "אין לו גיל, הוא רלוונטי תמיד".

 

שרון פרי
שרון פרי | צילום: רפי דלויה

ניצחונה של אינטרנשיונל בתחרות הפך סימבולי לקבלת הטרנסקסואליות בחברה, לעובדה ששיר טוב, ביצוע טוב והופעה טובה יכולים לנצח את הפוליטיקה - ואולי גם לכך שלגנים התימניים יש כנראה מזל: כי גם יזהר כהן (זוכה אירוויזיון 1978), גם גלי עטרי (זוכת אירוויזיון 1979) וגם אינטרנשיונל נמנים עם העדה. דנה הביאה את האירוויזיון הבא לירושלים, אבל יתרון הביתיות לא נוצל לזכייה נוספת. להקת עדן נאלצה להסתפק במקום החמישי והמכובד עם Happy Birthday, כוכב ימי ההולדת מאז ועד היום.

הבצורת הנוכחית עומדת על 20 שנים, ונטע ברזילי, ששירה Toy דווקא סומן כמועמד לזכייה על ידי סוכנויות ההימורים בינתיים, מקווה לשחזר את ההישג של דנה. אבל אם תשאלו את פיק, הוא דווקא פסימי. "בהתחשב בשיטת השיפוט ובשירים ששולחים בשנים האחרונות", הוא מסכם, "מעציב אותי לומר - אבל אין לנו סיכוי לזכות שוב באירוויזיון".